woensdag 24. 11. 2021 MOTOR 13
MOTORTEST
Zero voorop bij stille opmars elektrische motor
tegenwind 115 kilometer per uur en
kom je slechts 50 kilometer ver, zo
bleek toen wij de motor een week
mochten uitproberen. Zero adviseert
zelf overigens om met de FXE
niet harder dan 90 op de snelweg te
rijden met het oog op het stroomverbruik.
Bij zo slim mogelijk rijden
in de ecostand
in vooral de stad en
met veel remmen was de accu na 90
kilometer bij ons echt helemaal leeg.
Opladen in het stopcontact duurde
vervolgens ruim tien uur. Overigens
kun je er ook een snellader bijkopen,
dan ben aanzienlijk eerder klaar.
Maar de officiële cijfers die Zero zelf
levert en de praktijk lopen dus wel
een stuk uiteen. Ook als je heel bewust
met het gas omgaat.
Razendsnel
Hoe zo’n nieuwe elektrische motor
rijdt? Waanzinnig goed. Je hebt direct
al je vermogen tot je beschikking
en bent razendsnel weg. De
FXE heeft een koppel van 106 Nm en
daarmee geeft hij veel traditionele
motoren bij het verkeerslicht het
nakijken. De motor weegt daarnaast
slechts 135 kilo en is extreem
wendbaar. Ideaal dus voor in de stad
of tussen de files door glippen. En
een heerlijke funbike.
Schakelen doe je niet op een elektrische
motor en het onderhoud beperkt
zich in principe tot het tijdig
vervangen van je banden en remblokken.
Lobby
Of de elektrische motor het gaat
winnen van de traditionele tegenhanger?
Gezien de stijgende benzineprijzen
en de groeiende lobby tegen
geluidsoverlast waarschijnlijk
wel. Maar dan moet er wel wat aan
de aanschafprijs worden gedaan
voor de particuliere koper. En die
actieradius. Bij auto’s zie je dat dit
proces veel sneller gaat dan bij motorfietsen,
maar dat de stekkermotor
de komende jaren stevig terrein
gaat winnen staat vast.
Vorig jaar werden er zo’n 14.600
nieuwe motorfietsen gekocht,
waarvan er 187 een elektrische
krachtbron hadden.
Dit jaar zijn er tot en met september
ruim 13.500 motorfietsen verkocht,
waarvan iets meer dan tweehonderd
elektrische exemplaren. Met
166 is Zero hierbij hofleverancier.
Vrijwel geen enkel ’bekend’ motormerk
produceert serieuze aantallen
als het gaat om elektrische tweewielers.
Alleen Harley Davidson
kun je met de Livewire (vanaf
34.000 euro) op de weg nog wel eens
tegenkomen. Dit merk verkocht er
dit jaar tot nu toe vijftien (vorig jaar
27).
Met de stijgende brandstofprijzen
aan de pomp en toenemende
klachten over geluidsoverlast moet
de elektrische motorfiets de wind
wel in de zeilen hebben. Daarbovenop
heb je ook nog eens de
interessante (belasting)voordelen
waarmee de overheid het elektrisch
rijden wil stimuleren. Tijd
om op pad te gaan met de nieuwe
elektrische Zero FXE.
DOOR MICHIEL SNIK
Het Amerikaanse merk Zero is wereldwijd
marktleider met de productie
van elektrische motorfietsen.
Verkoopcijfers wil deze fabrikant
echter niet noemen. Maar via
de RAI en RDC is eenvoudig te achterhalen
hoeveel motorfietsen er dit
jaar op ’kenteken’ zijn gezet in ons
land en hoe groot het aantal daarvan
tankt via een stekker. Dat zijn er
niet veel; nog geen anderhalf procent
van het totaal aantal nieuwe
motoren. Bij auto’s zie je dat momenteel
een op de vijf nieuwe wagens
een elektrische is.
Aanschafprijs
Wat is de reden dat het niet wil vlotten
met elektrische motorfietsen
waarvoor alle seinen op groen
staan? Als belangrijkste redenen
worden de forse aanschafprijs en
het relatief beperkt aantal kilometers
dat je kunt rijden genoemd. Een
elektrische motor kost al snel
15.000 euro. Voor dat geld kom je gemiddeld
150 kilometer ver op een
volle accu. De mensen die wel kiezen
voor een elektrische motor gebruiken
deze vrijwel uitsluitend
voor woonwerkverkeer.
Zeker als
dit ook nog eens zakelijk wordt gedaan,
betaalt de overheid stevig
mee. Bij je werk de stekker erin
stoppen maakt het allemaal nog
aantrekkelijker.
De nieuwe Zero FXE die wij voor
De Zero FXE.
FOTO'S MICHIEL SNIK
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
een test aan de tand voelen kost
13.880 euro. Met een volle accu kun
je volgens de fabrikant zo’n 120 kilometer
rijden. En als je alleen in de
stad rijdt en veelvuldig remt en op
de motor afremt nog een stukje
meer. Want door slim te rijden en
veelvuldig te remmen regenereert
de Zero en laadt de accu dus bij.
Snelweg
Op de snelweg vreet de FXE
stroom. Vol gas haalt de Zero met
BMW kondigde onlangs aan met
een nieuwe elektrische scooter te
komen, de CE 04 (12.650 euro) als
opvolger van de C Evolution. Dat
lijkt tijd te worden want daarvan
werden er in het laatste jaar slechts
vijf verkocht. Het Italiaanse Energica
(vanaf 20.000 euro) doet het nog
redelijk met vijftien verkochte elektrische
modellen in Nederland.
Meer info over de Zero FXE staat op:
www.zeromotorcycles.com/nlnl/
model/
zerofxe.