Vijf nieuwe Velocity e-bike deelstations op bedrijventerreinen in Parkstad
Op de foto zie je: wethouder Martin de Beer en wethouder Marco Peters)
naar het OV of een (elektrische) deelauto.
Daarnaast zijn er stations bij grotere instellingen
zoals onder meer het Zuyderland ziekenhuis,
de Brightlands Smart Services Campus,
Zuyd Hogeschool en nu dus ook op vijf grote
bedrijventerreinen in Parkstad.
Welke deellocaties worden het meest gebruikt?
De inmiddels ruim 2.000 geregistreerde gebruikers
maken het meest gebruik van de
(Foto gemaakt door: FB4, Wendy Boon.
#30dageninhetzadel: het resultaat!
Op de hoogte blijven?
Elke twee weken ontvangen meer dan 17.000 abonnees,
reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen
van forenzen en ondernemers die op weg gaan in Zuid-
Limburg.
Het laatste nieuws van Zuid-Limburg Bereikbaar in je
mailbox ontvangen? Abonneer je op de gratis digitale
nieuwsbrief via de QR-code.
Inwoners van Parkstad doneren vol
enthousiasme ongebruikte fietsen. Doe mee!
Een week na de oproep van de vorige krantenpublicatie
haalde WerkvoorHeerlen/
Bovengrondse Vakschool meer dan 25 gedoneerde
fietsen op. Een mooi resultaat.
En nog steeds zijn er vele mensen met een
smalle beurs die een fiets nodig hebben.
Denk aan een ander en doe iets goeds!
Breng je oude fiets weg of laat hem ophalen.
René van der Doorn van WerkvoorHeerlen/Bovengrondse
Vakschool vertelt je over de werkwijze
en over mooie momenten bij het weggeven
van een opgeknapte en gerecyclede fiets.
Zie www.maakdebeweging.nl/nl/blogs/wijkunnen
van-een-fiets-die-niets-meer-deedweer
een-prachtig-functionerend-model-maken
Foto: Aron Nijs
Parkstad heeft er sinds 10 november vijf
Velocity e-bike deelstations bij. Daarmee
komt de teller op 26 deelstations in de regio
Parkstad. “De deelfietsen zijn een goede
aanvulling op het openbaar vervoer en
een gezond en duurzaam alternatief voor
de auto of bromfiets”, aldus Marco Peters,
wethouder mobiliteit in Heerlen. Het feit
dat er nog meer deelfietsen zijn, is dus goed
nieuws. De mogelijkheden om je te verplaatsen
na aankomst in Heerlen met bus
of trein zijn daardoor alleen maar groter.
Waar vind je de nieuwe deelstations?
De nieuwe stations zijn te vinden op de bedrijventerreinen
Emma Heerlen, Trilandis,
De Koumen, ©Mill en De Beitel. Ze zijn officieel
in gebruik genomen door de Heerlense
wethouders Martin de Beer van economie en
Marco Peters van Mobiliteit en de betrokken
bestuurders van Bedrijven Terreinen Management
(BTM) Parkstad, door het maken van een
proefrit.
Hoe dit project tot stand kwam
De ondernemersverenigingen van de bedrijventerreinen
in Heerlen hebben het initiatief
genomen samen met Velocity deelmobiliteit
mogelijk te maken op hun terreinen. Dit om bedrijventerreinen
steeds beter bereikbaar te maken.
De deelfietsen zijn daarbij een goede aanvulling
op het OV (Openbaar Vervoer) en een
gezond en duurzaam alternatief voor de auto
of bromfiets. Bovendien wordt het bestaande
Velocity e-bike netwerk met de uitbreiding van
deze vijf stations nog aantrekkelijker. Hierbij
zijn de ondernemingsverenigingen de samenwerking
met het Ondernemersfonds Heerlen
aangegaan om dit financieel te realiseren.
Ervaringen delen: hoe vind jij het om je te
verplaatsen met de Velocity e-bike?
Tijdens de opening maakten ondernemers en
bestuurders van de bedrijventerreinen verder
kennis met de mogelijkheden van Velocity. Hoe
werkt het en wat kan het voor de werknemers
betekenen? Verder was er ruimte om vragen te
stellen en informatie op te doen. Ook eigen ervaringen
op de Velocity e-bike werden gedeeld.
Hierdoor kregen aanwezigen, die nog geen
Velocity-ritje maakten, een mooi beeld van dit
deelsysteem.
Waar in de Parkstad liggen de 26 Velocity
deelstations?
Velocity heeft momenteel 26 deelstations in
Parkstad. De stations staan in Heerlen, Kerkrade,
Beekdaelen, Voerendaal, Landgraaf, Brunssum
en Simpelveld. De laadstations liggen bij
OV-knooppunten en bedrijventerreinen waar
zogenaamde mobiliteitshubs kunnen ontstaan.
Hier kan van de e-bike overgestapt worden
Grens van 300 duizend elektrische auto’s in
Nederland gepasseerd
Nederland telt inmiddels meer dan 300
duizend emissievrije auto’s. Dat zijn er 65
duizend meer dan aan het begin van het
jaar en 136 duizend meer dan begin 2021.
Sinds 2021 is het aantal volledig elektrische
auto’s dus bijna verdubbeld. Het is nog
steeds maar een klein deel van het totale
aantal auto’s in Nederland: 3,3 procent van
de auto’s is emissievrij.
Dit laten cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland (RVO) zien. De hoogst
scorende gemeenten in Limburg zijn Sittard
Geleen, Mook & Middelaar en Horst aan
de Maas, waar tussen de 2 en 4% van de auto’s
nu elektrisch is, de rest van de Limburgse gemeenten
heeft 1 tot 2% elektrische auto’s.
Laadpalen
Elektrische voertuigen hebben voldoende
laadpalen nodig. Nederland is de absolute
koploper in de Europese Unie met het aantal
publieke laadpalen voor elektrische auto’s.
Eind maart kon je bij bijna 100.000 (semi) publieke
laadpunten je elektrische auto opladen.
Eind 2021 waren dat er nog 85.000. Nummer
2 Duitsland heeft 60.000 publieke laadpalen.
Ook in Zuid-Limburg wordt hard gewerkt aan
de realisatie van publieke laadpunten om tegemoet
te komen aan de groei van het elektrisch
vervoer.
Eind 2021 lag dat aantal voor Zuid-Limburg
op 1450, EV-rijders kunnen in Heerlen bij
230 laadpunten terecht, in Kerkrade bij 90, in
Landgraaf bij 58 en in Brunssum bij 40. Deze
aantallen nemen dit jaar nog verder toe. In
het voorjaar hebben de inwoners van Heerlen
kunnen meepraten over 73 nieuwe locaties, in
Landgraaf over 70, Kerkrade 37 en in Brunssum
44 locaties.
Plannen voor elektrisch vervoer? Check de
MobiMarkt
Denk je zelf na over elektrisch rijden en dus
laden? Kijk eens op www.maakdebeweging.nl.
Sinds kort vind je hier ook een ‘MobiMarkt’.
Daarin bieden verschillende aanbieders producten
en diensten rond elektrisch laden aan.
Verder vind je hier handige informatie zoals
een laadpaalkeuzehulp.
Plan je bezoek aan Magisch Maastricht
Van 1 t/m 30 december 2022 straalt Maastricht weer uit zijn voegen. Je wordt met open armen
ontvangen. Om meer tijd in de stad te kunnen doorbrengen hebben wij reis- en parkeertips voor
je om snel en slim naar Maastricht te reizen. Zo ervaar je minder wachttijd en ongemak bij jouw
bezoek aan de stad.
Zie voor meer informatie: www.maastrichtbereikbaar.nl/nl/agenda/magisch-maastricht
Dave Vincken en Janna Ortmans waren twee van the lucky five die bij de challenge #30dageninhetzadel
een maandlang een fiets mochten uitproberen. Dave en Janna namen de
Velocity e-bikes in gebruik. Ze gingen ermee naar het werk, naar Kaufland in Aken en op
bezoek bij vrienden.
Velocity e-bike, smaakt naar meer
Dave en Janna zijn zeer te spreken over de fietservaring. Ze willen de Velocity e-bike zeker nog
vaker gebruiken.
Ook geschikt voor mensen die klein wonen
Groot voordeel: deze e-bike neemt thuis geen plek in beslag. Want: als je in de stad woont, heb
je soms geen ruimte voor het stallen van een fiets. In dit geval stal je de Velocity e-bike gewoon
bij een deelstation.
Toegankelijk: nu kun je een
e-bike huren in plaats van kopen
En voor wie een e-bike te duur vindt
of zich de aanschaf van een dergelijke
fiets niet kan permitteren, is er
ook goed nieuws. Een Velocity e-bike
is haalbaarder. De kosten zijn lager.
Je huurt de fiets en betaalt per
half uur. Bekijk de exacte kosten via
www.velocity-limburg.nl zodat je
weet wat je kunt verwachten!
Dave en Janna live ontmoeten in
een filmpje
Op onze website www.maakdebeweging.
nl/nl/de-30dageninhetzadel
deelnemers vind je begin- en
eindfilms van alle deelnemers. Bekijk
de leuke video-opnames van
Dave en Janna!
Dave
Foto Aron Nijs
Janna
locaties: Heerlen Treinstation (Maankwartier),
Heerlen Centrum (Akerstraat), De Locht
(busstation), Kerkrade Centrum en Landgraaf
Treinstation.
Heb je al zin om de Velocity e-bike zelf eens
te testen?
Groot gelijk! Wil je er eerst meer over weten?
Lees dan verder over Velocity via
maakdebeweging.nl/velocity