MOBILITEIT
Voilà
71
dat je moet stekkeren is ook ontstaan door
de plug in hybride-auto’s die op de markt
kwamen om fiscale redenen. De fiscus
stimuleerde auto’s met plug in hybride-techniek,
maar in praktijk werd er niet elektrisch
gereden. Voor deze PHEV-auto’s zijn er momenteel
geen belastingvoordelen meer.”
Toyota bracht in 2000 de eerste Prius met
zelfopladende motoren in Nederland op
de markt. Inmiddels worden de zuinige en
zelfopladende
hybride auto’s in meer dan
90 landen wereldwijd verkocht! In Nederland
bestaat het uitgebreide aanbod uit negen
modellen, waaronder de Yaris, Corolla,
C-HR, RAV4 en Camry.
Het Japanse automerk wil voorop lopen
als het om duurzaamheid gaat. Toyota
besloot ook als een van de eerste fabrikanten
om te stoppen met het produceren
van diesel-auto’s. Het bedrijf wil in 2050
volledig duurzaam zijn. Om dat te bereiken
wordt er niet alleen gewerkt aan steeds
schonere motoren, hybride en elektrische
auto’s, maar Toyota is ook pionier op het
gebied van waterstof.
Zo is nu al de in serie
geproduceerde Mirai op waterstof te koop.
In Nederland
zal de doorbraak op waterstofgebied
nog even duren, verwacht Rob
Aarts. “Op dit moment is de techniek er
wel en stoten deze auto’s helemaal niks
uit, maar het probleem is nog de beschikbaarheid
van tankstations. Daar zijn er
in Limburg nog geen van en de aanleg is
bijzonder kostbaar. Het is een kwestie van
tijd. Tien jaar geleden reden er nauwelijks
volledige elektrische auto’s
rond en was het
probleem dat er geen laadpalen waren.
Nu is de situatie heel anders,”
aldus Aarts.
Hij merkt dat duurzaamheid voor veel
mensen
steeds belangrijker is in de keuze
voor een auto “De Toyota-modellen zijn zeer
zuinig door hun hybridetechniek. Veel mensen
vinden het bovendien fijn dat alle hybride
auto’s een automaat hebben. Niet voor
niets is Toyota de grootste autofabrikant
te wereld.”
www.mengelers.nl
WAT IS HYBRIDE RIJDEN?
Een Toyota Hybride is een hybride
auto omdat hij gebruik maakt van twee
krachtbronnen: een benzinemotor en een
elektromotor. Beide kunnen onafhankelijk
van elkaar functioneren. Dat is het
belangrijkste verschil tussen de ‘Full
Hybride’ technologie van Toyota en het
‘Mild Hybride’ systeem van andere auto’s.
Dit maakt Toyota het meest zuinige
automerk
van Europa.
Een Toyota Hybride kan op elektrische
energie tot 80 km/u volledig elektrisch
rijden. Het resultaat? Geen brandstofverbruik
tijdens elektrische ritten, geen
schadelijke emissies uit de uitlaat en
vrijwel
geruisloos rijcomfort. Door vloei
-end te schakelen tussen fluisterstil
elektrisch rijden bij lage snelheden en
de zuinige benzinemotor voor hogere
snelheden, hebben de hybrids van Toyota
ook de laagste CO2-emissies in hun klasse.
Een Toyota Hybride is in staat om de
accu tijdens het rijden op te laden, zodat
uw auto nooit aan de stekker hoeft.
“Toyota wil voorop lopen als
het om duurzaamheid gaat”
Rob Aarts
/www.mengelers.nl