ADVERTENTIE
Nieuw: #Posifiets STREET ART in Bourgognestraat Wyck
Sinds een paar weken prijkt in de Bourgognestraat
in Wyck een nieuwe #posifiets
mural. De #posifiets beweging zet in op
#vakerfietsen, #veiligfietsen en #veiligstallen.
Op de mural staat een lachende dame
op de fiets die met haar vinger wijst in de
richting van de fietsenstalling. Maker is
de allround street art kunstenaar Dave de
Leeuw.
Dave de Leeuw heeft het kunstwerk gemaakt op
de zijgevel van het gebouw van Avance Maastricht
BV. Directeur Jos Crijns van het werving-,
selectie- en detacheringsbureau doet mee aan
#posifiets omdat hij wil meewerken een aantrekkelijke
en goed bereikbare straat. Mensen
die voor de fiets kiezen en de auto laten staan
is prima voor bereikbaarheid en luchtkwaliteit.
Tegelijkertijd …. zorgen de soms tientallen lukraak
geparkeerde fietsen in de Bourgognestraat
voor overlast, onveilige situaties en onderlinge
irritaties.
Street art kunstenaar en ondernemer kiezen
gezamenlijk voor een positieve insteek: “De
mural geeft een stuk nieuwe dynamische uitstraling
aan de straat voor inwoners, ondernemers,
bezoekers en voorbijgangers. Het kunstwerk
maakt mensen blij en zet tegelijkertijd
aan tot nadenken en hopelijk tot actie.”
Ook Jelle Ummels is enthousiast. Zij is namens
de gemeente en de stadsaanpak Maastricht
Bereikbaar projectcoördinator van de fietscampagne:
“Dankzij de samenwerking met onder
meer ondernemers, studentenverenigingen en
woningcorporaties wordt posifiets steeds meer
een inspirerende beweging van en door de stad
en daar ben ik bijzonder trots op.”
Samenwerking: eigen kijk en gezamenlijk
doel
Bewoners, studenten, ondernemers en gemeente.
Allemaal hebben ze een eigen kijk op
de Bourgognestraat en tegelijkertijd een gezamenlijk
doel van een aantrekkelijke straat.
Bewoners en ondernemers zien graag dat studenten
die horecagelegenheden bezoeken,
medewerkers van kantoren en reizigers via het
centraal station hun fietsen ook veilig en netjes
stallen. Liever zien de bewoners en ondernemers
een uitbreiding van de fietsparkeerfaciliteiten
door de gemeente. En huurders moeten
hun fiets inpandig stallen.
Studenten vragen om meer faciliteiten en vinden
het inpandig stallen soms lastiger en onveilig.
Ze moeten bijvoorbeeld met een fiets
achterom of naar een kelder. Die plekken moeten
wel goed bereikbaar en goed verlicht zijn.
Een woordvoerder van de gemeente laat weten
dat de signalen bekend zijn. Dat er gesprekken
Fotograaf: Aron Nijs
#Posifiets toer Elektrisch rijden en laden
Fotograaf: Aron Nijs
Verantwoord op weg in het
Heuvelland
worden gevoerd met verschillende belanghebbenden.
En dat werkzaamheden in naburige
straten elkaar beïnvloeden. Zo is inmiddels besloten
dat er een vlonder komt voor maximaal
20 extra fietsparkeerplekken in de Bourgognestraat.
Dit in ruil voor een paar autoparkeervakken
en nadat de werkzaamheden aan de
Alexander Battalaan zijn afgerond.
Allemaal verschillende, belangrijke invalshoeken
en tegelijker tijd een gezamenlijk doel.
Tegen deze achtergrond is het initiatief van
ondernemer Jos Crijns en kunstenaar Dave de
Leeuw extra inspirerend. De nieuwe mural is
een eye catcher en zorgt met de tekst ‘Fiets ‘m
door naar de stalling’ voor positieve energie in
de Bourgonestraat.
