woensdag 10. 11. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is stabiele factor
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Even leek het erop dat de vernieuwde
Eclipse Cross het laatste
Europese model van Mitsubishi
zou zijn. Maar niets is minder waar,
want deze kersverse plugin
hybride is juist het begin van een
volgend hoofdstuk.
DOOR SJORS TEN TIJE
In de zomer van vorig jaar nam Mitsubishi
een rigoureuze beslissing:
het zou eind 2022 stoppen met zijn
Europese activiteiten. Deze gefacelifte
Eclipse Cross met PHEVaandrijflijn
leek daarmee het afscheidsmodel
van de Japanse autobouwer
te zijn. Afzwaaien met een stekker
dus, om zich daarna volledig te richten
op de Aziatische markt. Tot wij
én de Nederlandse importeur in februari
van dit jaar werden verrast
door het nieuws dat de fabrikant
wél in een select aantal Europese
landen actief blijft en nieuwe modellen
presenteert, waaronder Nederland.
Op deze manier kan alliantiepartner
Renault de overcapaciteit
in zijn fabrieken verlagen, omdat er
momenteel veel productieplaatsen
over zijn. De Franse fabrikant
‘geeft’ Mitsubishi in 2023 daarom
twee nieuwe elektromodellen, waar
de Japanse autobouwer een eigen
in
en exterieur voor mag ontwerpen.
Tegelijkertijd worden de Space
Star en Outlander langzaam maar
zeker naar de uitgang van ons continent
begeleid. En dus is deze Eclipse
Cross voor nu de enige stabiele factor
in roerige Europese tijden.
Metamorfose
Mitsubishi presenteerde die crossover
in 2017, dus isie
anno 2021 rijp
voor een facelift. Dat gaat normaliter
niet heel veel verder dan een andere
bumperpartij en nieuw infotainment,
maar deze Eclipse Cross
heeft een flinke metamorfose ondergaan.
Het front is bijvoorbeeld
sterk hertekend, met plattere lichtunits
die nu enkel de taak van dagrijverlichting
op zich nemen. Op de
plek waar zich voorheen de dagrijverlichting
en richtingaanwijzers
bevonden, zitten nu het dim
en
grootlicht. Die geven de Eclipse, in
combinatie met een hertekende
bumper en skidplate, een stoerder
voorkomen. De grootste wijziging
vinden we op de achterzijde, want
daar zijn de vreemd gevormde en
met elkaar verbonden lichtunits en
tweedelige achterruit verdwenen.
Ze maken plaats voor strakker gevormde
achterlichten die niét met
elkaar verbonden zijn en netjes onder
de eendelige ruit zijn geplaatst.
Of de Eclipse Cross nu een mooie
auto is, laten we aan u over, maar hij
oogt zonder twijfel beter dan voorheen.
Ook bijzonder: de auto is door
de nieuwe bumperpartij maar liefst
14 centimeter langer dan voorheen,
terwijl de wielbasis gelijk is gebleven.
Interieur
De wijzigingen in het interieur zijn
minder drastisch, maar daarom
niet minder welkom. Het infotainmentscherm,
dat voorheen ook
middels een touchpad naast de
transmissiehendel was te bedienen,
is nu verder naar voren geplaatst,
zodat het beter onder handbereik
ligt. De opzet van het dashboard is
verder niet gewijzigd. Het blinkt
nog steeds niet uit in schoon
of
overzichtelijkheid, maar is vervaardigd
van goede materialen en bevat
een hoop ‘ouderwetse’ knoppen die
het gebruiksgemak ten goede komen.
Aandrijflijnen
Waar de vorige Eclipse Cross leverbaar
was met een 1,5liter
viercilinder,
is de crossover nu voorzien van
een plugin
hybrideaandrijflijn.
Het betreft die uit de huidige Outlander
PHEV, die onder andere
door een aanpassing van het luchtfilterhuis
en de uitlaatdemper nu
voldoet aan de nieuwste Euro 6dnormen.
