woensdag 03. 11. 2021 AUTO 13
Elektrisch offroaden
in de Jeep Wrangler
4xe Rubicon.
FOTO'S ALDO FERRERO Jeep Wrangler:
vol vertrouwen
elektrisch
aandrijflijn in de vorige 100 kilometer
een ietwat weifelende indruk
maakte, doetie
ons buiten de
gebaande paden versteld staan.
Met beide differentiëlen vergrendeld
en in de lage gearing klimt de
Wrangler namelijk zonder enige
moeite het ruige terrein in. Dat zijn
we van de terreinheld gewend,
maar de eenvoud waarmee het op
deze ochtend gebeurt, is vrij indrukwekkend.
De elektromotor
heeft voldoende vermogen (107
kW) om ons de berg op te trekken,
maar vooral de 245 Newtonmeters,
die bovendien vanuit stilstand
beschikbaar zijn, maken de
klim eenvoudig, soepel en drama
free. De stroomafgifte is daarbij
heel eenvoudig en met veel gevoel
te doseren met het pedaal, waardoor
je na een paar minuten rijden
al precies weet wat je met je rechtervoet
moet doen om een hobbel,
kuil of modderpoel te passeren.
Terwijl de vergrendelde differentielen
ervoor zorgen dat de juiste
wielen van vermogen worden
voorzien, kunnen we ongestoord
het prachtige landschap in ons opnemen.
Want dat is nog een voordeel
van die elektrische aandrijflijn:
de stilte. Het is inmiddels bijna
een cliché en ja, ook wij worden blij
van een brommende V8 in de neus
van een Wrangler, maar de sereniteit
van de hybride aandrijflijn
zorgt dat je op een andere manier
van offroaden kunt genieten. Behalve
het geluid van fluitende vogels
en krakende takken onder de
wielen van de Wrangler horen we
af en toe enkel het geluid van de differentiëlen
en versnellingsbak.
Hybridemodus
Al met al zorgt de Wrangler 4xe
voor een soepele offroadervaring
– tot de accu leeg is. Want als we in
de hybridemodus hetzelfde proberen
te doen, krijgen we weer te maken
met die ietwat twijfelachtige
aandrijflijn en krachtbronnen die
elkaar op het scherpst van de snede
moeten afwisselen. En dus
schreeuwt ook de Wrangler om
een volledig elektrische versie met
een flinke actieradius, zodat offroaden
altíjd elektrisch gaat. Voor
nu moeten we het doen met deze
stekkerversie, want dat is de enige
variant die de Nederlandse importeur
voert. Niet gek, want door de
lagere CO2uitstoot
en dito bpm
kostie
als Rubicon zo’n 23 mille
minder dan de inmiddels verdwenen
reguliere 2,0liter
variant.
Eindoordeel
Jeep bewijst met de Wrangler 4xe
dat een elektrische aandrijflijn de
offroadcapaciteiten alleen maar
ten goede komt, en dat het merk
dus vol vertrouwen naar een elektrische
toekomst kan kijken.
SPECIFICATIES
Jeep Wrangler 4xe Rubicon
Prijs: 84.690
Topsnelheid: 156 km/h
Acceratie 0100:
1 op 24,4
Gemiddeld verbruik: 6,4 s
CO2emissie:
94 g/km
Motor: vierinlijn,
1995 cm3, turbo
Maximaal vermogen: 272 pk
(200 kW)/5250 min1
Maximaal koppel: 400 Nm/
3000 min1
Elektromotoren: generator (46 kW)
en elektromotor in transmissie
(107 kW)
Maximaal gecombineerd vermogen:
380 pk (280 kW)/637 Nm
Transmissie: achttraps automaat
Massa leeg: 2383 kg
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Ook de oerJeep,
de Wrangler,
ontkomt niet aan de alomtegenwoordige
elektrificatietrend tot
zich. Is dat een probleem?
