woensdag 01. 12. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Polestar 2.
FOTO'S POLESTAR Polestar 2 nu ook
met Standard Range
Single Motor
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
ongeveer 360 kilometer, tegen 375
kilometer bij de eerder geteste Dual
Motor als we uitgaan van de door de
fabrikant opgegeven bruikbare accucapaciteit.
Belangrijkste testconclusie
is dus dat je met deze ‘instapper’
dus bijna even ver komt als
met het topmodel.
Instapper
Over instapmodellen en prijsopbouw
gesproken, onze testauto
kostte 45.900 euro, maar was voorzien
van het Pilot Pack dat 3500
euro kost. Voor de Magnesium lak
moet 1000 euro bijbetaald worden.
De ‘instapper’ kost op deze manier
toch nog 50.400 euro. Dat Pilot Pack
omvat overigens zaken die je bij Polestar
als Volvozus
bijna als standaarduitrusting
zou verwachten.
Niet helemaal terecht, want er zit al
een waslijst aan veiligheidssystemen
standaard op zo’n Polestar 2.
Met extra systemen als Blind Spot
Warning met stuuringreep, Cross
Traffic Alert met remondersteuning
en Rear Collision Warning and
Mitgation bijvoorbeeld moet nog
geld verdiend worden. Verder omvat
het pakket een 360 gradencamera,
automatisch dimmende buitenspiegels,
ledverlichting
met
bochtfunctie en dynamische achterlichten.
Andere pakketten waarmee
je je Standard RangePolestar
kunt verrijken zijn het Pluspakket
à 3719 euro, dat zaken omvat als een
warmtepomp, een uitgebreide Harman
Kardon Premium audiosysteem,
volledig elektrisch verstelbare
stoelen en een verwarmbare achterbank,
stuurwiel en
ruitensproeiers, draadloze oplaadmogelijkheden,
een panoramadak
en meer.
Performance Pack
Het Performance Pack dat we al
kennen van eerdere tests staat in de
brochure ook bij de pakketten naast
de afbeelding van de Standard Range,
maar is eigenlijk niet van toepassing.
Als je dat aanvinkt, zie je opeens
dat de configurator ijskoud
meldt dat je dan even voor de Dual
Motor moet gaan, wat nog eens een
investering van dik 6600 euro extra
vergt. Het Performance Pack kan
dus alleen op die Dual Motor geleverd
worden en kost dan op een
paar tientjes na ook nog eens 5 mille.
Die lekkere Öhlinsdempers,
die 20inch
wielen en dat verder aangepaste
onderstel en die top remmen van
Brembo die consistent hard blijven
en prima vertragen kun je dus niet
op je ‘Standard’ bestellen.
Marktconform
Toch ben je verre van onderbedeeld
met deze Polestar 2, die ook in standaardtrim
al goed stuurt. De uitrusting
is keurig marktconform en gaat
daar op sommige punten zelfs nog
overheen. De instapper ziet er, kortom,
niet karig uit en ook als je mensen
uitnodigt voor een ritje zullen ze
het interieur eerder kwalificeren
als hoogwaardig en modern minimalistisch
zonder dat het je aan iets
ontbreekt. Ook als je voor komt rijden
op je 19inch
lichtmetaal zie je
geen kale uitvoering, maar een klasseauto,
een sportief gelijnde sedan
met een Scandinavisch chique signatuur.
Onderkoeld, maar capabel.
En dat is eigenlijk van toepassing op
het hele totaalpakket dat Standard
Range Single Motor heet. Een welkome
aanvulling dus. Nu nog even
wat onderdelen van dat Performance
Pack ook verkrijgbaar maken op
de Single Motor en dan is iedereen
tevreden.
Eindoordeel
Deze Standard Range heeft voldoende
uitrusting en actieradius
voor een veel lagere prijs en is dus
een prima keus.
SPECIFICATIES
Polestar 2 Standard Range
Single Motor
Prijs: € 45.900
Topsnelheid: 160 km/h
Acc. 0100:
7,4 s
CO2emissie:
0 gr/km
WLTPbereik:
440 km
Motor: AC Syncroon, per.magnet
Max. vermogen: 224 pk (165 kW)
Max. koppel: 330 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 1940 kg
In de Polestar Space, gelegen in
een van de duurste winkelstraten
van Nederland, lijkt het uitverkoop
te zijn. De instapprijs van de
Polestar 2 is met 8000 euro
verlaagd. Maar schijn bedriegt.
DOOR JACO BIJLSMA
Want niets komt voor niets. Van korting
is uiteraard geen sprake; de
prijsverlaging is onderdeel van een
uitgekiende marketingstrategie.
Toen de Polestar 2 voor het eerst
verkrijgbaar werd, heerste er nog
een gunstiger bijtellingklimaat. Bovendien
was er nog minder keus in
elektrische auto’s, zodat die duurdere
Polestar 2 toch wel werd verkocht.
Nu de concurrentie is toegenomen
en de bijtelling allang weer is
verhoogd, acht Polestar de tijd rijp
voor goedkopere versies. En dus introduceert
het merk nu een Standard
Range Single Motor en Long
Range Single Motor naast de tot nu
toe leverbare Long Range Dual Motor.
Capaciteit
Qua capaciteit en range hebben we
het dan over een accucapaciteit van
78 kWh (waarvan 75 kWh bruikbaar)
voor de Long Range modellen
en 64 kWh (61 kWh bruikbaar) voor
de Standard Range. Wie die modellen
inzet voor een vergelijkende langeafstandsrace
zal niet verbaasd
zijn dat de Single Motor met zijn
grote accu het verst komt: 540 kilometer
op een acculading. De echte
prijsbreker komt honderd kilometer
minder ver; 440 kilometer is dus
de Standard Range volgens Polestar.
Om het grote getallenspel dan
nog even af te maken: de Dual Motor
Long Range moet 480 kilometer
kunnen halen. Bij eerdere tests die
we met die auto deden bleek hij op
onze normronde een praktijkverbruik
te scoren van 20 kWh/100 km.
De Polestar 2 Standard Range Single
Motor die wij nu testten verbeterde
die score, want bij deze testauto
noteerden we op hetzelfde traject
16,6 kWh/100 km. Dat betekent
ongeveer een praktijkbereik van