woensdag 20. 10. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Volkswagen Golf R: Driemaal is scheepsRecht
trokken, waarna de achteras ‘m duidelijk
voelbaar naar binnen begint
te duwen. Dit alles gebeurt net wat
subtieler dan in een Focus of A45,
zodat je vrij snel kunt voorspellen
wat er op de limiet gebeurt. De basisbalans
is licht onderstuurd met
net voldoende liftoff
overstuur om
bochten neutraal te kunnen aanvallen,
wat een enorm vertrouwen
geeft.
Onderstel
De Golf R haalt z’n snelheid niet uit
een beenhard onderstel, zodat de
dagelijkse bruikbaarheid op geen
enkele manier in het geding komt.
Nieuw is een speciale Nordschleiferijstand,
waarin alle variabele componenten
(besturing, transmissie,
motor, dempers etc.) geoptimaliseerd
worden voor de Ring. Dat hebben
we daarom maar even ter plekke
uitgeprobeerd. Wat je dan merkt,
is dat de vering en demping in de basis
veel te zacht zijn om van een échte
Nordschleifespecial
te spreken.
Daarvoor zit er op de limiet nog
steeds te veel beweging in de auto.
Maar je merkt ook dat de vele hobbels
goed doorgelaten worden, zodat
de R daardoor in elk geval niet
Volkswagen Golf R.
FOTO VOLKSWAGEN AG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De derde generatie Volkswagen
Golf R is eindelijk de auto die hij
altijd heeft moeten zijn: niet alleen
snel en dagelijks inzetbaar, maar
ook leuk om te rijden.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Aan snelheid, comfort en representativiteit
ontbrak het nooit bij de
topmodellen van de Volkswagen
Golf. Maar voor authentiek rijplezier
moest je toch echt bij de concurrentie
(uit Frankrijk en Amerika/
Keulen) zijn. Maar er zijn bij VW wel
degelijk stappen gezet in de afgelopen
jaren. De Golf 5 GTI was een
aangename verrassing, de 6 had zowaar
een optioneel sperdifferentieel
en toen de Clubsport S uitkwam
in 2016, wisten we dat VW ook in
staat is om een legendarisch goede
sporthatch te bouwen. De 7 TCR
was een goede voortzetting, maar in
de basis net iets te veilig en eendimensionaal
qua wegligging.
Vreemd genoeg gold dit in het kwadraat
voor de Rmodellen.
Vroeger
was er nog een mooie V6 om daarvoor
te compenseren, maar met
viercilinder en een vierwielaandrijvingssysteem
dat het onderstuur alleen
maar versterkte, viel buiten
stoplichtsprintjes om weinig lol met
een Golf R te beleven. Al was bij de
laatste generatie wel verbetering
zichtbaar indien het Performancepakket
met semislicks en sportremmen
gemonteerd was. En die stijgende
lijn is gelukkig overtuigend
doorgezet naar deze achtste generatie
Golf.
Sportdivisie
Wat wil je ook wanneer de leiding bij
Volkswagens sportdivisie in handen
is van niemand minder dan Jost Capito?
Inmiddels is hij alweer vertrokken
naar het Williams F1team,
maar ten tijde van de ontwikkeling
van deze Golf R zat hij op de troon bij
Volkswagen. En daarvoor – niet onbelangrijk
– onder meer bij de afdeling
van Ford die verantwoordelijk
was voor de vijfcilinder Focus RS,
die twee keer achter elkaar (ook als
RS500) onze supertest wist te winnen.
Het ontwikkelingswerk in het
veld wordt mede gedaan door VW’s
huiscoureur Benny Leuchter, die
ook wel snapt hoe een sportieve
hatchback sturen moet.
Voorspelbaar
Misschien hebben we bovendien
wel het een en ander te danken aan
de voortdurende verbetering van
ESPsystemen,
die een hoop ellende
kunnen voorkomen, zodat het weggedrag
in de basis niet overdreven
voorspelbaar hoeft te zijn. Er is immers
al genoeg voorspelbaars aan
de samenstelling van de Golf R. De
EA888 viercilinder turbomotor?
Check. Een tamelijk bescheiden bodykit?
Check. Een vrijwel standaard
interieur met sportkuipen en
een enkele sierlijst, stiknaad en badge
om de vanafprijs van 65.490 euro
te verantwoorden? Check. Aangezien
het interieur niet bepaald het
sterkste punt van de Golf 8 is, kun je
wel raden dat de kwaliteitsbeleving
bij het topmodel nog wat meer uit de
pas loopt. Het infotainmentsysteem
is onverminderd traag, het materiaalgebruik
een stap terug in vergelijking
met de vorige generatie.
Maar afgezien van het feit dat de fijn
zittende sportstoelen een fractie te
hoog in de auto staan, is het qua zitpositie
en ondersteuning wel in orde
en dat is in een auto als deze het belangrijkst.
Aandrijving
Minder voorspelbaar en een betere
verantwoording voor de prijs is het
nieuwe vierwielaandrijvingssysteem
dat hét verschil maakt. In navolging
van Ford (Focus RS) en
MercedesAMG
(A45) kiest Volkswagen
(en straks Audi met de RS3)
nu voor 4WD met koppelsturing op
de achteras. Zij het in tegenstelling
tot de genoemde concurrenten mét
een centrale koppeling, die onder
normale omstandigheden tot de
helft van het vermogen naar achteren
kan sturen. Dat vermogen kan
dan door twee koppelingen op het
achterdifferentieel vrijelijk over
beide achterwielen worden verdeeld.
De precieze verhouding
hangt af van de gekozen rijstand en
de bevindingen van een centrale
computer, die alles bepaalt voor de
demperregeling, schakelstrategie
en dergelijke. Wie opteert voor een
RPerformancepakket
krijgt zoals
dat tegenwoordig hoort (naast een
begrensde top van 270 km/h, 19inch
en een dakspoiler) een ‘driftmodus’,
waarin maximaal overstuur
wordt geprovoceerd door
meteen zo veel mogelijk vermogen
naar één van beide achterwielen te
dirigeren. Maar dat heeft weinig
toegevoegde waarde voor wie geen
Scandinavisch ijsmeer ter beschikking
heeft. Het systeem is echter
wel uitstekend geschikt om het onderstuur
weg te poetsen dat de Golf
R in het verleden zo geplaagd heeft.
Bocht in word je geholpen door een
ijzersterke vooras, die dankzij 1,3
graden wielvlucht fanatiek naar het
wegdek blijft graaien, bocht uit voel
je eerst hoe de vooras door het remsper
naar de binnenkant wordt geuit
balans raakt. Op de Nürburgring
viel ook op hoe ontzettend goed de
nieuwe remmen zijn. Geen enkel
moment van fading hebben we gemerkt,
terwijl de vertraging en doseerbaarheid
perfect bleven, evenals
de stabiliteit tijdens het remmen.
De motor die voor de gelegenheid
tot 320 pk en 420 Nm is opgevoerd,
blijft even vlak als altijd, maar is
daardoor goed doseerbaar en bij elk
toerental krachtig. De bak schakelt
sneller dan ooit op én terug, en doet
dit vooraan niet meer automatisch
bij de toerenbegrenzer of via een
kickdown, zodat je de volledige controle
hebt. We kunnen ons zo gauw
geen betere auto voorstellen om in
betrekkelijke veiligheid rondjes op
een willekeurig circuit te boenderen
zonder dat het saai wordt. Driemaal
blijkt inderdaad scheepsrecht. Laten
we in het licht van de elektrificatie
hopen dat het niet ook lest best is…
Eindoordeel
De R is eindelijk niet alleen in naam
en prijs het hoogtepunt van de Golf,
maar ook qua snelheid en rijplezier.
Eén van de beste sporthatchbacks
op de markt.
SPECIFICATIES
Volkswagen Golf R DSG 4MOTION
Prijs: € 65.490,Topsnelheid:
270 km/h
Acceleratie 0100:
4,7 s
Gem. verbruik: 1 op 12,8
CO2emissie:
177 g/km
Motor: vierinlijn,
1984 cm3, turbo
Max. vermogen: 320 pk (235 kW)/n.b.
min1
Max. koppel: 420 Nm/2100 min1
Transmissie: zeventraps DSG automaat
Massa leeg: 1551 kg