
Woensdag 16. 11. 2022 13
literaire hoek
De leerschool van Jacob Hiegentlich
MOTOR
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Deze week: Ton van Reen over
Jacob Hiegentlich.
Motortest
Gewaagde elektrische motorscooter van BMW
men en zet de motor na een paar kilometer
in de eco-modus als ik de A4
oprij. Ik voel direct dat ik een stuk
minder vermogen heb en ‘plak’ de
scooter meteen op een veilige afstand
achter een vrachtwagen die
een zuigende werking heeft op de
BMW. Met een gangetje van nog
geen negentig kilometer per uur
sukkel ik naar huis. Ik rij zo een dik
uur over de snelweg. Als ik uiteindelijk
na 110 kilometer thuis parkeer,
kan ik volgens het uitgebreide display
van de CE 04 nog iets meer dan
tien kilometer rijden. Dus de opgegeven
afstand is wel haalbaar, maar
je moet niet vragen hoe.
De lange wielbasis van 1.675 mm
zorgt er inderdaad voor dat de 230
kilo zware motorscooter als een
rotsblok op de weg ligt, zo merk ik op
de snelweg. De accu’s liggen onderin
de scooter, waardoor je nog vaster
tegen het asfalt wordt gedrukt. Onder
het platte, lange, harde zadel heb
je voldoende ruimte om een flinke
tas of je helm in op te bergen. Verder
naar achter is de kleine elektromotor
geplaatst. Ook blikvangers zijn
de monoshock en de dichte wielen.
Echt comfortabel is het opmerkelijk
gevormde zadel niet. Langer dan
een uur hou je het hier niet op vol.
Maar bij een wat sportiever rijgedrag
is dan je accu ook wel leeg.
De BMW CE 04 levert 42 pk en haalt
een top van ruim 120 km/u wat meer
dan voldoende is om met het verkeer
mee te komen. De prestaties van
deze stille elektrische scooter zijn
vergelijkbaar met een 400cc-benzinevariant.
De motorscooter kent
verschillende rijmodi: eco, rain,
road en de sportieve dynamic. Gebruik
je het meest sportieve standje,
die overigens een optie is, dan heb je
bijna geen remmen nodig als je het
gas dichtdraait. Zo hard wordt de
snelheid verminderd door het regenereren
wat uiteraard ook weer
energie oplevert.
Het laden gaat redelijk vlot. De
BMW heeft ruim vier uur aan een
normaal stopcontact nodig om weer
helemaal vol te zijn. Met de optionele
snellader duurt het slechts 1 uur
en 40 minuten.
Je kunt ook bij openbare laadpalen
‘tanken’, maar dat geeft wel iets
meer problemen dan ik had verwacht.
Want langs de snelweg kun je
de vele Fastned-laadpunten beter
mijden, want die aansluitingen passen
niet op de CE 04. Met de BMW
moet je laadstations opzoeken die
een ‘type 2’ of Mennekes-stekker
hanteren en daar zijn ze bij Fastned
inmiddels vrijwel overal van afgestapt.
In steden en dorpen zijn overigens
nog ruim voldoende laadpalen
te vinden waar je deze nieuwe scooter
van BMW in een dik uur weer
kunt volgooien tot 80 procent.
De elektrische BMW CE 04 is te
koop vanaf 13.300 euro.
Je vindt de elektrische BMW CE 04
mooi of lelijk. Een tussenweg is er
niet voor deze nieuwe motorscooter
met zijn gewaagd ontwerp.
Door Michiel Snik
Het zadel lijkt net een strijkplank, is
het eerste wat ik te horen krijg van
een collega als ik de motorscooter bij
onze redactieruimte parkeer. Een
ander merkt op: het lijkt wel een
groot uitgevallen Dyson stofzuiger,
wat lelijk. De derde collega is juist
laaiend enthousiast over het ontwerp.
Kortom de wat futuristisch
CE 04 roept zeer uiteenlopende reacties
op. Maar smaak is zeer persoonlijk
en dat de BMW een blikvanger
is, dat is meteen duidelijk. Dat
merk ik ook als ik bij het verkeerslicht
sta. Een Ducati-rijder naast mij
schudt afkeurend zijn hoofd terwijl
hij met het gas van zijn dik honderd
pk-sterke hypermotard speelt. Als
het licht op groen springt doet hij tevergeefs
een poging sneller weg te
komen dan de BMW. De Duitser
wint het stoplicht-sprintje moeiteloos
van de stoere Italiaan.
Scooters zijn heerlijk om vlot in de
stad tussen het verkeer door te slingeren.
Hun korte wielbasis is daarom
ideaal, het maakt ze wendbaar.
De CE 04 heeft dit juist niet. Door de
lange wielbasis kun je minder krap
tussen de stilstaande auto’s doordraaien,
merk ik al snel. Heel handig
in een drukke stad waar je vlot wil
manoeuvreren is de BMW daarom
ook niet. Tegelijk zorgt die wielbasis
er wel weer voor dat je veel stabieler
bent. Dat is prettig als je kilometers
moet maken. Die dat maken lukt beter
dan ik vooraf had verwacht.
