
woensdag 11. 11. 2020 AUTO 13
De Abt RS6R
heeft een
uitbundige en agressieve
bodykit. FOTO'S ABT
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Als we de verhalen in de media
mogen geloven, is de wolf definitief
teruggekeerd in Nederland.
En reken er maar op dat het aantal
meldingen binnenkort flink gaat
stijgen, want de Abtimporteur
heeft een klein dozijn exemplaren
verkocht van het vlaggenschip
van Abt Sportsline, de RS6R
die
ter ere van het 125jarig
bestaan
van de firma in een oplage van
slechts 125 stuks gebouwd zal worden.
Alleen vreet deze geen lammetjes
of veulentjes, maar sportwagens
voor ontbijt en supercars
als avondeten. Terwijl hij nog
steeds ook de complete familie
plus skiuitrusting in één hap naar
binnen kan werken.
Roofdier
Een wolf in schaapskleren zoals de
eerste generatie, die nauwelijks te
onderscheiden was van een reguliere
A6 Avant, is de nieuwe Audi
RS6 allang niet meer. Het ding is
inmiddels zo breed uitgebouwd
dat hij nog maar met moeite door
de productiestraat in de fabriek
gerold kan worden. Nauwelijks
een plaatwerkdeel wordt met de
A6 gedeeld en zelfs de koplampen
en grille zijn anders. Met als resultaat
dat de wolf er nu ook uitziet
als een roofdier. Geen Porscherijder
mag nog verbaasd opkijken als
hij door dat apparaat in zijn hemd
wordt gezet bij het stoplicht of op
de Autobahn. Maar er zijn wolven
en grote bóze wolven…
Het heet de RS6R
en wordt met
goedkeuring van Audi gemaakt
wie is er bang voor de boze wolf?
door wat inmiddels best de huistuner
van de Volkswagen Groep mag
worden genoemd. Abt Sportsline
onderhoudt nauwe banden met
VW’s ontwikkelingsafdelingen en
gaat zelf ook niet over één nacht ijs
bij het tuningwerk. Alles is met garantie,
TÜV geprüft en doet qua afwerking
niets onder voor wat
Audi zelf op straat zet. De uitbundige
en uiterst agressieve bodykit
zal vast niet ieders smaak zijn,
maar de verschillende carbon
sierdelen passen wel naadloos op
de bestaande carrosserie – van de
enorme splitter en diffuser tot het
kleinste vleugeltje. De uitsparingen
in de voorschermen worden
er overigens gewoon uitgesneden
in plaats van het hele scherm te
vervangen. Als je elk detail goed
bekijkt, begrijp je de prijs van het
pakket wat beter. Want een ombouw
kost liefst 78.000 euro. Waar
het normaliter mogelijk is om diverse
carrosseriedelen los te bestellen,
zijn deze specifieke koolstofvezel
versieringen in het kader
van exclusiviteit
voorbehouden aan de RS6R.
Inbegrepen
zijn verlagingsveren en
stijvere stabi’s, 22inchwielen
en
een aantal subtiele interieurverfraaiingen
zoals een stuur uit carbonfiber,
sierstiksels en een mattenset.
Niet te veel, en da’s gezien
Audi’s status als top interieurbouwer
misschien maar goed ook. Het
klapstuk is natuurlijk de motortuning,
waarbij het vermogen naar
740 pk en 920 Nm wordt getild,
met een nieuw uitlaatsysteem, andere
turbo’s, een grotere intercooler
en het nodige programmeerwerk.
Een paar opties zijn er ook
nog. Wie de stoelframes ook van
koolstofvezel wil, mag nog zo’n
drie mille extra apart leggen. Tevens
kan het complete onderstel
worden geüpgraded met een
schroefset, zoals bij de testauto
was gedaan. De remmen worden
ongemoeid gelaten aangezien er
aan de koolstofkeramische units
van Audi zelf weinig te verbeteren
valt.
Aandrijving
Als je het kloppende hart van de
boze wolf met een druk op de Abtstartknop
in gang slingert, blijkt
de bodykit verrassend genoeg luider
te brullen dan de vierliter V8.
Het zal er vast mee te maken hebben
dat Abt volgens de regeltjes
speelt en dus niet zomaar die smorende
partikelfilters uit het uitlaattraject
kan slopen. Vanbinnen
is er met de vlinderkleppen geopend
een dreunende bas te horen,
maar vanbuiten blijft het bij
gedempt roffelen en suizen.
