
woensdag 04. 11. 2020 AUTO 13
AUTOTEST
SsangYong Tivoli is meer voor minder
Ontdek OOnnttddeekk de ddee mmaaaallttiijjddeenn
maaltijden
van Uitgekookt!
proefpakket
4 voor
maar
UITGEKOOKT.NL 085-0190065
ALS BESTE
UIT DE TEST
Bestel een
15,-
Met de eerste Tivoli wilde SsangYong
vijf jaar geleden een plekje veroveren
in een competitief segment,
met auto’s als de Renault Captur,
Nissan Juke en VW TCross.
Dat is
nog niet gelukt, want er staan slechts
zo’n 100 Tivoli’s met een Nederlands
kenteken geregistreerd. De Tivoli
had ’t lastig door het gebrek aan verfijning
en een te hoge prijs. Die hoge
prijs had de Tivoli te danken aan het
bpmstelsel.
De instapper, een 1,6liter
viercilinder benzinemotor, was
bepaald niet de schoonste in z’n klasse
(149 g/km), waardoor de vanafprijs
maar liefst 26.090 euro bedroeg.
En ook nu nog kun je gewoon
zestig mille stukslaan op een Tivoli,
namelijk als je voor de viercilinder
dieselmotor in combinatie met een
automaat en vierwielaandrijving
kiest. Maar SsangYong levert nu ook
een aandrijflijn die hier wél meer
kans van slagen heeft: een driecilinder.
Die zorgt er met zijn veel lagere
CO2uitstoot
(132 g/km) namelijk
voor dat de Tivoli nu vanaf 23.088
euro in de prijslijst staat. En daarmee
nestelt hij zich meer aan de onderkant
van het segment.
De nieuwe 1,2liter
EXGDi
turbomotor
is goed voor 128 pk en 230 Nm
en heeft een verbruik van 1 op 16,9.
Daarmee is de Tivoli krachtiger dan
de instapversies van bijvoorbeeld de
Captur (101 pk), Crossland X (83 pk)
en Kamiq (95 pk), die ongeveer in
hetzelfde prijsbereik zitten. De driecilinder
hangt lekker scherp aan het
gas en vindt het leuk om in de toeren
gejaagd te worden. Wel isie
dan
goed hoor
en voelbaar en is er een
turbogat. Bij normaal gebruik voelt
de motor voldoende geciviliseerd
aan. Aan de rest van de onderhuidse
componenten is niet veel veranderd.
De onderstelafstemming is nog
steeds vooral comfortabel en de besturing
is licht, niet heel precies en
voelt wat kunstmatig aan. Ook de
handgeschakelde zesbak schakelt
nog altijd wat hakerig. Wel zit er wat
meer gevoel in het rempedaal waardoor
de algehele rijbeleving iets verfijnder
is dan voorheen.
Dat geldt ook voor het interieur, dat
op de schop is gegaan, met een glanzend
vlak met in het midden een
8inch
multimediascherm. Dat laat
zich makkelijk bedienen dankzij de
overzichtelijke sneltoetsen en de integratie
van TomTom en bevat standaard
Android Auto en Apple Carplay.
De kwaliteitsbeleving is verbeterd
door het gebruik van mooiere
materialen, al is er nog steeds veel
plastic te vinden. Ook het exterieur
is iets gewijzigd, met afgevlakte en
meer gedrongen koplampen, nieuwe
grille en luchtinlaten. Op de achterzijde
vinden we hertekende achterlichten
en achterbumper.
Al met al blijft de Tivoli een unieke
verschijning, ook omdat het een auto
is met een eigenzinnig uiterlijk. Voor
die 23.088 euro rijd je in de Crystaluitvoering,
die vooral op het gebied
van veiligheidssystemen vrij compleet
is. Interessanter wordt het bij
de Amberuitvoering
(25.621 euro),
want dan pas krijg je 16inch
lichtmetaal,
cruise control, het 8inch
multimediascherm met DAB+radio,
airco, een achteruitrijcamera en
parkeersensoren achter. Wij reden
in de meest uitgebreide Quartzuitvoering
(27.023 euro), met een groter
aanraakscherm, navigatie, verwarmde
voorstoelen en een licht
en
regensensor, maar daardoor toch
ook alweer flink aan de prijs is.
Eindoordeel
De Tivoli is een stuk aantrekkelijker
en iets verfijnder dan voorheen,
maar blijft door wat schoonheidsfoutjes
moeilijk overeind tegen de ijzersterke
Europese concurrentie.
SPECIFICATIES
SsangYong Tivoli 1.2 TGDi
Quartz
Prijs: € 27.023,Topsnelheid:
180 km/h
Acc. 0100:
n.b.
Gem. verbruik: 1 op 16,9
CO2emissie:
135 g/km
Motor: drieinlijn,
1197 cm3, turbo
Max. vermogen: 128 pk
Max. koppel: 230 Nm
Transmissie: zesbak, manueel
Massa leeg: 1245 kg
De wijzigingen lijken op het eerste
gezicht minimaal, maar door een
facelift is de SsangYong Tivoli een
stuk interessanter voor de Nederlandse
markt.
DOOR SJORS TEN TIJE
De Tivoli is een eigenzinnige verschijning.
FOTO SSANGYONG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto