woensdag 17. 11. 2021 AUTO 17
Renault Arkana is een trendy hybride-Koreaan
ken’ is waar de kracht vandaan moet
komen. Het is een ander verhaal
wanneer je in de stad of op autowegen
rijdt. Dan schokt de aandrijflijn
veel minder en is er een vloeiender
overgang tussen elektro
en verbrandingsmotor.
heeft nog een ander nadeel. Het trekgewicht
aan dat van een ‘elektro’Captur
en de helft van een Captur met benzinemotor.
vanuit ZuidKorea
beperkt te
houden.
Eindoordeel
Gezien het succes van de Captur en
de Duitse looks moet Arkana succesvol
SPECIFICATIES
Renault Arkana
Prijs: v.a. 28.150 euro
Topsnelheid: 172 km/h
Acc. 0100
km/h: 10,8 s
Gem. verbruik: 1 op 20
CO2emissie:
Motor: viercilinder, 1598 cc, twee elektromotoren
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 105 kw (143 pk)
Brandstof: E10, benzine
Transmissie: automaat
Aandrijving: voorwielen
8.99 3.99 5.99 1.49
6.99
Frico jonge Gouda
Hollandse kaas, 51% vet,
zacht-romige smaak, 100 grams
stuk
2.22 2.22 13.99 8.49 13.99
Ideaal te bereiken vanuit Nederland! Roder Weg 9-11
Alleen te koop in normale huishoudelijke hoeveelheden, zolang de voorraad strekt. Geldig van 15-11-2021 t/m 20-11-2021.
De motorisering
bedraagt slechts 750 kg, gelijk
Renault beperkt het leveringsprogramma
meeliften, al doet motor afbreuk
aan rijplezier
111 g/km
52072 Aachen - Richterich
Tel.: 0049.241.18 05 94 85
www.edeka-geldermann.de
Openingstijden:
Ma. – za. van 7 tot 21 uur U kunt ook met PIN betalen!
om lange levertijden
Verse kipfi let
voor een caloriearm genot,
handelsklasse A , per 1 kg
Dikke varkensrib
één stuk, vers of gerookt,
per 1 kg
Vers varkensrugbraadstuk
zonder bot, zeer zacht en
mager, per 1 kg
Zachte rollade
uit het middenstuk van het bovenbeen
gesneden, Duits jongstierenvlees,
per 1 kg
Gevulde varkenshaas met
bospadestoelen
per 100 g
Gerstacker
Nürnberger
Christkindles
Markt-Glühwein
1 l fl es
Aperol
Aperitif bitter
11% vol,
0,7 l fl es
Cointreau
sinaasappellikeur
40% vol,
0,7 l fl es
Frankrijk
Blanchet
div. soorten,
per 0,75 l fl es
Franziskaner
Hefe witbier
div. soorten,
per krat = 20 x 0,5 l,
excl. statiegeld
0.49
schauma
shampoo of
crèmespoeling
div. soorten, per
400 ml / 250 ml fl es
1.29
Fa douchgel
per 250 ml fl es
0.88
Iglo vissticks, reuze vissticks,
gebakken vissticks,
brezelsticks of zalmsticks
bevroren, knapperig gepaneerd,
per 224 g - 450 g verpakking
1.99
Bahlsen gebakspecialieiten
div. soorten, per 97 g - 150 g
verpakking
1.49
De Arkana ziet er goed uit. Het zou
ons niet verbazen als Renaults
hoofddesigner Laurens van den Acker
zich voor de Arkana heeft laten
leiden door voornamelijk de Etron
Sportback van Audi, als we het over
de nadrukkelijke coupélijn hebben.
De vloeiende daklijn geeft de Arkana
een vlot lijnenspel. Vanaf de Bstijl
daalt de hoogte en worden de achterste
portieren scherp afgesneden. De
achterklep scharniert boven de achterruit.
Het deel boven de taillelijn
loopt taps toe en dat heeft in combinatie
met de coupédaklijn
een gunstige
invloed op de aerodynamica,
waardoor het brandstofverbruik lager
uitvalt dan dat van de Captur.
Voor het SUVcoupéontwerp
bleef
Van den Acker niet binnen de maatvoering
van de technisch identieke
Captur. De assen staan 8 cm verder
uit elkaar (nu 2,72 m) en tussen de
bumpers bevindt zich 4,57 meter,
terwijl de Captur 4,23 meter lang is.
Daarmee is de Arkana zelfs 12 cm
langer dan de 3 cm hogere Kadjar.
Voorin genoeg bewegingsvrijheid,
maar achterin lever je door de lagere
daklijn in. De techneuten hebben dat
zo veel mogelijk beperkt gehouden
door de zitting lager te plaatsen en
de hoek van de leuning aan te passen.
Een verschuifbare achterbank laat
Renault achterwege, maar een in delen
neerklapbare leuning kent de Arkana
wel. In de basis is de bagageruimte
onder de grote vijfde deur al
erg diep en onder de uitneembare
bodem schuilt een extra bergruimte.
Hoewel de hoogte van de bagageruimte
geringer is, beschik je over
een forse bak waarmee je geen concessies
doet ten opzichte van de Captur.
Voorin heb je het Capturgevoel.
Zittend op de uitstekend verstelbare
stoelen met korte zitting kijk je uit
over het bekende dashboard met
driespaaks stuurwiel en tal van
knoppen, het digitale display en het
grote, centraal geplaatste touchscreen.
De middentunnel wijkt af.
Waar Renault de Captur met automatische
transmissie van een zwevend
plateau voorziet waarop de
korte selectiehendel van de automaat
staat, heeft de SUVcoupé
een
gesloten middentunnel. In de RS
Lineversie
ziet het er netjes afgewerkt
uit, voorzien van sierdelen in
koolstofvezellook,
leer en suède bekleding
en rode stiknaden.
De auto voelt goed en solide aan. Dat
geldt ook voor het rijkarakter. De Arkana
laat zich comfortabel dirigeren
met een weggedrag dat vertrouwd
overkomt. Vanwege de hoge vraag
naar de Captur met geëlektrificeerde
aandrijflijn kiest de importeur
louter voor de 143 pk sterke ETech
Hybrid, en die doet afbreuk aan het
rijplezier. Zodra je op de snelweg
rijdt, voel je nadrukkelijk de aandrijflijn
schakelen tussen de 36 kW
sterke elektromotor, de 95 pk sterke
verbrandingsmotor en een combinatie
van beide. De relatief luidruchtige
krachtbron weet soms niet met
gaspedaalcommando’s om te gaan.
De trekkracht blijft dan achter, omdat
de aandrijflijn nog aan het ‘denAUTOTEST
DOOR SJOERD VAN BILSEN
Renault Arkana.
FOTO JEANBRICE
LEMAL
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Voor wie een Captur te burgerlijk
van lijn vindt, brengt Renault nu
een trendy SUVcoupé,
de Arkana.
Hij zou ook Kadjarklanten
kunnen
aanspreken.