
woensdag 04. 11. 2020 13
SsangYong Tivoli is meer voor minder
De Tivoli is een eigenzinnige verschijning. FOTO'S SSANGYONG
daal, dat nu beter doseerbaar is en
waardoor de algehele rijbeleving
iets verfijnder is dan voorheen.
Stuk voor stuk zaken die noodzakelijk
waren om de Tivoli een betere
kans te geven. Dat geldt ook voor het
interieur, dat met deze facelift flink
op de schop is gegaan. Het afgeronde
middelste deel uit de vorige versie
heeft plaatsgemaakt voor een
glanzend vlak met in het midden een
8inch
multimediascherm. Dat laat
zich makkelijk bedienen dankzij de
overzichtelijke sneltoetsen en de integratie
van TomTom en bevat bovendien
standaard Android Auto en
Apple Carplay. De algehele kwaliteitsbeleving
in de Tivoli is verbeterd
door het gebruik van mooiere
materialen, al is er nog steeds veel
plastic te vinden, waarmee de Tivoli
het moet afleggen tegen z’n Europese
tegenstanders. Ook het exterieur
van de Tivoli is iets gewijzigd, met afgevlakte
en daardoor iets meer gedrongen
koplampen, nieuwe grille
en luchtinlaten. Op de achterzijde
vinden we hertekende achterlichten
en een iets hertekende achterbumper.
Eigenzinnige verschijning
Al met al blijft de SsangYong Tivoli
een unieke verschijning. Niet alleen
omdat we ‘m zo weinig op de weg
zien, maar ook omdat het een auto is
met een eigenzinnig uiterlijk. Voor
die 23.088 euro rijd je in de Crystaluitvoering,
die vooral op het gebied
van veiligheidssystemen vrij compleet
is en eigenlijk een advertentieaanbieding
is. Een automatisch
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De wijzigingen lijken op het eerste
gezicht minimaal, maar door een
facelift is de SsangYong Tivoli een
stuk interessanter voor de Nederlandse
markt.
DOOR SJORS TEN TIJE
Vijf jaar geleden presenteerde
SsangYong de Tivoli, een Bsegment
crossover die het Koreaanse
merk vooral in Europa weer op de
kaart moest zetten. Want de fabrikant
was vanaf de jaren ’90 vooral
geliefd onder een kleine groep consumenten
met zware trailers, die op
zoek waren naar een grote krachtpatser,
maar verloor daarna steeds
meer aan terrein door strenger wordende
emissieregels op ons continent.
Met de Tivoli wilde SsangYong
een plekje veroveren in een competitief
segment, met gewilde auto’s
als de Renault Captur, Nissan Juke
en VW TCross.
Dat is tot op heden
nog niet echt gelukt, want er staan
momenteel slechts zo’n 100 Tivoli’s
met een Nederlands kenteken geregistreerd.
De Tivoli had ’t namelijk
lastig door het gebrek aan verfijning
en een te hoge prijs. Precies twee
punten die SsangYong met een op
het eerste oog minimale facelift
heeft aangepakt.
Niet de schoonste
Die hoge prijs had de Tivoli in ons
land te danken aan het bpmstelsel.
De instapper, een 1,6liter
viercilinder
benzinemotor, was namelijk bepaald
niet de schoonste in z’n klasse
(149 g/km), waardoor de vanafprijs
maar liefst 26.090 euro bedroeg. En
schrik niet: ook nu nog kun je gewoon
zestig mille stukslaan op een
Tivoli, namelijk als je voor de viercilinder
dieselmotor in combinatie
met een automaat en vierwielaandrijving
kiest. Stuk voor stuk uitvoeringen
die in ons land nooit enige
AUTO
aandacht zullen genieten, maar
SsangYong levert nu ook een aandrijflijn
die hier wél meer kans van
slagen heeft. U raadt het al: een driecilinder!
Die zorgt er met zijn veel lagere
CO2uitstoot
van 132 g/km namelijk
voor dat de Tivoli nu vanaf
23.088 euro in de prijslijst staat. En
daarmee nestelt hij zich meer aan de
onderkant van het segment. Blijft
het alleen bij gunstige cijfers of is de
kleine Koreaan nu écht een serieus
alternatief voor de Capturkoper?
Pluspunt driecilinder
De nieuwe 1,2liter
EXGDi
turbomotor
levert in ieder geval mooie
prestaties op papier. De krachtbron
is goed voor 128 pk en 230 Nm en
heeft een gunstiger verbruik van 1
op 16,9. Daarmee is de Tivoli krachtiger
dan de instapversies van bijvoorbeeld
de Captur (101 pk), Crossland
X (83 pk) en Kamiq (95 pk), die
allemaal ongeveer in hetzelfde prijsbereik
opereren. En daar zit dan ook
direct een van de pluspunten van
deze nieuwe aandrijflijn, want de
driecilinder is erg goed bij de les. De
motor hangt lekker scherp aan het
gas en vindt het leuk om in de toeren
gejaagd te worden. Wel isie
op die
momenten goed hoor
en voelbaar
en is er een aardig turbogat, maar in
combinatie met het herkenbare geluid
van een driecilinder werkt de
boel redelijk opzwepend. Bij normaal
gebruik voelt de motor daarentegen
voldoende geciviliseerd aan.
Aan de rest van de onderhuidse
componenten van de Tivoli is niet
veel veranderd. De onderstelafstemming,
met McPhersonveerpoten
voor en een torsieas achter, is
nog steeds vooral comfortabel en de
besturing is licht, niet heel precies
en voelt wat kunstmatig aan. Ook de
handgeschakelde zesbak (een automaat
is niet leverbaar op de drieclinder)
schakelt nog altijd wat hakerig,
waarbij de eerste en derde versnelling
te dicht op elkaar zitten. Wel zit
er wat meer gevoel in het rempenoodremsysteem,
front collision
warning, rijstrookassistent, verkeersbord
en vermoeidheidsdetectie
behoren tot de standaarduitrusting.
Interessanter wordt het bij de
25.621 euro kostende Amberuitvoering,
want dan pas krijg je 16inch
lichtmetaal, cruise control, het
8inch
multimediascherm met
DAB+radio,
airconditioning, een
achteruitrijcamera en parkeersensoren
achter.
Wij reden in de voor deze 1,2liter
meest uitgebreide Quartzuitvoering
(27.023 euro), die daar als belangrijkste
zaken een groter aanraakscherm
(9,2 inch), navigatie,
verwarmde voorstoelen en een
licht
en regensensor aan toevoegt,
maar daardoor toch ook alweer
flink aan de prijs is.
Eindoordeel
De Tivoli is een stuk aantrekkelijker
voor de Nederlandse markt en iets
verfijnder dan voorheen, maar blijft
door wat schoonheidsfoutjes moeilijk
overeind tegen de ijzersterke
Europese concurrentie.
Plus: enthousiaste driecilinder,
verbeterd interieur, ruimte op tweede
zitrij
Min: hakerige versnellingsbak,
vanafprijs vooral lokkertje
SPECIFICATIES
SsangYong Tivoli 1.2 TGDi
Quartz
Prijs: € 27.023,Topsnelheid:
180 km/h
Acc. 0100:
n.b.
Gem. verbruik: 1 op 16,9
CO2emissie:
135 g/km
Motor: drieinlijn,
1197 cm3, turbo
Max. vermogen: 128 pk
Max. koppel: 230 Nm
Transmissie: zesbak, manueel
Massa leeg: 1245 kg