Woensdag 02. 11. 2022 13
literaire hoek
Een woordkunstenaar die veel te weinig bekend is
zouden een wedstrijd doen in limerick
dichten. De tafel rond zouden
we na elkaar limericks op papier
zetten die telkens aansloten bij de
vorige. Kees was daar zeer bedreven
in. Ik was vóór hem. Ik probeerde
het hem lastig te maken met gezochte
verzen, maar binnen de minuut
zette hij er een zwierige
limerick tegenover.
Apenrots
Ik kocht een paar boeken van hem.
Natuurlijk kocht ik een paar boeken
van hem. De achterneef van J.P. Coen
sloeg me buiten westen. Wat een
dartele zinnen, wat een frisse taal!
‘En de aap dacht: hee, ik ben een
aap, en toen was hij een mens.’(De
Apenrots) In één zin de evolutie verklaard!
Die frisheid, die ironische frisheid,
daarmee steeg Kees Simhoffer voor
mij ver uit boven het NAP van de
toenmalige Amsterdamse literatuur.
Maar Kees Simhoffer is dood.
En toch, ik verwacht zijn verrijzenis
in vele herdrukken….
REGIO
Kees Simhoffer heb ik maar een
paar keer ontmoet, maar hij maakte
meteen een diepe indruk op mij.
Kees wie?
Kees, een schrijver pur sang, veel te
weinig bekend in de rest van Nederland
en nu ook niet meer in Limburg.
Hij is een van de beste schrijvers
van zijn generatie. Was, helaas.
De eerste keer dat we elkaar ontmoetten
was in Kasteel Hoensbroek,
ergens begin jaren 80. Ik had
net mijn debuut uit bij Corrie Zelen
en we zouden ons daar presenteren
met de hele stal, ik weet niet meer
bij welke gelegenheid.
Flamboyant
Kees zat al lang bij Corrie Zelen, bij
diverse andere uitgevers zelfs, onder
wie Paris Manteau. Kees was in
mijn ogen de beroemdste gast en ik
een beginnend schrijvertje. Ik keek
vol zenuwen naar hem uit. Maar hij
ontfermde zich zelfs een beetje over
mij. Met zijn flamboyante, openhartige
manier van doen nam hij iedereen
voor zich in en loodste mij met
zo’n gemak door de rij stugge genodigden,
dat ik mij allengs belangrijker
begon te voelen dan die genodigden
zelf, de bobo’s van het dorp.
Hilarisch
De entree stond vol tafels, overladen
met boeken. Het was de trotse
oogst van uitgeverij Corrie Zelen,
die op dat moment zelfs Nobelprijskandidaten
onder haar hoede had,
onder wie iemand als Chinua Achebe.
Amper waren we binnen, of er
kwam een bazige juffrouw op ons af
die op hoge toon eiste dat we de rotzooi
op moesten ruimen, al die tafels
vol boeken, dadelijk zou de burgemeester
aantreden om het feest te
openen en hoe zag dat uit!
Kees vond de juffrouw hilarisch, hij
maakte wat snedige opmerkingen
waarvan de juffrouw niet terug had
en het mens droop af. De boeken bleven
liggen.
Vrolijke boel
Toen de burgemeester en zijn gevolg
van pas gesteven wethouders
hun optreden beëindigd hadden,
het volk was verdwenen zonder veel
boeken aangeroerd te hebben, bleven
we over met de ‘stal’ van Corrie
Zelen. Kees besloot er een vrolijke
boel van te maken. Hij spreidde papieren
uit over een ronde tafel en we
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Deze week Piet Poell over Kees
Simhoffer.
Kees Simhoffer.
Archieffoto De Limburger
DOOR PIET POELL
AUTO
heden waren er niet écht naar om een
goede indruk van het verbruik te krijgen,
maar het lijkt erop dat 20 kWh
per 100 kilometer een redelijke gemiddelde
schatting is. Dat zou een actieradius
van 350 kilometer betekenen.
De bZ4X voelt met z’n lage en gecentraliseerde
massa compacter dan de
buitenmaten doen vermoeden. De
wegligging is voorbeeldig, het onderstelcomfort
wellicht nu nog een beetje
stoterig. Wat de concurrentiepositie
betreft zal veel afhangen van de
prijs en definitieve prestaties.
