woensdag 17. 11. 2021 AUTO 17
AUTOTEST
Renault Arkana is een trendy hybride-Koreaan
Voor wie een Captur te burgerlijk
van lijn vindt, brengt Renault nu
een trendy SUVcoupé,
de Arkana.
Hij zou ook Kadjarklanten
kunnen
aanspreken.
DOOR SJOERD VAN BILSEN
Het is 2019 als Renault op een Russische
autoshow het doek van een
nieuw model trekt. Het naamplaatje
luidt Arkana. Een kakelverse aanduiding
voor een splinternieuw model,
dat nu twee jaar later ook de Nederlandse
showrooms binnenrijdt.
Het exemplaar dat in Rusland werd
gepresenteerd, draagt weliswaar
dezelfde naam, maar is op de logo’s
en het dak na compleet anders. Dat
begint al bij de bodemplaat, die het
model met de Dacia Duster deelt.
Voor landen buiten de voormalige
SovjetUnie
heeft Renaults hoofddesigner
Laurens van den Acker
een compleet nieuw ontwerp gemaakt.
Hoewel de lijnvoering gelijkwaardig
is, verschillen de twee producten
voor 95 procent van elkaar.
Het platform is in het ‘Europese’
model gelijk aan dat van de Captur.
Van dat model neemt de Arkana bovendien
de hier vereiste ADASveiligheidssystemen
over. Overigens is
de Arkana zoals wij die door Renault
krijgen voorgeschoteld al sinds vorig
jaar op de markt. Die auto draagt
geen Renaultwybertje,
maar het
ovale merkwapen van Samsung.
Deze Koreaanse Renaultdivisie
verkoopt hem als XM3. Het bedrijf
droeg belangrijk bij aan de ontwikkeling
van de SUVcoupé
en kreeg
vervolgens de bouw van de vijfzitter
toegewezen.
Coupélijn
De Arkana ziet er goed uit. Het is een
traditionele SUVcoupé,
zoals
SsangYong die in 2005 introduceerde,
waarna BMW, Mercedes en Audi
volgden. Nu gaat Renault met zijn
telg zeker niet de strijd aan met de
genoemde merken, maar het zou
ons niet verbazen als Van den Acker
zich voor de Arkana heeft laten leiden
door voornamelijk de Etron
Sportback van Audi. Tenminste, als
we het over de nadrukkelijke coupélijn
hebben. De vloeiende daklijn
geeft de Arkana een vlot lijnenspel.
Vanaf de Bstijl
daalt de hoogte en
worden de achterste portieren
scherp afgesneden. De achterklep
scharniert boven de achterruit. Het
deel boven de taillelijn loopt taps toe
en dat heeft in combinatie met de
coupédaklijn
een gunstige invloed
op de aerodynamica. Deze vorm
zorgt voor een betere geleiding van
de luchtstroom, waardoor het
brandstofverbruik lager uitvalt dan
dat van de Captur. Voor het SUVcoupéontwerp
bleef Van den Acker
niet binnen de maatvoering van de
technisch identieke Captur. De assen
staan 8 cm verder uit elkaar (nu
2,72 m) en tussen de bumpers bevindt
zich 4,57 meter, terwijl de Captur
4,23 meter lang is. Daarmee is de
Arkana zelfs 12 cm langer dan de 3
cm hogere Kadjar.
Interieur
Ruimer dan de andere Renault
SUV’s is de Arkana niet. Voorin
komt de bewegingsvrijheid overeen,
al kent het model geen zwevende automaathendel
à la Captur, maar achterin
lever je door de lagere daklijn
gens wekt eigenlijk niets de indruk
dat je in een voordelig Bsegmentmodel
rijdt. De auto voelt goed en solide
aan. Dat geldt ook voor het rijkarakter.
De Arkana laat zich comfortabel
over het wegdek dirigeren
met een weggedrag dat vertrouwd
overkomt. De hybrideaandrijflijn
doet echter afbreuk aan het rijplezier;
laat er nu net geen andere optie
zijn. Vanwege de hoge vraag naar de
Captur met geëlektrificeerde aandrijflijn
kiest de importeur louter
voor de 143 pk sterke ETech
Hybrid.
Elders zijn ook nietgeëlektrificeerde
drie
en viercilinders beschikbaar.
Zodra je op de snelweg
rijdt, voel je nadrukkelijk de aandrijflijn
schakelen tussen de 36 kW
sterke elektromotor, de 95 pk sterke
verbrandingsmotor en een combinatie
van beide. De relatief luidruchtige
krachtbron weet soms niet met
gaspedaalcommando’s om te gaan.
