
woensdag 28. 10. 2020 AUTO 13
Audi kiest bij de Sportback voor subtiele vormen. FOTO'S ERIC VAN VUUREN
zelfsprekendheid. Het is allemaal
bekende techniek die zich heeft bewezen
in de etron.
Alles is goed geregeld,
met een maximumlaadsnelheid
van 150 kW aan snelladers van
onder andere Ionity. Bij de Sportback
lever je wel wat bagageruimte
in, maar met 615 liter is die nog
steeds royaal te noemen. Achterin
heb je iets minder hoofdruimte,
maar niet zo weinig dat je er niet
meer in past. De meeste kopers zullen
het met een goedkeurend knikje
accepteren als kleine knieval voor
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
AUTOTEST
Dat de Sportback er kwam, was
niet vanzelfsprekend, het management
moest echt worden overtuigd.
Pas toen bleek dat veel onderdelen
van de normale SUV konden
worden ‘hergebruikt’, kreeg
het project groen licht. Tot aan de
Bstijl
is de Sportback dan ook
identiek aan de normale etron.
Ook het plaatwerk van het achterportier
is gelijk, maar boven de taillelijn
is de Sportback uniek. Het
raamwerk, het dakdeel en de achterzijde
zijn anders. Achterlichten
en bumpers zijn weer gewoon
etron.
Audi’s eerste volledig elektrische
SUV werd in feite dus gewoon
gestroomlijnd en zo ontstond
een SUVcoupé,
zoals dat heet.
Techniek
De techniek kreeg ook weer een update,
want met de introductie van
de Sportback is de nettocapaciteit
van de 95 kWhaccu
opgeschroefd
tot maximaal 86 kWh; daarmee zou
de etron
Sportback maximaal 409
km moeten komen via de nieuwste
WLTPmeetmethode.
Aardig detail:
door zijn betere stroomlijn
heeft de Sportback 8 km meer bereik
dan de gewone etron.
Andere
technische aanpassingen zijn dat
de voorste elektromotor nu ‘losgekoppeld’
kan worden en het remsysteem
efficiënter is gemaakt. Tel
daar een beter thermisch management
bij op – cruciaal bij een elektrische
auto – en je komt tot een beter
presterende etron.
De basis blijft dus de grote volledig
elektrische SUV etron
en die heeft
nu een vanafprijs van 62.700 euro.
Voor deze vlotter gelijnde, modieuze
Sportbackvariant
betaal je minimaal
65.100 euro. Overigens is de
Audi etron
die sinds vorig jaar op
de markt is aanzienlijk minder gaan
kosten: zijn startprijs was destijds
dik 84 mille. Dat is deels verklaarbaar
omdat er nu ook een lichtere
en dus goedkopere versie leverbaar
is. Voorheen had je alleen de 408 pk
sterke 55, inmiddels is er ook een 50
met 313 pk. Deze nieuwe etron
Sportback is er ook in beide varianten.
Monument van perfectie
Rijden doet deze luxe koets onveranderd
goed. Stil en snel en zelfs het
afrolcomfort is goed. Dat is niet
vanzelfsprekend bij SUV’s en zeker
niet bij zware elektrische; al die
massa moet strak zijn aangelijnd.
Dat is gelukt zonder dat hij kei
en
keihard is geworden. Echt stuurgenot
zoek je tevergeefs in dit soort
zwaargewichten, het is belangrijker
dat de bekrachtiging niet te veel
assisteert en dat er genoeg feedback
en precisie is om in één keer je
koers te kiezen. Over precisie gesproken:
het interieur is een monument
van perfectie. De pasnaden
tussen de diverse onderdelen zijn
zo strak en minimaal dat je ze in micrometers
in plaats van millimeters
moet uitdrukken. En niet alleen
de bouwkwaliteit overtuigt,
maar ook de materiaalkeuze. Je
krijgt het gevoel het beste van het
beste en het meest trendy te hebben
gekocht dat er in deze klasse te
koop is.
Kleine knieval
Snelladen is in deze klasse een vande
stijl. Want dáár draait het om bij
deze etron
Sportback. En wat ons
betreft is de styling geslaagd.
Terwijl de SUVcoupé
bekendstaat
om schreeuwerig showdesign hebben
ze bij Audi gekozen voor subtiele
vormen. Die borduren voort op
een sowieso al behoorlijk beschaafd
design.
Voor wat het waard is: als we zouden
moeten kiezen tussen de normale
etron
en deze Sportback, zou
het die laatste worden. En het zou
ons niet verbazen als veel kopers
die keuze zullen maken. Want praktisch
is in deze klasse altijd ondergeschikt
aan stijl en daar heeft deze
Sportback nu eenmaal meer van.
Eindoordeel
Wie mooi wil zijn krijgt iets minder
ruimte maar meer stijl en een beetje
meer bereik.
Plus: exclusievere styling, iets betere
stroomlijn, iets grotere actieradius
Min: duurder, iets minder ruim achterin,
iets minder bagageruimte
SPECIFICATIES
Audi etron
Sportback 55 quattro
Prijs: € 82.800,,Topsnelheid:
200 km/h
Acceleratie: 01005,7
s
Gem. verbruik: 26,4 kWh/100 km
Max. bereik: 409 km
CO2emissie:
0 g/km
Motor: elektromotoren
Max. vermogen: 408 pk (300 kW)
Max. koppel: 664 Nm
Transmissie: automaat, vierwielaandrijving
Massa leeg: 2490 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
Audi e-tron Sportback:
minder ruimte, maar meer stijl en bereik
Audi schuift een Sportback op
basis van de etron
de showroom in
en geeft die laatste meteen een
update.
DOOR JACO BIJLSMA