Eindoordeel
Toyota lijkt met de bZ4X te hebben
gekozen voor een conservatieve aanpak
die betrouwbare en stabiele
prestaties verkiest boven grote getallen.
SPECIFICATIES
Toyota bZ4X AWD
Prijs: € 48.495
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0-100: 6,9 s
Gem. verbruik: ca. 16 kWh/100 km
Motor: 2x synchroonmotor perm. magn.
Max. vermogen: 218 pk (160 kW)
Max. koppel: 336 Nm
Accucapaciteit: 71,4 kWh
Actieradius: ca. 450 km
Laden: AC 11 kW / DC 150 kW
Autotest
Toyota bZ4X: beter laat dan nooit?
maar een eerste vroege kennismaking
betrof met handgebouwde prototypes.
Zeker de Nederlandse
markt zal nog lang moeten wachten,
aangezien de door ons gewilde versie
met driefasen boordlader om 11 kW
AC-laden mogelijk te maken, pas in
januari 2023 van de band rolt.
Wat de speeddate wel duidelijk maakte,
is dat Toyota kiest voor een risicoloze
entree in het meest populaire
segment van het moment. We spreken
over een auto met grofweg dezelfde
buitenmaten als een Toyota
RAV4, maar dankzij de compacte
aandrijflijn met een grotere wielbasis
die meer binnenruimte vrijmaakt. De
bZ4X is tevens 8,5 centimeter lager,
terwijl in het interieur merkbaar is
dat je bovenop een accupakket zit. De
hoofdruimte lijkt daardoor wel minder
dan in de RAV4. De opgegeven bagageruimte
is met 452 liter tegenover
580 liter ook beduidend kleiner.
Binnenin lijkt de bZ4X eerder op een
Peugeot, met een digitaal dashboard
waarvan de zichtlijn over het stuur
heen ligt in plaats van erdoorheen.
Verder zien we een groot centraal infotainmentscherm,
waarvan de precieze
inhoud in dit stadium nog onbekend
is. De eerste indruk was van een
systeem dat niet hypermodern is qua
interface. Toyota kiest ervoor om
naast het scherm ook veel fysieke
knoppen te gebruiken, zodat je niet
voor elke handeling op het scherm
aangewezen bent. Het materiaalgebruik
duidt eerder op kostenbesparing
dan (sub)-premium pretenties.
Over de afwerking kunnen we in dit
stadium natuurlijk nog niks zeggen.
De bZ4X komt aanvankelijk in twee
versies: een voorwielaandrijver met
een 204 pk en 265 Nm sterke motor
en een vierwielaandrijver met op elke
as een 109 pk-motor voor een gecombineerd
totaal van 218 pk en 336 Nm.
In afwachting van de definitieve homologatie
kunnen we melden dat de
AWD in circa zeven seconden naar de
100 km/h sprint, en een topsnelheid
van 160 km/h heeft. Niets bijzonders,
maar prima waarden. De omstandig-
Toyota bZ4X.
Foto Jayson Fong
Toyota heeft de tijd genomen voor
de introductie van zijn eerste
batterij-elektrische auto. Is dat ook
terug te zien aan de bZ4X?
Door Dries van den Elzen
De ontwikkeling van het e-TNGA
platform waarvan de bZ4X (beyond
zero, segment 4, crossover) het eerste
uitvloeisel is, zal geen absolute invuloefening
zijn geweest. En dan met
name qua accutechnologie, aangezien
de behoeften van een hybride op
dat gebied wezenlijk verschillen van
die van een EV. Toch zullen er weinig
bedrijven zijn met meer kennis inzake
de productie, conditionering en
laadcycli van accucellen. Daar zullen
de bZ4X en de zes andere modellen
die op het platform volgen het op het
eerste oog ook vooral van moeten
hebben. Want voor de rest lijken de
prestaties niet meer dan gemiddeld.
Zo is er geen 800 Volt boordnet zoals
de Koreaanse concurrentie al wel
heeft, maar een met 355 Volt. De beloofde
maximale DC-laadsnelheid
ligt met 150 kW ook fors onder de 230
kW die de Kia EV6 en consorten binnenhalen.
Maar Toyota repte wel
over de mogelijkheid om 80 procent
van de accu binnen 23 minuten te
kunnen vullen. Van uitproberen was
op het moment van schrijven evenwel
geen sprake, aangezien dit nog
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto