woensdag 27. 10. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Hyundai gaat met Ioniq 5 van volger naar leider
le motor op de vooras kost 4000
euro extra en brengt het totale vermogen
op 305 pk en 605 Nm, ten
koste van 21 kilometer actieradius.
De topsnelheid is altijd begrensd op
185 km/h, de 0100tijden
lopen uiteen
van 8,5 tot 5,2 seconden. De grote
kracht van het accupakket zit ‘m
in de 800 voltspanning,
waardoor
het grote pakket in 18 minuten tot
80 procent volgeladen kan worden
aan een geschikte snellader.
Rijbeleving
Zoals je kunt verwachten van het
loungeinterieur
is de rijbeleving
van de Ioniq uitgesproken relaxed.
Met 20inch
wielen en Michelin Pilot
Sportbanden
is er op korte oneffenheden
wel wat gestuiter, maar
het veerkarakter dat daaronder
schuilt, is zachter. Een rijdersauto is
de Ioniq 5 zeker niet, met een superlichte
besturing die vooral zijn best
doet om alles wat buiten de auto gebeurt
ook daar te houden. Alsof hij
je aanmoedigt om gebruik te maken
van de uitgebreide rijassistentie,
die de auto netjes tussen de lijntjes
houdt op de snelweg. Anderzijds is
de wegligging door het lage zwaartepunt
wel stabiel en ben je met al
dat vermogen alles en iedereen te
snel af bij het stoplicht. Maar de
Ecostand
past beter bij het totaalconcept.
Daarin is de vermogensafKijk
De nieuwe Ioniq 5.
FOTO'S HYUNDAI MOTOR
DEUTSCHLAND GMBH
voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Na een eerste testrit in een
prototype van de Ioniq 5 wisten we
nu zeker wat we al vermoedden:
Hyundai laat de rest van de
industrie zien hoe je EV’s moet
bouwen.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Tot op dit moment heeft Hyundai
noch zustermerk Kia ooit een leidende
rol ingenomen in de autoindustrie.
Liever gaven ze een eigen
invulling aan een productlijn waarvan
het succes door de concurrentie
al was bewezen. Zo zijn ze in de loop
der jaren uitgegroeid van budgetmerk
tot geduchte concurrent van
de gevestigde orde. Maar momenteel
worden de kaarten opnieuw geschud
en uitgedeeld door de onstuitbare
opkomst van de EV, en dat
lijkt voor Hyundai het moment om
uit zijn schulp te kruipen. Al vanaf
het moment dat de Hyundai Ioniq in
2017 de allereerste EVsegmenttest
van Autovisie wist te winnen, zijn we
onder de indruk geraakt van de
elektrische auto’s die vanuit Korea
onze kant op komen. Het waren tot
nu toe ‘slechts’ modellen die gebouwd
werden op gedeelde platforms,
dus onze verwachtingen waren
hooggespannen voor de eerste
Hyundai die op een EVspecifiek
platform zou worden ontwikkeld.
Dat is deze Ioniq 5 geworden, en inmiddels
kunnen we berusten in de
wetenschap dat we het bij het rechte
eind hadden: dit is een goede auto.
Nog niet voor de massa
Nog steeds geen echte EV voor de
massa, gezien zijn prijs die afhankelijk
van de versie tussen de 43.500
en 59.700 euro ligt. Maar als je nagaat
dat je daarvoor een auto terugkrijgt
met een goede standaarduitrusting
(lichtmetaal, achteruitrijdcamera,
automatische airco,
rijstrookassistent, variabele cruise
control, navigatie etc.) en een wielbasis
van drie meter, is dat geen verkeerd
bedrag. Hoewel het door zijn
hatchbackvorm een middenklasser
mag lijken, is het in werkelijkheid
een reusachtige MPV. De actieradius
bedraagt 460 kilometer voor de
vierwielaangedreven variant (481
voor de achterwielaandrijver).
In de meest luxe uitvoering schurkt
de Ioniq aardig tegen ‘premium’
aan. De materiaalmix is divers en
van redelijke kwaliteit, de afwerking
voor een prototype zelfs keurig.
Het bedieningsconcept is grotendeels
overgenomen van de bestaande
Hyundaimodellen,
dus
met de nodige fysieke knoppen en
het bekende infotainmentsysteem.
