woensdag 01. 12. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Polestar 2 nu met Standard Range Single Motor
Vanaf 1 januari 2022 mogen alleen geregistreerde
trekkers, rijdende werktuigen (MMBS’en) en
getrokken materieel de openbare weg op. Dat geldt
ook voor kleine transportvoertuigen zoals quads,
golfkarretjes en gators. Heb je een ander voertuig
op wielen zonder kenteken, zoals een zitmaaier?
Check dan via de keuzehulp op onze website of je
dat moet registreren.
Tot het eind van het jaar kun je gemakkelijk online
registeren voor 18 euro. Daarna kan dat alleen na
een keuring op één van onze keuringsstations
voor minimaal 140 euro.
Bespaar jezelf kosten en kopzorgen en registreer
je voertuig nu!
Meer informatie en registreren op
www.rdw.nl/registreren
Van korting is uiteraard geen sprake;
de prijsverlaging is onderdeel van
een uitgekiende marketingstrategie.
Toen de Polestar 2 voor het eerst verkrijgbaar
werd, heerste nog een gunstiger
bijtellingklimaat. Bovendien
was er nog minder keus in elektrische
auto’s. Nu de concurrentie is toegenomen
en de bijtelling allang weer is
verhoogd, acht Polestar de tijd rijp
voor goedkopere versies. En dus introduceert
het merk nu een Standard
Range Single Motor en Long Range
Single Motor naast de tot nu toe leverbare
Long Range Dual Motor. Qua
capaciteit en range hebben we het
over een accucapaciteit van 78 kWh
voor de Long Range modellen en 64
kWh voor de Standard Range. Wie
die modellen inzet voor een vergelijkende
langeafstandsrace zal niet verbaasd
zijn dat de Single Motor met
zijn grote accu het verst komt: 540 kilometer
op een acculading. De echte
prijsbreker komt honderd kilometer
minder ver; 440 kilometer is dus de
Standard Range volgens Polestar.
Om het getallenspel af te maken: de
Dual Motor Long Range moet 480 kilometer
kunnen halen. Bij eerdere
tests bleek hij op onze normronde
een praktijkverbruik te scoren van 20
kWh/100 km. De Polestar 2 Standard
Range Single Motor die wij nu testten
verbeterde die score, want we noteerden
op hetzelfde traject 16,6
kWh/100 km. Dat betekent ongeveer
een praktijkbereik van ongeveer 360
kilometer, tegen 375 kilometer bij de
eerder geteste Dual Motor. Belangrijkste
testconclusie is dus dat je met
deze ‘instapper’ dus bijna even ver
komt als met het topmodel.
Onze testauto kostte 45.900 euro,
maar was voorzien van het Pilot Pack
dat 3500 euro kost. Voor de Magnesium
lak moet 1000 euro bijbetaald
worden. De ‘instapper’ kost zo toch
nog 50.400 euro. Dat Pilot Pack omvat
overigens zaken die je bij Polestar
als standaarduitrusting zou verwachten.
Niet helemaal terecht,
want er zit al een waslijst aan veiligheidssystemen
standaard op. Met extra
systemen als Blind Spot Warning
met stuuringreep, Cross Traffic
Alert met remondersteuning en
Rear Collision Warning and Mitgation
bijvoorbeeld moet nog geld verdiend
worden. Verder omvat het pakket
een 360 gradencamera, automatisch
dimmende buitenspiegels, ledverlichting
met bochtfunctie en
dynamische achterlichten. Andere
pakketten waarmee je je Standard
RangePolestar
kunt verrijken zijn
het Pluspakket
à 3719 euro, dat zaken
omvat als een warmtepomp, een
uitgebreide Harman Kardon Premium
audiosysteem, volledig elektrisch
verstelbare stoelen en een verwarmbare
achterbank, stuurwiel en ruitensproeiers,
draadloze oplaadmogelijkheden
en een panoramadak.
Het Performance Pack kan alleen op
die Dual Motor geleverd worden.
Toch ben je verre van onderbedeeld
met deze Polestar 2, die ook in standaardtrim
al goed stuurt. De uitrusting
is keurig marktconform en gaat
daar op sommige punten zelfs nog
overheen. De instapper ziet er niet
karig uit en ook als je mensen uitnodigt
voor een ritje zullen ze het interieur
eerder kwalificeren als hoogwaardig
en modern minimalistisch
zonder dat het je aan iets ontbreekt.
Ook als je voor komt rijden op je 19inch
lichtmetaal zie je geen kale uitvoering,
maar een sportief gelijnde
sedan met een Scandinavisch chique
signatuur. Onderkoeld, maar capabel.
En dat is eigenlijk van toepassing
op het hele totaalpakket dat Standard
Range Single Motor heet. Een
welkome aanvulling dus.
Eindoordeel
Deze Standard Range heeft voldoende
uitrusting en actieradius voor een
veel lagere prijs en is dus een prima
keus.
SPECIFICATIES
Polestar 2 Standard Range
Single Motor
Prijs: € 45.900
Topsnelheid: 160 km/h
Acc. 0100:
7,4 s
CO2emissie:
0 gr/km
WLTPbereik:
440 km
Motor: AC Syncroon, per.magnet
Max. vermogen: 224 pk (165 kW)
Max. koppel: 330 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 1940 kg
In de Polestar Space, gelegen in
een van de duurste winkelstraten
van Nederland, lijkt het uitverkoop
te zijn. De instapprijs van de
Polestar 2 is met 8000 euro
verlaagd. Maar schijn bedriegt.
DOOR JACO BIJLSMA
Polestar 2.
FOTO POLESTAR
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto