
woensdag 21. 10. 2020 AUTO 13
Kia XCeed PHEV:
de keuze wordt reuze
niet veel meer van de Koreaan moet
vragen, want dan wordt de aandrijflijn
nogal onrustig en voeltie
underpowered.
Vanaf stilstand zijn de
eerste meters altijd soepel omdat je
altijd elektrisch wegrijdt, maar als
de verbrandingsmotor bijspringt,
wordt het wat rommelig onder de
kap. Al bij een normale acceleratie
klinkt de viercilinder goed door in
de cabine. Wil je verder versnellen,
dan moet de krachtbron echt in de
toeren klimmen om vaart te maken.
Met name op ouderwetse autobaansnelheden
merk je dat de viercilinder
hard moet werken en constant
in ‘Powermodus’
opereert. In
die situaties staat de rijervaring ver
af van de zo serene elektrische modus
in de XCeed, om nog maar te
zwijgen over het verbruik.
Rijden
Deze stekkerversie met z’n sportieve
koetswerk, goede zitpositie en
mooi gebalanceerde onderstel kent
verder vrijwel geen verschillen met
zijn reguliere benzinebroers. Het
onderstel van de XCeed is iets zachter
dan dat van de reguliere hatchback,
al is met name de achteras van
deze PHEVversie
iets strakker gekomt
op 141 pk en 265 Nm. Een 8,9
kWhbatterij
onder de bagagevloer
is op papier goed voor 48 volledig
elektrische kilometers.
In de praktijk blijken die cijfers behoorlijk
goed te kloppen. Tijdens
een verbruikstest, waarbij we zo
veel mogelijk op constante snelheid
(80 km/h) en in normale rijomstandigheden
reden, kwamen we 45 kilometer
ver op een volle lading
stroom. Maar daarna is de batterij
van de XCeed nog steeds niet helemaal
leeg. Dat is logisch, want geen
enkele elektrische auto of PHEV
rijd je helemaal leeg, maar in het geval
van deze Kia blijft er altijd zo’n 10
tot 15% van de accucapaciteit behouden
en schakelt de auto automatisch
over naar een hybridestand.
Het is niet mogelijk om dat zelf te regelen:
de XCeed kent geen spaarstand
voor de batterij en is in die zin
dus erg eigenwijs. Het betekent datie
met een ‘lege’ accu rijdt en fungeert
zoals een Toyota Prius. Daarbij
neemt de elektromotor in dat geval
nog steeds relatief veel werk van
de viercilinder over, bijvoorbeeld op
lage snelheden of tijdens het accelereren
en zeilen op de snelweg. En
dat resulteert weer in een relatief
gunstig verbruik zónder volgeladen
accu.
Op onze vaste normronde haalden
we een verbruik van 1 op 18,6, uiteraard
met een zo zuinig mogelijke rijstijl.
Een groot verschil met het opgegeven
verbruik van de 1,4liter
TGDIaandrijflijn
die ook in de
XCeed beschikbaar is en een vergelijkbaar
vermogen biedt. In dat geval
drinkt de XCeed namelijk per
14,3 kilometer een liter benzine.
Keerzijde
Goede cijfers dus, al hebben die ook
een keerzijde. Alles in deze Kia
XCeed PHEV staat namelijk in
dienst van efficiëntie. Dat is op zichzelf
geen probleem, want het koperspubliek
voor deze specifieke
auto heeft dat waarschijnlijk ook als
hoogste prioriteit. Maar dat betekent
wel dat je in de hybridemodus
veerd om het extra gewicht van de
batterij (117 kg) op z’n plek te houden.
Ook de besturing is iets meer
bekrachtigd dan in de Ceed, maar
opereert nog steeds voldoende precies.
Verder is de Kia XCeed makkelijk
te besturen door een goed doseerbaar
stroom/gaspedaal, waarmee
het elektrische vermogen
geleidelijk wordt afgegeven. Het
rempedaal is op lage snelheden wat
inconsequent en twijfelachtig door
het overgangspunt van regeneratief
naar mechanisch remmen, maar op
hogere snelheden biedt hij voldoende
gevoel om goed genoeg te kunnen
doseren.
Eindoordeel
Past een stekkerhybride bij je situatie,
dan is de XCeed PHEV een interessante
keuze door z’n bijzondere
uiterlijk, prettige interieur, comfortabele
rijeigenschappen en zuinige
omgang met benzine. Maar deze
Kia laat opnieuw zien dat er veel betere
en leukere aandrijflijnen zijn
als de stekker niét in je levensstijl
past.
Plus: zuinig, complete basisuitrusting,
kwalitatief en ergonomisch
hoogstaand interieur
Min: aandrijflijn mist kracht, minder
bagageruimte door accupakket
SPECIFICATIES
Kia XCeed PHEV ExecutiveLine
Prijs: € 39.995,Topsnelheid:
160 km/h
Acc. 0100:
11 s
Gem. verbruik: n.b.
CO2emissie:
38 g/km
Motor: viercilinder, 1580 cm3,
elektromotor
Max. vermogen: 141 pk/5600 min1
Max. koppel: 265 Nm/2500 min1
Transmissie: zestraps automaat
Massa leeg: 1495 kg
In de juiste situatie een complete PHEV, die nog zeker
voor verbetering vatbaar is. FOTO'S WWW.WEIGL.BIZ
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
meer keuze in Kia’s Ceedfamilie.
Nadat de XCeed kortgeleden
als vierde lid op de markt is
verschenen, is de jongste telg er nu
ook als plugin
hybride.
DOOR SJORS TEN TIJE
Terwijl we over 2020 praten als hét
jaar van de elektrische auto, is er
één aandrijflijn die een ware renaissance
doormaakt: de plugin
hybride.
Het aanbod stekkerauto’s groeit
enorm, ook aan de ‘onderkant’ van
de markt. Met name in Nederland
zijn dat interessante auto’s, voor zowel
de particulier als de zakelijke rijder.
De eerste betaalt in ieder geval
tot en met 2024 een halftarief voor
de wegenbelasting, terwijl de leaserijder
steeds vaker wordt gedwongen
om een auto met een CO2uitstoot
van maximaal 50 g/km te kiezen.
Die lage CO2cijfers
zorgen er
bovendien voor dat de nettoprijs
van een plugin
hybride vaak maar
weinig verschilt van die van reguliere
benzineversies. Zo ook bij Kia,
want het presenteert dit jaar twee
plugin
hybrides voor minder dan
40.000 euro, in de vorm van de Ceed
Sportswagon en de XCeed.
Aandrijving
Wij reden met laatstgenoemde model,
die als PHEV ‘maar’ 2000 euro
duurder is dan de qua prestaties
vergelijkbare 1.4 TGDi
met automaat
in dezelfde, complete Dynamicuitvoering.
De basis van de aandrijflijn
wordt gevormd door een
ongeblazen 1,6liter
viercilinder
Kappamotor,
goed voor 105 pk en
147 Nm. Deze oliegestookte krachtbron
wordt bijgestaan door een enkele
elektromotor, die tussen de verbrandingsmotor
en automatische
versnellingsbak (in het geval van de
XCeed PHEV altijd een zestraps
DCT) is geplaatst. Die levert 44,5
kW (60 pk), waardoor het systeemvermogen
van de XCeed PHEV uitNóg