BMW geeft zelf aan dat je met de CE
04 een kleine 130 kilometer ver moet
kunnen komen met een volle accu.
Dergelijke cijfers in de folders vallen
in de praktijk altijd een stuk lager
uit. De importeur geeft eerlijk toe
dat 130 kilometer een wat ‘optimistische’
bewering is. Maar met een half
uurtje snelladen langs de snelweg
moet ik de ruim honderd kilometer
naar huis gemakkelijk kunnen halen
in de meest sportieve modus, is het
advies dat ik meekrijg.
Ik besluit de proef op de som te ne-
BMW CE 04.
Foto Michiel Snik
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
me werd en wordt mannelijkheid geprezen,
mannen die hun leven veil
hebben in dienst van het vaderland,
dat ze met hun bloed moeten verdedigen.
In Opeens geen grenzen meer schrijft
Jos Bours ook over zijn jeugd in het
Limburg van direct na de oorlog. De
tijd van de wederopbouw en het herstel
van het gezag van de Kerk. Een
wereld die qua mannelijke opvoedingsidealen
niet wezenlijk verschilde
van de Duitse destijds. Lichamelijke
driften moesten worden onderdrukt,
je moest sterk zijn tegen wat je
als man dreigde te ‘verzwakken’ en
vooral je een goede katholiek betonen.
Toen Jos in 1961 op het gymnasium
bleef zitten, dreigde zijn vader hem
met het teutje nao de koel te sturen,
naar de OVS, de Ondergrondse Vak
School, waar de jungskes aan het begin
van elke dag naar ‘de OVS-wet’
moesten luisteren. Een van die regels
luidde: ‘Ik wil gehoorzaam zijn zonder
tegen te spreken.’
(Over de betekenis van het literaire
werk van Jacob Hiegentlich en de katholieke
schrijvers van voor de oorlog
schrijf ik een volgende keer.)
Jacob Hiegentlich - Het zotte vleesch:
Uitgave Stichting Rura-Roermond.
ISBN 9789074602167.
Jos Bours - Opeens geen grenzen meer:
Uitgeverij Waanders. ISBN 97894624023.
van de stemmen. Toch kwam de Nationaal
Socialistische Beweging, de
NSB van Mussert, massaal op in
Limburg. Bij de verkiezingen voor
Provinciale Staten in 1935 stemde
11,6 procent van de Limburgers op de
NSB. In Roermond was dat 13 procent.
Er waren uitschieters, zoals in
Kerkrade waar de NSB 24 procent
haalde, in Obbicht 29 procent, en in
Mheer 31 procent.
Jacob, en de meeste Joden in Limburg
wisten dat de Joden geen hulp zouden
vinden bij de Katholieke Kerk. Integendeel.
In de tekst van de Passiespelen
in Tegelen kregen de Joden nog de
schuld van de moord op Jezus. Het
Joodse volk zou hebben geroepen:
‘Zijn bloed kome over ons en onze kinderen,’
wat voor de kerk eeuwenlang
een rechtvaardiging bleef voor de vervolgingen
van de Joden.
Gehoorzaam zijn
Onlangs verscheen van de Limburgse
schrijver Jos Bours Opeens geen
grenzen meer. Een boek dat speelt in
de jaren na de Eerste Wereldoorlog ,
door Duitsland verloren, in de tijd dat
het nationaalsocialisme in Duitsland
opkwam. Een beweging die vooral
voortkwam uit een verlangen naar
onderdrukking van alles wat niet als
mannelijk werd gezien, want er
moest weer gewonnen worden. Soldatendom.
Heldendom. In het fascis-
Jacob Hiegentlich was een Roermondse
schrijver die in mei 1940, na
de inval van de Duitsers in Nederland,
zelfmoord pleegde. Hij nam
vergif, vier dagen later stierf hij. Hij
wist wat hem te wachten stond, dat
lijden wachtte hij niet af. In de jaren
daarna werd het hele gezin Hiegentlich
vermoord. Zijn vader Sal, winkelier
en fabrikant van confectiekleding,
zijn moeder Rosalia en zijn
broers Salomon, Joseph en Caesar.
Alleen een zus overleefde de oorlog.
Jacob wist wat hem en de hele Joodse
gemeenschap in Limburg te wachten
stond. Als schrijver had hij het fascisme
en de Jodenhaat tot een belangrijk
thema van zijn werk gemaakt.
Dat begint al bij zijn eerste roman Het
zotte vleesch, spelend in een armzalig
buurtje van Roermond.
Opkomst NSB
In die vooroorlogse jaren was de
Rooms Katholieke Staatspartij verreweg
de grootste partij in Limburg,
in veel plaatsen kreeg de RKSP bij
verkiezingen meer dan 90 procent
Jacob Hiegentlich.
Foto Archief Ton van Reen
DOOR TON VAN REEN