Sommige knoppen zijn vervangen
door clusters met aanraakvlakjes,
die voor zover we hebben kunnen
proberen goed werkten. Als dashboard
is gekozen voor een eenvoudige
interface die alleen het hoogstnoodzakelijke
laat zien, zonder karig
te ogen.
Rijdende lounge
Door de lichtinval via de grote ramen,
het kleurgebruik en de materiaalkeuze
is de Ioniq vanbinnen
waarlijk een rijdende lounge. Het
ruimtelijke gevoel wordt versterkt
door het ontbreken van een centrale
‘ruggengraat’, waardoor je voorin
een enorm diepe en brede voetenbak
hebt. Voorin had best een derde
stoel gepast, maar in plaats daarvan
krijg je een verschuifbare middenconsole
met daarin de nodige aflegruimte.
De (optionele) ‘lounge’stoelen
zijn ontzettend comfortabel
en veelvoudig verstelbaar om de
juiste positie te vinden. Tot aan een
ligstand voor een powernap bij de
snellader aan toe. Ze staan zodanig
in de auto dat je kunt spreken van
een halfhoge instap, en ze bieden je
daardoor een goed zicht rondom
dankzij de grote ramen met dunne
stijlen. De achterbank doet er weinig
voor onder, want die is in lengterichting
verschuifbaar en heeft een
verstelbare rugleuning. Ook daar
zit/lig je dus met businessclass
comfort. En met de hele toestand
naar voren geschoven of neergeklapt
is de bagageruimte achterin
enorm. Voorin passen slechts enkele
tientallen liters en onder de laadvloer
is het ook vol. Onder andere
met een adapter die in de laadopening
past om er een 230 voltaansluiting
van te maken, waardoor je
de auto ook kunt gebruiken als
krachtbron. De Ioniq is daarmee geschikt
voor bidirectioneel laden,
wat bijvoorbeeld de mogelijkheid
geeft om overdag overtollige energie
van zonnepanelen op te slaan en
dan ’s nachts gratis een wasje te
kunnen draaien. Mits massaal toegepast
zouden bidirectioneel ladende
auto’s het complete stroomnet
kunnen stabiliseren, wat met een
groeiend aandeel renewables steeds
belangrijker wordt.
Actieradius
De instapversie van de 5 beschikt
over een (netto) 58 kWhaccupakket
dat een actieradius van maximaal
384 kilometer mogelijk maakt.
Een 170 pk en 350 Nm sterke synchroonmotor
met permanente
magneet verzorgt de aandrijving
van de achterwielen. Tegen een
meerprijs van 3000 euro is ook een
73 kWhaccupakket
beschikbaar
dat de actieradius uitbreidt tot 481
kilometer. De motor levert in dat geval
217 pk en 350 Nm. Een additionegifte
uiterst beheerst en lineair,
waardoor je geen vermoeden hebt
van al het koppel dat in de aandrijflijn
schuilt. Het regeneratieve remvermogen
is onafhankelijk van de
rijstand instelbaar met de peddels
achter het stuur. Met een mix van
snelweg en binnenweg zagen we
een verbruik van 20 kWh op 100 kilometer,
wat correspondeert met
een actieradius van circa 360 kilometer.
Maar de omstandigheden
waren moeilijk met zeer veel wind
en neerslag. Dat zou dus beter moeten
kunnen.
Zeker voor een prototype was het
interieurvolume aangenaam laag.
Er is weinig windgeruis, en zelfs de
afrolgeluiden van de grote wielen is
niet hinderlijk aanwezig. Wel hoorde
je het gebrom van het koelsysteem
vrij nadrukkelijk, maar dat
kan aan het prototypestadium liggen.
Dat en meer antwoorden krijgen
we wanneer de Ioniq 5 hier voet
aan wal zet.
Eindoordeel
Praktische, ruime en comfortabele
elektrische MPV die alle voordelen
van een EVspecifiek
platform
maximaal uitbuit.
SPECIFICATIES
Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD
Prijs: € 54.500
Topsnelheid: 185 km/h
Acceleratie 0100:
5,2 s
Gem. verbruik: 17,7 kWh/100 km
Motor: 2x synchroonmotor perm.
Magneet
Max. vermogen: 305 pk (225 kW)/
n.b. min1
Max. koppel: 605 Nm/n.b. min1
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: vierwielaandrijving
AC laden: 11 kW
DC laden: ca. 230 kW