
woensdag 18. 11. 2020 AUTO 13
AUTOTEST
Fiat 500 e: de eerste, maar zeker niet de laatste
rieert, net als bij je benzineauto,
daar hoor je niemand over. Maar
stoer en stijlvol als deze 500 e is, zet
hij wel enigszins aan tot snelheid
maken en dat vermindert het bereik
dan weer. Wie te veel energie verspeelt
met genieten, kan zich door
elektronische Sherpahulp laten bijstaan,
want die past aircogebruik,
maximumsnelheid en meer aan om
het onderste uit de accu te halen.
Zelf kun je wat spelen met de onepedaldrivemodus
die goed werkt.
Dit alles neemt niet weg dat de 500 e
leuk en precies genoeg stuurt om
wat lol langs de ideale lijnen te zoeken.
De besturing is wel wat afstandelijk,
maar geeft voldoende gevoel.
Ook de remmen laten zich heel goed
doseren en dat is een bij een elektrische
auto niet vanzelfsprekend. Met
een stukje glad wegdek hier en daar
zijn de stoplichtsprintjes vermakelijk
genoeg, want de 500 e weet met
wat wielspin zijn tractiecontrole
even voor te blijven. Hij is niet razendsnel,
maar vlot genoeg; in negen
tellen zit hij vanuit stilstand op
100 km/h. De topsnelheid is zoals gebruikelijk
in dit segment inmiddels,
begrensd op 150 km/h. Het is ook
weleens aardig om te constateren
dat we dit bij een elektrische auto inmiddels
gewoon vinden. Ter vergelijking:
de conventionele 1.2 heeft
een top van 170 km/h en de Hybrid
haalt maximaal 167 km/h. Op de
sprint zijn beide beduidend langzamer
met tijden van respectievelijk 11
en 13,8 seconden.
ook axiaal te verstellen. Tel daarbij
op dat er veel meer opbergruimte
voorhanden is en het is duidelijk dat
deze 500 weer bruikbaarder is geworden.
De bagageruimte is niet
baanbrekend groot, maar meet een
acceptabele 185 liter.
Volledig elektrisch
De nieuwe is er dus voorlopig alleen
als volledig elektrisch. Op de vraag
of dat zo zal blijven, is het antwoord
bevestigend, maar niets wordt uitgesloten
voor de toekomst. De nieuwe,
volledig elektrische 500 e maakt
dus gebruik van een nieuw platform.
Daarin vinden we een batterijpakket
dat volledig in de wagenvloer is
verwerkt en dus geen bagageruimte
kost. Het lithionion
pakket heeft
een capaciteit van 42 kWh en kan
daarmee volgens de WLTPmeetmethode
320 km ver komen. De aandrijving
komt voor rekening van een
115 pk (85 kW) sterke elektromotor
die de voorwielen aandrijft. Voorlopig
is er alleen sprake van een versie
met deze aandrijflijn. Vragen over
Abarthuitvoeringen
werden
slechts beantwoord met een brede
glimlach. Of er achterin plaats is
voor een tweede motor bij zo’n snelle
versie lijkt onwaarschijnlijk.
Maar laten we hopen op een extreme
uitspatting; een bimotore met
vierwielaandrijving klinkt op papier
al goed. Voorlopig moeten we het
doen met een goed uitgeruste La
Prima, die verkrijgbaar is als driedeurs
hatchback Berlina of als Cabrio.
Stadsauto
De eerste testrit beperkte zich tot
een paar uur sturen in Turijn en
haar buitenwijken. Want Fiat communiceert
vooral dat dit een moderne
stadsauto is. En het vermeldt
daarom ook nadrukkelijk dat de actieradius
bij stadsgebruik kan toenemen
tot 458 km. Logisch met die
lagere snelheden, maar eigenlijk
best verstandig om eens te benadrukken
in deze tijden. Wie je ook
spreekt, veelal gaat het alleen maar
over die actieradius. Dat die ook vaLaadsnelheid
De eerrsstte
vvollllediig
ellekttrriissche
Fiiatt 500 e..
FOTO'S
ALLEESSSSANDRRO
ALLTTAVVIILLLLA
Tot zover de spielerei. Hoe zit het
met de laadsnelheid? Die is aan de D
Csnellader
maximaal 85 kW en dat
betekent dat je om 80 procent te laden
ongeveer 35 minuten nodig
hebt. Thuis of aan de dorpspaal gaat
het in de ACmodus
een stuk trager,
zoals bij de meeste auto’s: 3,0 kW
thuis, maar met de type 2connector
die je bij de laadpaal thuis of in het
dorp gebruikt, haal je 11 kW. Gebruikelijke
waarden, waarop je je ritten
dient aan te passen. Rest me alleen
nog de prijs te noemen. Die is 35.900
euro, daar zou nog 4000 euro subsidie
vanaf kunnen als de pot niet leeg
was. De cabrio kost drie mille meer.