De Eclipse Cross is daardoor
iets minder krachtig dan z’n
grotere broer. De elektromotoren
op de voor
en achteras leveren respectievelijk
60 en 70 kW, terwijl de
vierpitter (die tot een snelheid van
135 km/h als generator werkt) zelf
goed is voor 98 pk. Omdat de Eclipse
Cross vrijwel altijd enkel door die
elektromotoren wordt aangedreven,
is de rijbeleving soepel met veel
trekkracht onderin. De accu meet
13,8 kWh, op papier goed voor 45
elektrische kilometers. Buiten de
snelweg werkt de benzinemotor op
de achtergrond om de accu weer bij
te laden, maar op de snelweg moetie
merkbaar harder werken en is de
algemene beleving wat minder verfijnd.
Het loont dus om het rustig
aan te doen, ook omdat een gemiddeld
verbruik van zo’n 1 op 16 à 17
dan wel haalbaar is. Dat is uiteraard
volledig afhankelijk van het rijtraject,
zoals bekend bij dit soort stekkerhybrides.
Ook het onderstel is gericht op comfort
en souplesse. De Eclipse Cross
is voor een auto van dit formaat en
gewicht redelijk zacht geveerd en
gedempt. Daar staat tegenover dat
de crossover in bochten wel wat om
z’n lengteas
gaat draaien, maar
over het algemeen is de wegligging
stabiel en goed gebalanceerd. Het
len. Instappen kan vanaf 38 mille
met de Intenseuitvoering.
Die
heeft standaard 18inch
lichtmetaal,
cruisecontrol, klimaatregeling,
stoelverwarming, een achteruitrijcamera
en diverse veiligheidssystemen.
De gereden Instyle is van
alle gemakken voorzien, zoals een
panoramadak, leren bekleding en
elektrisch verstelbare voorstoelen,
maar kost dan ook 44.490 euro. Zijn
grootste concurrent komt momenteel
misschien wel uit eigen stal. De
huidige Outlander is in de basis namelijk
iets goedkoper én fiks ruimer
(471 liter bagageruimte t.o.v. 696 liter),
maar is op technologisch vlak
ook duidelijk ouder dan deze crossover
en binnenkort niet meer te
verkrijgen. De Eclipse Cross zal zeker
niet hetzelfde enorme succes
kennen als z’n grotere broer, maar is
wel een goede proloog voor het nieuwe
Mitsubishitijdperk.
Eindoordeel
De Eclipse Cross heeft flinke stappen
gemaakt, want hij stopt beproefde
en prettige techniek in een
aantrekkelijker jasje.
SPECIFICATIES
Mitsubishi Eclipse Cross
PHEV Instyle
Prijs: 44.490 euro
Topsnelheid: 162 km/h
Acc. 0100:
10,9 s
Gem. verbruik: 1 op 50
CO2emissie:
46 g/km
Motor: vierinlijn,
2360 cm3,
twee elektromotoren
Max. vermogen: 188 pk/n.b.
Max. koppel: 195 Nm/n.b.
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 1910 kg
Max. trekgewicht: 1500 kg
Eclipse Cross PHEV. FOTO'S AUTOVISIE
feit dat de accu in het midden van de
auto is geplaatst, helpt daarbij. De
gewichtsverdeling is 55 procent
voor en 45 procent achter en het
zwaartepunt ligt 30 millimeter lager.
De standaard en beproefde
4WDtechniek
heeft met onder andere
een ‘gravel’
en ‘snow’modus
bovendien griprijke (wintersport)
capaciteiten.
Handig en goed uitgerust
Al met al is de Eclipse Cross een
aantrekkelijke PHEV, met enkele
handige functies. Zo is de batterij bij
een snellader (CHAdeMO) binnen
25 minuten tot 80 procent op te laden,
terwijl ook de mogelijkheid tot
bidirectioneel laden standaard is,
waardoor de Mitsubishi stroom kan
teruggeven aan het netwerk wanneer
dat nodig is. Aan een standaard
AClader
duurt het zo’n 4 uur
om de accu op te laden. Bovendien is
de PHEVaandrijflijn
makkelijk te
bedienen onder andere door zes
standen voor het regeneratieve
remsysteem. Ook is het eenvoudig
te volgen dankzij uitgebreide
menu’s voor de energiestroom en
monitor.
Daarnaast zit de Eclipse
Cross in de basis al goed in z’n spulMitsubishi