DOOR SJORS TEN TIJE
Zelfs de groten der aarde ontkomen
er niet meer aan: deels elektrische
aandrijflijnen. Jeep ging
even geleden al overstag door zijn
instapmodellen als stekkerhybrides
aan te bieden onder de noemer
4xe. Waarbij dat getal staat voor
vierwielaandrijving dus, al zijn die
twee stadse modderaars niet échte
offroaders te noemen. Een 1,3liter
turbomotor stuurt in dat duo
namelijk de voorwielen aan, terwijl
een elektromotor de achtertrein
voor z’n rekening neemt.
Halfbakken
Met zo’n halfbakken vierwielaandrijvingsysteem
kun je natuurlijk
niet aankomen in de legendarische
Wrangler, dus is deze 4xe anders
van opzet. Wat behouden is gebleven,
is de reeds bekende 2,0liter
viercilinder met turbo die in z’n
eentje goed is voor 272 pk en 400
Nm. Ook gebleven is het uitgebreide
en beproefde 4WDsysteem
van
de Wrangler, die onder andere
dankzij een tussenbak en differentiëlen
op de voor
en achteras praktisch
elk terrein kan trotseren. De
conventionele dynamo is echter
vervangen door een compacte
elektromotor die als startergenerator
dient en op de viercilinder is
gemonteerd, terwijl een tweede
elektromotor tussen de achttraps
automaat en de brandstofmotor is
gemonteerd. Een dubbele koppeling
maakt het mogelijk dat of alleen
de elektromotor de Wrangler
aandrijft, of de twee krachtbronnen
samen te werk gaan. Een 17,4
kWh accu dient daarbij overigens
als een van de energiebronnen. Die
unit ligt direct onder de achterbank
en is op papier goed voor 45
elektrische kilometers.
Omdat het met name interessant
is om te ervaren hoe deze stekkerWrangler
het offroad doet, snellen
we op een vroege ochtend in Turijn
direct naar de ruige Rubiconvariant.
Een bekende en iconische uitvoering,
die – net als voorheen –
voor
en achterdifferentiëlen heeft
die volledig zijn te sperren. Standaard
heeft de Rubicon ook een actieve
stabilisatorstang die je per
knopdruk kunt loskoppelen, alsmede
meer wieluitslag dan een reguliere
versie én enorme offroadbanden
(33inch).
Zaken waar we
gedurende de eerste uren van onze
test niets aan hebben, omdat we
eerst aan de drukke thuisbasis van
FCA dienen te ontsnappen en via
een flinke eind sturen over de snelweg
de weg naar het offroadparcours
moeten vinden. Zulke asfalttochten
zijn niet de gelegenheden
waarin deze 4xe uitblinkt. In de
stad werkt de elektromotor uiteraard
soepel en maaktie
van de
Wrangler een relatief vlotte en opgewekte
metropoolreus, maar op
hogere snelheden is de aandrijflijn
minder verfijnd. Dan zingen de
krachtbronnen andere partijen of
zetten ze samen een luide keel op,
waardoor het geheel soms aanvoelt
als een matig arrangement.
Een probleem? Eigenlijk niet, want
de Wrangler had al – ook met 2,0liter
benzinemotor – een flinke rauwe
rand. Omdat rijden op hoge
snelheden in een Wrangler überhaupt
geen verfijnde ervaring is,
stoort het niet dat de plugin
hybrideaandrijflijn
ook niet feilloos z’n
werk doet. Daarbij is deze 4xe veel
krachtiger dan de nietgeëlektrificeerde
variant, al weten de automaat
en twee motoren niet altijd
een adequate reactie te geven op
de bewegingen van je rechtervoet.
Eenmaal aangekomen in de bergen
van Piëmont, waar de vorige
nacht een hevige regenbui overheen
is getrokken, mag de Wrangler
4xe z’n werk doen. Jeep heeft
voor ons een redelijk steile skipiste
uitgekozen die we volledig elektrisch
moeten trotseren. Waar de
AUTOTEST