De trekkracht blijft dan achter, omdat
de aandrijflijn nog aan het ‘denken’
is waar de kracht vandaan moet
komen. Het is een ander verhaal
wanneer je in de stad of op autowegen
rijdt. Dan schokt de aandrijflijn
veel minder en is er een vloeiender
overgang tussen elektro
en verbrandingsmotor.
Elektrisch kun je
trouwens maximaal 3 kilometer
lang tot een snelheid van 75 km/h rijden.
De motorisering heeft nog een
Renault Arkana.
FOTO'S JEANBRICE
LEMAL
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
in. De techneuten hebben dat zo veel
mogelijk beperkt gehouden door de
zitting lager te plaatsen en de hoek
van de leuning aan te passen. Van
den Acker stelt dat ook hij met zijn
twee meter lengte achterin moest
passen. Toch is het voor lange mensen
behelpen, te meer omdat de bovenkant
van de portieren lager ligt
dan de daklijn, zodat je zicht naar
buiten wordt beperkt. Een verschuifbare
achterbank laat Renault
achterwege, maar een in delen neerklapbare
leuning kent de Arkana uiteraard
wel. In de basis is de bagageruimte
onder de grote vijfde deur
(zonder ruitenwisser) al erg diep en
onder de uitneembare bodem
schuilt een extra bergruimte ter
grootte van de complete laadvloer.
Je verkiest de Arkana boven de Captur
vanwege zijn ontwerp, dus lever
je bij de SUVcoupé
aan ‘utility’ in.
Maar hoewel de hoogte van de bagageruimte
geringer is, beschik je over
een forse bak waarmee je geen concessies
doet ten opzichte van de
Captur. Voorin heb je het Capturgevoel.
Zittend op de uitstekend verstelbare
stoelen met korte zitting
kijk je uit over het bekende dashboard
met driespaaks stuurwiel en
tal van knoppen, het digitale display
waarvan de layout
bepaald wordt
door de rijmodus en het grote, centraal
geplaatste touchscreen. Het is
een overzichtelijk geheel. De middentunnel
wijkt af. Waar Renault de
Captur met automatische transmissie
van een zwevend plateau voorziet
waarop de korte selectiehendel
van de automaat staat, daar heeft de
SUVcoupé
een gesloten middentunnel.
In de RS Lineversie,
die
naast een Zen en Intens bestaat, ziet
het er netjes afgewerkt uit, voorzien
van sierdelen in koolstofvezellook,
leer en suède bekleding en rode stiknaden.
Rijkarakter
Het dikke stuurwiel ligt lekker in de
hand en geeft je het gevoel in een
kwaliteitsproduct te rijden. Overiander
nadeel. Het trekgewicht bedraagt
slechts 750 kg, gelijk aan dat
van een ‘elektro’Captur
en de helft
van een Captur met benzinemotor.
Bij de Captur wordt voor de caravantrekkers
juist een conventioneel
benzineblok aangeboden vanwege
het 1500 kg trekgewicht, maar bij de
Arkana heeft het weinig zin om een
dergelijke motorisering te voeren.
De SUVcoupé
heeft namelijk een
treklimiet van 900 kg. Renault beperkt
het leveringsprogramma om
een belangrijke reden. Om lange levertijden
vanuit ZuidKorea
beperkt
te houden, moet het de Arkana
hoofdzakelijk vanuit voorraad
verkopen. Een eenvoudig gamma
helpt daarbij. Naast één motorversie
is er keuze uit drie uitrustingsniveaus,
die desgewenst aangevuld
kunnen worden met diverse pakketten.
Renault verwacht dat mede
door de completere en nieuwere
aankleding, zoals ADASsystemen,
binnen de eigen klantenkring niet
alleen Capturrijders
overstappen,
maar ook Kadjarklanten.
Eindoordeel
Gezien het succes van de Captur en
de Duitse looks moet Arkana succesvol
meeliften, al doet motor afbreuk
aan rijplezier
SPECIFICATIES
Renault Arkana
Prijs: v.a. 28.150 euro
Topsnelheid: 172 km/h
Acc. 0100
km/h: 10,8 s
Gem. verbruik: 1 op 20
CO2emissie:
111 g/km
Motor: viercilinder, 1598 cc, twee elektromotoren
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 105 kw (143 pk)
Brandstof: E10, benzine
Transmissie: automaat
Aandrijving: voorwielen