woensdag 24. 11. 2021 MOTOR 13
MOTORTEST
Zero voorop bij stille opmars elektrische motor
Het Amerikaanse merk Zero is wereldwijd
marktleider met de productie
van elektrische motorfietsen. Verkoopcijfers
wil deze fabrikant echter
niet noemen. Maar via de RAI en
RDC is eenvoudig te achterhalen hoeveel
motorfietsen er dit jaar op ’kenteken’
zijn gezet in ons land en hoe
groot het aantal daarvan tankt via
een stekker. Dat zijn er niet veel; nog
geen anderhalf procent van het totaal
aantal nieuwe motoren. Bij auto’s zie
je dat momenteel een op de vijf nieuwe
wagens een elektrische is.
Als belangrijkste redenen voor dit
verschil worden de forse aanschafprijs
en het relatief beperkt aantal kilometers
dat je kunt rijden genoemd.
Een elektrische motor kost al snel
15.000 euro. Voor dat geld kom je gemiddeld
150 kilometer ver op een volle
accu. Mensen die wel kiezen voor
een elektrische motor gebruiken
deze vrijwel uitsluitend voor woonwerkverkeer.
Zeker als dit ook nog
Heb jij ondersteuning nodig?
PSW maakt hetverschil
• Voor mensen die zelfstandig (willen) wonen en daar ondersteuning bij nodig hebben. www.pswthuis.nl
• Voor jongeren en volwassenen die ondersteuning willen bij het vinden en behouden van een passende
baan. Zoals we doen bij Makado in Beek. www.pswwerk.nl
• Voor kinderen en jongeren die een extra steuntje in de rug nodig hebben om zich te ontwikkelen.
Dat doen we, laagdrempelig, in het gezin thuis, op school of in de kinderopvang. www.pswjunior.nl
• Voor mensen met een vraag naar arbeidsmatige of ontwikkelingsgerichte dagbesteding, zoals in
ons werkleercentrum bij Fletcher Wellness Hotel en Fortuna Sittard.
• Voor professionals die een leuke baan willen bij een keigoede werkgever!
PSW ondersteunt mensen met een ontwikkelingsvraag of (verstandelijke)
beperking. Wij helpen je om zo zelfstandig mogelijk je eigen leven te leiden.
Want iedereen hoort erbij en heeft een plek in de samenleving. Jouw vraag
is ons vertrekpunt, onze begeleiding sluit daarop aan. Wij werken nauw
samen met jou en je naasten en kijken altijd naar mogelijkheden en naar
wat (wel) kan! We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.
Heb je een vraag naar ondersteuning? Bel of mail ons gerust!
Erwin Kreugel 06 20 03 60 66 | e.kreugel@psw.nl
Lea van der Kolk 06 51 45 42 08 | l.vanderkolk@psw.nl
Onze passie kent geen beperkingen
Er is meer PSW
in jouw buurt
dan je denkt!
www.psw.nl
Kijk op
werkenbijpsw.nl
en vind je baan!
eens zakelijk wordt gedaan, betaalt
de overheid stevig mee. Bij je werk de
stekker erin stoppen maakt het allemaal
nog aantrekkelijker.
De nieuwe Zero FXE die wij voor een
test aan de tand voelen kost 13.880
euro. Met een volle accu kun je volgens
de fabrikant zo’n 120 kilometer
rijden. En als je alleen in de stad rijdt
en veelvuldig remt en op de motor afremt
nog een stukje meer. Want door
slim te rijden en veelvuldig te remmen
regenereert de Zero en laadt de
accu dus bij. Op de snelweg vreet de
FXE stroom. Vol gas haalt de Zero
met tegenwind 115 kilometer per uur
en kom je slechts 50 kilometer ver, zo
bleek toen wij de motor een week
mochten uitproberen. Zero adviseert
zelf overigens om met de FXE
niet harder dan 90 op de snelweg te
rijden met het oog op het stroomverbruik.
Bij zo slim mogelijk rijden in de
ecostand
in vooral de stad en met
veel remmen was de accu na 90 kilometer
bij ons echt helemaal leeg. Opladen
in het stopcontact duurde vervolgens
ruim tien uur. Overigens kun
je er ook een snellader bijkopen, dan
ben aanzienlijk eerder klaar. Maar de
officiële cijfers die Zero zelf levert en
de praktijk lopen dus wel een stuk uiteen.
Ook als je heel bewust met het
gas omgaat.
Hoe zo’n nieuwe elektrische motor
rijdt? Waanzinnig goed. Je hebt direct
al je vermogen tot je beschikking
en bent razendsnel weg. De FXE
heeft een koppel van 106 Nm en daarmee
geeft hij veel traditionele motoren
bij het verkeerslicht het nakijken.
De motor weegt daarnaast slechts
135 kilo en is extreem wendbaar. Ideaal
dus voor in de stad of tussen de files
door glippen. En een heerlijke funbike.
Schakelen doe je niet op een
elektrische motor en het onderhoud
beperkt zich in principe tot het tijdig
vervangen van je banden en remblokken.
Of de elektrische motor het gaat winnen
van de traditionele tegenhanger?
Gezien de stijgende benzineprijzen
en de groeiende lobby tegen geluidsoverlast
waarschijnlijk wel. Maar
dan moet er wel wat aan de aanschafprijs
worden gedaan voor de particuliere
koper. En die actieradius. Bij
auto’s zie je dat dit proces veel sneller
gaat dan bij motorfietsen, maar dat
de stekkermotor de komende jaren
stevig terrein gaat winnen staat vast.
Vorig jaar werden er zo’n 14.600 nieuwe
motorfietsen gekocht, waarvan er
187 een elektrische krachtbron hadden.
Dit jaar zijn er tot en met september
ruim 13.500 motorfietsen verkocht,
waarvan iets meer dan tweehonderd
elektrische exemplaren. Met 166 is
Zero hierbij hofleverancier. Vrijwel
geen enkel ’bekend’ motormerk produceert
serieuze aantallen als het
gaat om elektrische tweewielers. Alleen
Harley Davidson kun je met de
Livewire (vanaf 34.000 euro) op de
weg nog wel eens tegenkomen. Dit
merk verkocht er dit jaar tot nu toe
vijftien (vorig jaar 27).
BMW kondigde onlangs aan met een
nieuwe elektrische scooter te komen,
de CE 04 (12.650 euro) als opvolger
van de C Evolution. Dat lijkt tijd te
worden want daarvan werden er in
het laatste jaar slechts vijf verkocht.
Het Italiaanse Energica (vanaf
20.000 euro) doet het nog redelijk
met vijftien verkochte elektrische
modellen in Nederland.
Meer info over de Zero FXE staat op:
www.zeromotorcycles.com/nlnl/
model/zerofxe.
Met de stijgende brandstofprijzen
aan de pomp en toenemende
klachten over geluidsoverlast moet
de elektrische motorfiets de wind
wel in de zeilen hebben. Daarbovenop
heb je ook nog eens de
interessante (belasting)voordelen
waarmee de overheid het elektrisch
rijden wil stimuleren. Tijd
om op pad te gaan met de nieuwe
elektrische Zero FXE.
DOOR MICHIEL SNIK
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De Zero FXE. FOTO MICHIEL SNIK