
woensdag 25. 11. 2020 AUTO 13
AUTOTEST
Suzuki Swift Sport: de lusten en de lasten
zet er wel een spaarzamer verbruik
tegenover. Met zijn voorganger
scoorden we 1 op 18,2, terwijl hij nu
vrij eenvoudig 1 op 20 haalt.
Afgevlakt, maar wel zuiniger
De kracht van de Swift Sport was
ook zijn duale rijgedrag. Strak geveerd,
maar soepel gedempt. Te
soepel als je écht hard ging trappen.
Maar daardoor was hij enerzijds
comfortabel en had hij anderzijds
voldoende bruikbare scherpte. Mét
een manipuleerbaar weggedrag. De
sportieveling heeft in zijn nieuwe
vorm ook een ander rijgedrag. Hij is
vijftig kg aangekomen en ondanks
dat de extra kilo’s op een gunstige
plek onder de voorstoelen liggen,
voelt hij in bochten toch minder
wendbaar aan en schuift hij eerder
rechtdoor. Hij verzet zich meer tegen
rolbewegingen door een dikkere
stabi vóór. Het gevolg is dat de
vooras zich minder ‘ingraaft’ en eerder
grip verliest. Met als bijkomende
beperking dat de achterzijde in
een later stadium en pas bij extreem
marginaal hoger dan voorheen,
maar de sprint naar 100 km/h duurt
9,1 seconden. Het gewicht is door
alle extra techniek gestegen met 50
kg tot 995 kg. De prijs is onveranderd
25.399 euro, terwijl enkele veiligheidshulpjes
nu standaard zijn.
Voordat u de Suzukidealer
daarvoor
bedankt: door de lagere CO2uitstoot
(en lagere bpm) is dat geen
cadeautje. Toch een prima deal.
Minder giftig
De buitenzijde en het interieur zijn
niet veranderd, maar de spaarzamere
inborst gaat niet onopgemerkt
voorbij en komt terug in het
motorkarakter. De viercilinder is
minder fel en heeft een grilliger vermogensopbouw.
Tot zo’n 4000 toeren
per minuut wordt hij sterker en
daarboven is er geen toename meer.
Hij zakt dan in en het voelt alsof zijn
keel dicht geknepen wordt. Niet bevorderlijk
voor de sportieve beleving
en ook niet voor de prestaties.
Hij is merkbaar langzamer en minder
giftig dan voorheen. Vlot is hij
wel, maar het ooit zo enthousiaste
kereltje is getemperd. De handgeschakelde
vijfbak schakelt strakker
dan voorheen, alsof er hardere rubbers
in het mechanisme zitten.
Meer geleiding en meer precisie,
maar dat kan ook aan het kakelverse
testexemplaar liggen.
Verder nog iets? Wel, als je van het
gas afstapt, begint met een schokje
het regenereren. Er gaat als excuus
wel een accuicoontje
branden in
het instrumentarium om aan te geven
dat je groen bezig bent, maar de
overgang moet soepeler. Samenvattend
kunnen we stellen dat de aandrijflijn
flink heeft ingeleverd als het
op sportief presteren aankomt. Hij
aandringen komt omzetten. Er bestaat
nog steeds de mogelijkheid om
het weggedrag te beïnvloeden door
van het gas af te stappen of bruusk
in te sturen, maar het effect op de
kont is minder heftig. Of beter gezegd:
niet zo leuk meer. Het valt dan
ook niet te ontkennen dat door het
hogere gewicht en de mildhybride
aandrijflijn zijn sportieve karakter
is afgevlakt. Je krijgt er wél toegenomen
zuinigheid voor terug.
Eindoordeel
Minder snel door afgeknepen motor
en minder speels door extra gewicht,
maar zuiniger dan voorheen.
Niet leuker geworden, wel beter in
deze tijd passend.
Plus: Zuinig, makkelijk te chippen,
manipuleer weggedrag…
Min: …maar minder speels, afgeknepen
motor, schokkerig regenereren
SPECIFICATIES
Suzuki Swift Sport
Prijs: € 25.399
Topsnelheid: 210 km/h
Acceleratie 0100:
9,1 s
Gem. verbruik: 1 op 21,3
CO2emissie:
106 g/km
Motor: vierinlijn,
1373 cm3, turbo
Gec. max. vermogen: 129 pk
(95 kW)/5500 min1
(+14 pk)
Max. koppel: 235 Nm/20003000
min1
Transmissie: vijfbak, manueel
Massa leeg: 995 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
De milde hybride Swift Sport is zuiniger, maar heeft
wat van zijn scherpte verloren. FOTO TA/ACE TEAM
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De Suzuki Swift Sport is voortaan
een milde hybride. Om gematigder
te drinken en toch sportief te
presteren. Dat is deels gelukt.
DOOR PETER HILHORST
In de zoektocht naar minder CO2uitstoot
is de aandrijflijn van de Suzuki
Swift Sport ‘vergroend’. Voorheen
had de rappe Japanner een
1,4liter
viercilinder met turbo die
140 pk en 230 Nm leverde. Die stond
garant voor een sprint naar 100
km/h in 8,1 tellen en een theoretisch
verbruik van een alleszins redelijke
1 op 17,9. Na een eerdere duurtest
met de Suzuki koesteren we warme
herinneringen aan de speelse
hatchback. Worden die opgefrist of
vervaagd?
Aandrijving
De viercilinder is in elk geval gebleven,
maar voortaan afgeknepen op
129 pk. Hij krijgt echter hulp van een
14 pk en 53 Nm sterke elektromotor
die fungeert als startmotor, dynamo
en hulpmotor. Daarbij hoort ook een
48 voltaccu,
waarin energie wordt
opgeslagen die vrijkomt tijdens het
remmen. De boordelektronica kan
draaien op die teruggewonnen
energie; zodoende mag de viercilinder
vaker rusten en dat bespaart
brandstof. En niet te vergeten: door
de elektroassistentie
tijdens het
accelereren heeft de turbomotor
minder brandstof nodig. Flink wat
minder zelfs, in theorie. De Suzuki
zou een verbruik van 1 op 21,3 kunnen
halen. Nog meer cijfers: het
maximum koppel is met 235 Nm