Eenmaal in beweging verdwijnt
het uitlaatgeluid verder naar de
achtergrond en kun je als je goed
luistert de turbo’s horen loeien en
de massa’s lucht die worden verpompt
horen blazen. Ten opzichte
van de standaard aandrijflijn
merk je dat de gasrespons verscherpt
is, maar ook dat de motor
door die grotere turbo’s en intercooler
Abt RS6-R:
even een momentje langer
nodig heeft om te reageren op het
pedaal. Maar als de V8 eenmaal
heeft ingeademd, is er geen houden
meer aan. Vooral het koppel in
het middentoerengebied maakt
op den duur de meeste indruk. De
920 Nm lijkt óveral beschikbaar
en maakt korte metten met elk
tussensprintje, op een manier die
je met supercars associeert. Het
gaat harder dan de 0,4 seconden
korting die je op de standaardsprint
krijgt.
Op de onbegrensde autobaan A7
die vlak voor het pand van Abt
loopt, was 300 km/h aantikken net
zo makkelijk als met een normale
auto de grens van 200 km/h passeren.
Daarbij sprak het gebrek aan
verontrustende berichten vanuit
het stuur boekdelen over de stabiliteit
in rechte lijn.
Zorg wel dat je de handjes stevig
om het stuur hebt als je op de rem
trapt of spoorvorming tegenkomt.
Met het optionele sportonderstel
lijkt de RS6R
in die gevallen wat
nerveuzer dan we gewend waren.
Misschien is het de samenwerking
met de vierwielbesturing, misschien
de geometrie, misschien
een combinatie van factoren.
Maar hij schudt tijdens het remmen
vanaf hoge snelheid lichtjes
met zijn derrière en de voorkant
trekt zichzelf de Spurrillen in. Wat
je daarvoor terugkrijgt, is een RS6
die als je ervoor gaat zitten, niets
aan dynamiek hoeft onder te doen
voor een BMW M5 of MercedesAMG
E63. Met minder rol om de
lengteas roteert hij bocht in lichtvoetig
als een A3 naar binnen,
bocht uit drukt het sportdifferentieel
je tegen het randje van overstuur
aan, of net erover als je het
forceert. Alleen midcorner hebben
onderstel en vierwielbesturing
even niets in de trukendoos
en voel je het gewicht van de auto
een beetje op de vooras hangen.
Iets waar je op het circuit misschien
tegenaan zou kunnen lopen,
maar op de openbare weg
niet echt een issue is. Sowieso is
het onderstel nog steeds duidelijk
op dagelijks gebruik afgesteld. Het
is in combinatie met de 22inchwielen
wat stuiterig op korte oneffenheden,
maar met de typische
vloeiende flexibiliteit van dure aftermarketdempers
blijft de
RS6R
probleemloos overeind als
reisauto. Als je achter het net vist
voor een van de 125 gelimiteerde
RS6Rexemplaren,
of daar om esthetische
redenen doelbewust
omheen stuurt, kun je nog altijd
kiezen voor de motortuning en het
onderstel. Daarmee rij je dan betrekkelijk
anoniem een Audi RS6
die met dat extra scheutje snelheid
en dynamiek een van de beste
allrounders van het moment is.
Eindoordeel
De powerstation is nu definitief
alle schaamte voorbij. Blijft praktisch,
is onder wisselende omstandigheden
onnavolgbaar snel en
dat zie je er ook aan af. Met drie ton
wel aan de prijs.
SPECIFICATIES
Abt RS6R
Prijs*: ca. € 300.000,Topsnelheid**:
320 km/h
Acceleratie 0100:
3,2 s
Gem.verbruik: 1 op 8,1
CO2emissie:
281 g/km
Motor: V8, 3996 cm3, twin turbo
Max. vermogen: 740 pk (544 kW)/
n.b. min1
Max. koppel: 920 Nm/n.b. min1
Transmissie: achttrapsautomaat,
4WD
Massa leeg: 2050 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
*inc donorauto
** begrensd
Je zou denken dat Audi inmiddels
al het mogelijke heeft
gedaan om de RS6 te ontdoen
van zijn schaapspels. Maar er
blijven altijd mensen voor wie het
niet ver genoeg kan gaan. Voor
hen is deze Abt Sportsline
RS6R.
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto