Woensdag 26. 10. 2022 13
waaraan we op vakantie, in ons gebruik
van internet en social media
én in onze aanschaf van consumptiegoederen
uit verre landen toegeven.
Wat dat betreft voelen we ons
allemaal wereldburgers. Tegelijkertijd
hechten we zeer aan onze afkomst
en de waarden, normen en
tradities die we van kleins af aan
hebben meegekregen.
Voor schrijvers, in dit geval schrijvers
die in Limburg geworteld zijn
(zie Johan Dautzenberg), is dat niet
anders. In hun werk plaatsen ze ervaringen
en gebeurtenissen uit hun
directe omgeving in de bredere, universele
context van thema’s als oorlog,
liefde, sociale onrechtvaardigheid
en schoonheid. Het plaatselijke
‘Limburgse’ wordt uitgelicht en vergroot
op een manier die het voor
elke lezer waar ook ter wereld voorstelbaar,
begrijpelijk en daarmee
‘invoelbaar’ maakt.
Vergezicht
Voor wie regelmatig romans van
Limburgse schrijvers leest, zal dit
geen verrassing zijn. Het samenspel
van Limburg en Nederland, Limburg
en de wereld leidt tot onverwachte
denkwijzen en vergezichten.
Dát maakt de literatuur die aan
deze streek verbonden is zo spannend
en bijzonder.
REGIO
literaire hoek
DOOR PETER LENSSEN
Moedertaal staat voor streekgebondenheid
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag Peter Lenssen over ‘De
Heimreize’.
Zestien jaar reeds hield mij het noodlot
verre van Limburg, ver van den needrigen
oorde gebannen, dat sterker
mij aantrekt, dan het verleidende
schoon en de luister der woeligen
hoofdstad, schreef de dichter Johan
Michiel Dautzenberg zo’n honderdzeventig
jaar geleden in De Heimreize.
Dautzenberg die van 1808 tot 1869
leefde, werd geboren in Heerlen en
betuigde zijn leven lang een grote
liefde voor Limburg en zijn geboorteplaats.
Veel van zijn teksten en gedichten
vormen een lofzang op de
overweldigende Limburgse natuur,
de dorpjes en de emotionele geborgenheid
die de plek waar zijn wieg
stond hem bood. Hij was in de aard
een wereldburger, verhuisde naar
Belgische oorden, maar keerde
steeds weer terug naar zijn geliefde
geboortestreek, die overigens in de
tijd dat hij leefde nog niet geplaagd
werd door de heftige industrialisatie
die met de ontginning van steenkool
gepaard ging.
band waarin je geacht wordt (beroepsmatig)
te denken en te werken.
Die tweespalt is van alle tijden,
zo maakt het leven en werk van
Dautzenberg duidelijk. Vergelijk
het met onze behoefte om grenzen
te overschrijden, de globalisering
Tweespalt
Dautzenberg groeide op met het
Limburgs dialect én het Duits als
voertaal. Net als Latijn en de Franse
taal leerde hij ‘goed’ Nederlands pas
later. Die verschuiving van moedertaal
naar het Nederlands (daarna
het afwisselend gebruik van beide)
zullen veel in Limburg geboren en
getogen lezers herkennen. De moedertaal
symboliseert familie, tradities,
gebondenheid aan de streek
waar je je thuis voelt, het Nederlands
staat voor het grotere ver-
Het boek
over Johan
Dautzenberg
verscheen bij
uitgeverij
Leon van
Dorp. De
plaquette
hangt op de
muur van
voormalige
dancing
Femina in de
Dautzenbergstraat
te
Heerlen.
Foto Peter
Lenssen
Motortest
Drie motoren voor de prijs van één BMW
lijke toerfiets. Echt offroad kun je
vrijwel nergens in Nederland en de
plekken waar dit nog wel kan, worden
schaarser. Ook over de grens in
Duitsland worden steeds meer natuurgebieden
gesloten voor motoren.
Maar voor de offroadmodus die
op deze GS zit is de motor niet echt
gebouwd. Het voorwiel is daarvoor
met zijn 19 inch ook te klein, deze
BMW houdt meer van een harde ondergrond.