#Posifiets is steeds meer van en voor Maastricht. Onlangs stapten burgemeester Annemarie
Penn-te Strake, wethouder Gert-Jan Krabbendam op hun tweewieler voor ‘n #posifiets toer langs
de Ezelmarkt, Tapijnkazerne, Sporenstraat, Vijfharingenstraat, Bourgognestraat en het Fietsdepot
Gerardusweg. Universiteit Maastricht, bewoners, ondernemers, studentenvereniging Tragos,
street-art kunstenaar, Stichting Samen Onbeperkt, woningcorporaties, medewerkers van het fietsdepot
aan de Gerardusweg, handhaver en wijkgebonden medewerker van de gemeente lieten zien
hoe ze meedoen. Op de Ezelmarkt (foto) gingen bestuurders in gesprek met Rabbe Dormans (adviseur
duurzaamheid bedrijfsvoering) en Gido Boere (Facility Manager) van de universiteit en de
bewoners/ondernemers Guus Röell (Kunst en Antiquiteiten) en Tuur Huijbregts (café Tribunal).
Meedoen? Check posifiets.nl #vakerfietsen, #veiligfietsen en #veilig stallen.
Elektrisch vervoer (EV) komt voor iedereen
dichterbij en wordt vanaf 2030 de norm.
Momenteel rijden in Maastricht 275 elektrische
auto’s. De groei gaat veel sneller dan
gedacht. Voor Maastricht wordt rekening
gehouden met 10.000 elektrische voertuigen
in 2030.
De gemeente Maastricht heeft de ambitie om
zo’n 13.000 laadpunten in haar gebied te (laten)
realiseren. Om de druk op de openbare ruimte
niet te groot te laten worden, maatschappelijke
kosten te beperken en bij te dragen aan de
energietransitie zet Maastricht in op een mix
tussen private en openbare (snel)laadpunten.
Daarbij is voorzien dat een derde in de openbare
ruimte wordt geplaatst en twee derde op privaat
terrein. Gemeente, bewoners en bedrijven
staan dus samen aan de lat.
Op dit moment heeft Maastricht ongeveer 700
laadpunten, privaat en openbaar. Daar komen
de komende maanden 93 openbare laadpalen
(186 laadpunten) bij. Onlangs opende wethouder
Gert-Jan Krabbendam aan de Alexander
Battalaan een laadplein met 10 laadpunten. De
laadpunten worden voorzien van zonne-energie
die wordt opgewekt met 80 zonnepanelen
van Ondernemershuis Alex 51. In combinatie
met een deelautosysteem en de mogelijkheid
voor het ontladen van de elektrische deelauto’s,
waarbij energie wordt terug geleverd aan het
gebouw, is het een uniek en slim laadplein.
De gemeente helpt daarnaast bewoners en bedrijven
op weg om zelf laadpunten te plaatsen.
Thuis of op het werk laden is namelijk de meest
praktische en goedkope oplossing. En zorgt
dus voor minder druk op de schaarse openbare
ruimte. In september vond een webinar plaats
voor Verenigingen van Eigenaren en recent is
een pilot gestart voor logistieke laadinfrastructuur
op bedrijventerrein Randwyck. In beide
gevallen is de boodschap dat een gezamenlijke
aanpak veel voordelen heeft. Denkt u zelf na
over elektrisch rijden en dus laden? Kijk eens
op maakdebeweging.nl Vanaf januari vind u
hier ook informatie over aanbieders over elektrisch
laden.
in Maastricht
De gemeenten Vaals, Gulpen-Wittem en Eijsden
Margraten werken samen om de verkeersoverlast
in het Heuvelland te verminderen. En
om de verkeersleefbaarheid te verbeteren. Dat
gebeurt via het project Verantwoord op weg. Op
vier drukke plekken in het Heuvelland zijn, bij
wijze van proef, de eerste maatregelen genomen.
De pilots zijn begin augustus gestart en
duren tot en met 31 oktober 2021. Het zijn geen
definitieve maatregelen. De gemeenten nodigen
omwonenden en betrokken weggebruikers
nu uit om hun mening en ervaringen over deze
maatregelen te delen door het invullen van een
vragenlijst opwww.zuidlimburgbereikbaar.nl/
verantwoordopweg
De maatregelen:
• Beutenaken en Euverem zijn gesloten voor
gemotoriseerd verkeer met uitzondering van
bestemmingsverkeer;
• Terziet is gesloten voor gemotoriseerd verkeer
met uitzondering van bestemmingsverkeer;
• De Epenerbaan is op zaterdag en zondag –
door middel van bebording - tussen 9.00 uur
en 21.00 uur afgesloten voor motoren;
• Op de Viergrenzenweg worden fietsers met
extra attentieborden via een alternatieve
route naar het centrum van Vaals geleid. Bovenaan
de Viergrenzenweg staat een officieel
bord verboden in te rijden voor fietsers. Fotograaf: Aron Nijs