Daarmee is de 500 e behoorlijk aan
de prijs als je hem vergelijkt met zijn
grote concurrent Mini die er al vanaf
35.100 euro is, en met een 184 pk
sterke motor en meer snelheid de
betere lijkt. Maar de 500 e heeft een
duidelijk grotere actieradius en is
aan de snellader superieur. En na
die La Prima kan met een basisversie
de prijs vast nog wel wat zakken.
En dan koop je een stijlvol hebbeding
met toegenomen bruikbaarheid.
Als je dat zo opsomt, zou deze
500 wel eens goede zaken kunnen
doen voor Fiat en de elektrische
auto in het algemeen. Eén ding weet
ik zeker: dit is de eerste en zeker niet
de laatste.
SPECIFICATIES
Fiat 500 e La Prima
Prijs: € 35.900,Topsnelheid:
150 km/h
Acceleratie: 01009,0
s
CO2emissie:
0 g/km
Motor: elektromotor
Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
Max. vermogen (gecomb.): 115 pk
(85 kW)
Laden: AC 2,3 kW of 11 kW, snelladen
DC 85 kW
Accu: 42 kWh Liion
Transmissie: een overbrenging
Aandrijving: voorwielaandrijving
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Je kunt hem al online bestellen als
introductieeditie,
die in stijl La
Prima genoemd wordt. Het is de
nieuwe 500 die voorlopig alleen als
elektrische versie leverbaar is,
naast het huidige model dat nog in
de benzinebehoefte moet voorzien.
DOOR JACO BIJLSMA
Dat de huidige nog even dienst blijft
doen naast de volledig nieuwe, is een
voor de hand liggende, vaker vertoonde
actie die juist bij de 500 heel
goed kan werken. Allereerst omdat
de nieuwe 500 e er voor het grote publiek
in grote lijnen hetzelfde uitziet.
En over grootte gesproken: het
kleintje is verder gegroeid. Maar
heel nadrukkelijk heeft Fiat gekozen
voor evolutie van het bestaande model.
Qua vormgeving, welteverstaan,
want technisch staat hier een
volledig nieuwe 500. Bovendien is er
niet alleen zes centimeter bij gekomen
in de lengte, maar ook in de
breedte. De wielbasis is met twee
centimeter toegenomen en er is
ruimte voor maximaal 17inch
wielen.
Al met al is hij geen kleintje
meer, maar steeds meer een volwassen
auto. Een retromodel dat oude
glorietijden moet doen herleven,
toen Fiat nog echt volumes maakte
en zich volmondig volksautofabrikant
kon noemen. Dat lukt al prima
sinds ze de huidige 500 bijna 12 jaar
geleden hebben geïntroduceerd.
Daarvan gingen er vele miljoenen
over de showroomdrempel en het is
nog een steeds bestseller.
Die miljoenen kopers zal de discussie
over retrodesign, die af en toe in
liefhebberskringen oplaait, worst
zijn. Ze lusten de 500 nog steeds
massaal. Daarom is er voor Fiat
geen reden om de productie nu te
stoppen en het design van de nieuwe
over een radicaal andere boeg te
gooien. Nee, het koos heel begrijpelijk
voor een evolutie van het retrodesign
en dat is toch wel aardig.
Knap gedaan van Fiats eigen Centro
Stile, want de nieuwe ziet er ontegenzeggelijk
weer een tikje stoerder
uit zonder dat de hoofdvorm geweld
is aangedaan.
Interieur
Open de deur van dit lifestyleliefje
en je ziet wel een behoorlijk ander interieur,
dat toch je mindset niet verstoort.
Met de gebruikelijke Italiaanse
flair worden natuurlijke materialen
stijlvol geserveerd. Ook
Fiat volgt de vegantrend in de autowereld
en biedt een ‘leervrije’ auto,
iets wat we voorheen ‘lederlook’
noemden. Wel zijn de stoelen nu zesvoudig
verstelbaar en desgewenst
van stoelverwarming te voorzien.
Wat opvalt, is dat de 500 e zijn speelgoedachtige
ronde meter heeft ingeruild
voor een iets serieuzer uitziende
(ronde) digitale meter. Centraal
zie je een digitaal scherm van maximaal
10,25 inch, dat veel van de functies
voor zijn rekening neemt. De bediening
ervan functioneerde al behoorlijk
goed, hoewel Fiat nog
waarschuwde dat we reden met nog
niet perfect werkende voorserieexemplaren.
Qua binnenmaten
maakte dat niets uit, want de 500 e is
duidelijk ruimer geworden. Voorin
profiteer je van de 4,2 centimeter
toegenomen breedte en één centimeter
meer hoofdruimte. Bovendien
kun je de stoel over een grotere
afstand verstellen én is het stuur nu