Maar voor wie het wil,
kun je er dus mee het zand in en
daarmee heb je een straatvechter,
een toermotor en een offroadbike
voor de prijs van één fiets.
De elektronica is dik voor elkaar bij
deze motor. En vanuit het zadel kun
je relatief eenvoudig alle gewenste
informatie over de motor op het duidelijke
TFT dashboard toveren. Van
bandenspanning tot de instelling
van de vering, brandstofverbruik,
actieradius, rijmodus maar uiteraard
ook snelheid en de toeren die de
staande tweecilinder produceert.
Als je tank leeg begint te raken verschijnt
plots heel erg nadrukkelijk
groot in beeld dat je de benzinepomp
moet opzoeken. Maar als je je
netjes aan de verkeersregels houdt
kan het vrij lang duren voordat je de
15 liter brandstof die je kunt meenemen
hebt verbruikt. Je kunt met een
litertje dure benzine moeiteloos 25
kilometer ver komen.
In het zadel van de nieuwe, compacte
BMW F 750 GS valt al snel op
dat het best een stugge, agressieve
wat Spartaanse motor is. Maar met
een druk op de knop kun je dat
compleet veranderen.
Door Michiel Snik
Dat is een beetje het bijzondere van
deze ‘kleine’ GS: je hebt in feite drie
motoren voor de prijs van één. Maar
dan moet je er wel alle opties opzetten,
zoals bij deze testmotor ook is
gedaan. En die extra’s zijn bij BMW
altijd best prijzig. Maar de meeste
mensen die een BMW kopen, willen
dan ook het gehele feestpakket erbij
hebben.
Wij zijn dus op pad met de meest
complete uitvoering die je maar
kunt krijgen van de 750. Je hebt dan
een waslijst aan accessoires die het
motorrijden nog aangenamer maken.
Zoals handvatverwarming, volledig
elektronisch instelbare vering,
cruise control en een quickshifter
waardoor je tijdens het schakelen
niet je koppeling hoeft te gebruiken.
Vooral handig voor de zeer sportieve
rijders die graag het circuit opzoeken.
Maar je kunt dankzij alle extra’s ook
eenvoudig het motorkarakter aanpassen
voor als het regent (rain), je
rustig wilt toeren (road), het zand
wilt opzoeken (offroad) en wilt
scheuren (dynamic). Standaard
kost de F 750 GS net geen twaalf mil-
le, de motor die voor ons klaar staat
kost met alle extra’s ruim 15 mille.
Met de zon hoog aan de hemel en
breed asfalt voor mij kies ik voor de
meest sportieve modus, zet de vering
in standje dynamic en lap op
deze stille weg de verkeersregels
even aan mijn motorlaars. Ondanks
dat de staande tweepitter slechts 77
pk heeft, verrast het sportieve karakter
van het 850cc blok. In één lijn
trekt de motor door naar de 180 kilometer
per uur om daarna wat rustiger,
uiteindelijk de 190 aan te tikken.
Oké, deze BMW is geen volbloed racer,
maar zeker een minder ervaren
motorrijder heeft aan deze Duitser
zijn handen meer dan vol. Wat wel
een tikkeltje tegenvalt is de remkracht.
Bij het sportieve karakter
horen remmen die echt bijten, dat
doet deze BMW niet. Achter moet je
sowieso hard trappen om fors te vertragen
en ook de remmen voor vragen
om wat meer handkracht dan ik
zou willen. Maar verder is er weinig
aan te merken op deze lichte GS die
heerlijk strak stuurt.
BMW 750 GS.
Foto Michiel Snik
In het weekje dat ik honderden kilometers
de BMW mag uitproberen
zit ook een pittige regendag. Maar er
zit niet voor niets een standje ‘rain’
op deze bike, en die werkt perfect.
De motor wordt bijna saai, zo voorzichtig
hij plotseling op het gas reageert.
Gelukkig is het een dag later
weer droog.
Als ik de dijkweggetjes opzoek om
wat rustiger te genieten bedient het
standje ‘road’ mij weer perfect. Het
karakter verandert van straatvechter
‘dynamic’ in een uiterst vriende-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
MOTOR