Voilà
23
“Als het aan de dieren ligt,
zouden ze de mensenwereld
het liefst overnemen”
Als trouwe poortwachters staan de fiere
gestalten
stram in het gelid: maar wat verdedigen
ze eigenlijk? Bewaken ze soms,
heel Wagneriaans, de poorten van het
paradijs
waardoor alleen de gelukzaligen
mogen binnentreden? Wellicht, er zijn
ge-noeg referenties
in de sculpturen die verwijzen
naar religieuze thema’s, zoals de heilige
Sebastiaan, door pijlen doorboord, een
onderwerp dat net als de pièta, de bewening
van Christus
door Maria, een van de meest
sublieme, emotionele thema’s van menselijk
lijden is. Een ander bijzonder aapje is weer
geïnspireerd door de Denker van Rodin,
of
maant ons met innemend gebaar
tot stilte,
om ons tot introspectie uit te nodigen.
Jan Teeuwisse, directeur van het Museum
Beelden aan Zee in Den Haag, waar de
kunstenaars
exposeerden en een van de
musea waar hun werk is vertegenwoordigd,
noemde Les Deux Garçons eigentijdse
animaliers. Het is een verwijzing naar
negentiende
eeuwse dierenbeeldhouwers
als Antoine-Louis Barye, die de expressieve
houdingen en anatomie van dieren meesterlijk
wisten weer te geven. En hij plaatste hen
op één lijn met kunstenaars als Jan Fabre,
Koen Vanmechelen of Wim Delvoye, wellicht
niet voor niets allen kunstenaars uit het land
van Magritte.
Naast de sculpturale derde dimensie, met
oog voor stoffering en huid, is er zelfs in
de ogenschijnlijk meest intieme werken een
twist aanwezig, een bijna humoristische
benadering,
soms met een wrang randje.
BEELD FOTOGRAFIE PIXELFUSION CULTUUR