Woensdag 30. 11. 2022 13
literaire hoek
Het ‘Limburg, dierbaar oord’ van Bertus Aafjes
Over Bertus Aafjes is uiteraard veel
meer te vertellen dan deze plek toelaat.
Over zijn drankprobleem en de
depressies waaraan hij leed, over
zijn vriendschappen met schrijvers
als Ton van Reen, Herman Pieter de
Boer en Hermine de Graaf, zijn reislust,
geldnood, of zijn desastreuze
polemiek met de Vijftigers. Iets
waar hij trouwens later veel spijt
van had. Wie er meer van wil weten:
lees de onthullende biografie van
Maastrichtenaar Rob Molin.
Gulden humor
Veelschrijver Bertus Aafjes en zijn
vrouw Tine werden begraven in
Swolgen. Tine wilde een Sint Franciscusbeeldje
op haar graf en een
voedertafeltje voor de vogels. Hijzelf
hechtte slechts aan één ding:
dat hij de Orde van de Gulden Humor,
door de gemeenschappelijke
Limburgse Carnavalsverenigingen
aan hem toegekend, mocht meenemen.
Helaas, onmogelijk. Ach,
schreef hij, refererend aan een
plaatselijke wijsheid: in je laatste
hemd zitten nu eenmaal geen zakken.
Op hun grafsteen staat een gedicht.
Je kunt het vinden als je googelt op
‘grafmonument Bertus Aafjes’. De
laatste regels luiden: ‘En de dichter
in mij stierf bereid. Ik werd enkel
poëzie, altijd.’
REGIO
een aanloop naar de hemel. Niet alleen
geologisch. Maar ook in ons
hart.’
‘Hoor de indianenkreet die aan de
mond van de eenvoudige noorderling
ontsnapt bij het zien van de eerste
heuvel. Zie het gebaar waarmee
hij zijn hoed in de hemel werpt. Kijk
hoe hij kopje-duikelt. Hoe hij op zijn
handen staat. Welk een zot, denkt
gij, Limburger. Daar is hij weer zo’n
Hollander die volslagen dada wordt
bij het zien van heuvels.’
Ontelbare gedichten en verhalen
volgden, niet alleen over dorpen en
steden, prachtige oude fruitbomen
en wilde bloemen in korenvelden,
maar ook over de Miljoenenlijn en
de verzonken kathedraal van steenkolenmijnen.
Limburgs adeldom
Aafjes omschrijft Limburg met zijn
Franse, Vlaamse en Rijnlandse
trekjes als ‘vrolijke uitschieter naar
de Middellandse Zee’, houdt een lofzang
op de rijke folklore, het volksfeest
van schutterijen en, natuurlijk,
het Carnaval. ‘Maastricht ligt
dichter bij Parijs en Rome,’ merkt
hij op, ‘dan bij Den Haag of Rotterdam,
niet topografisch, maar ideologisch,
in het rijk van geest en verbeelding,
dat zoveel werkelijker is
dan het rijk van maten en meters.’
En vervolgens benadrukt hij het
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Deze week Peter Lenssen over
Bertus Aafjes.
Een ras-Amsterdammer die een beroemde
Limburgse schrijver werd.
Zo kun je Bertus Aafjes, geboren in
1914, toch wel zien. Lange tijd leefde
hij als dichter-kasteelheer op kasteel
Hoensbroek, daarna, tot aan
zijn dood in 1993, als ‘heremiet’ zoals
hij het zelf noemde, in het dorp
Swolgen in Noord-Limburg.
Op zijn 22ste verliet hij het seminarie
en begon aan een voet-/treinreis
naar Rome, waarover hij later een
beroemd geworden dichtbundel
schreef. Tijdens die tocht kwam hij
voor het eerst in Limburg terecht,
een provincie die hem nooit meer
zou loslaten. Vanaf begin jaren vijftig
tot aan zijn dood woonde hij er
vrijwel permanent.
Liefde
Aafjes adoreerde Limburg. Het
landschap kwam voor hem overeen
met het aardse paradijs. Glooiende
heuvels, panorama’s, grotten, ‘huppelende’
beken. Limburg was niet
horizontaal, zoals Holland, maar
verticaal. Aafjes: ‘Het neemt overal
Bertus Aafjes. Archieffoto De Limburger
was men in Limburg reeds beschaafd.
Men baadde zich in thermen
en landbezitters woonden in
villa’s met centrale verwarming.
‘historische adeldom van Limburg’.
Toen men in de andere provincies
nog rondliep in beestenvellen en
vrouw en kinderen verdobbelde,
DOOR PETER LENSSEN
AUTO
Autotest
Subaru Solterra is een publiekstrekker
zwaarder van karakter te zijn, met
iets stuggere demping en meer tegendruk.
Wat overheerst, is een gevoel
van een stijve auto met een stevige
wegligging en gezien het voertuiggewicht
een behoorlijk wendbaar
karakter. Onder suboptimale omstandigheden
zagen we een verbruik
tussen de 20 en 30 kWh per 100 kilometer
bij snelheden van ongeveer 80
tot 120 km/h. Dat zou op een volledig
rechte weg nog iets lager kunnen,
maar beter dan gemiddeld zullen die
scores vermoedelijk niet worden.
Eindoordeel
De authentieke Subaru-rijder zal
even tijd nodig hebben om overtuigd
te raken van de Solterra, maar tussen
de concurrentie heeft het model voldoende
te bieden om de Nederlandse
verkoopcijfers op z’n minst te vertienvoudigen.
SPECIFICATIES
Subaru Solterra
Prijs: ca. € 55.000
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0-100: 6,9 s
Gem. verbruik: ca. 16 kWh/100 km
Motor: 2x synchroonmotor perm. magn.
Max. vermogen: 218 pk (160 kW)
Max. koppel: 336 Nm
Transmissie: 2x eentraps reductieversn.
Actieradius: 454 km
later start, zijn de eerste modellen beperkt
tot 6,6 kW.
Het interieur is nagenoeg identiek
aan dat van de bZ4X. Dus met de bijzondere
opzet waarbij het instrumentarium
niet door het stuur heen,
maar erboven afleesbaar is. De middenconsole
wordt gedomineerd door
een groot centraal aanraakscherm,
dat bij de eerste indruk eenvoudig te
bedienen lijkt. Daaronder tref je voor
de klimaatfuncties fysieke knoppen.
Aan de materiaalmix is te zien dat
ook Subaru er niet aan ontkomt om
waar mogelijk geld te besparen door
het gebruik van goedkoop plastic. De
algehele bouwkwaliteit maakt echter
wel een solide indruk.
Door de compacte aandrijflijnen is de
wielbasis van 285 centimeter in relatie
tot de 469 centimeter tellende
lengte van de auto vrij groot, wat terug
te zien is aan een riante beenruimte.
Tegelijk is de Solterra met
een hoogte van 165 centimeter ook
vrij laag voor een crossover, terwijl de
vloer door de accu eronder juist hoog
is. Daardoor is het ruimteaanbod in
de hoogte niet spectaculair. Dat is ook
terug te zien aan de bagageruimte
van 452 liter. Voor een richtprijs van
55.000 euro is alles inbegrepen, met
als uitzondering een nader te beprijzen
optiepakket met 20- in plaats van
18-inch wielen, een glazen dak, elektrisch
verstelbare stoelen met leren
bekleding, stuurverwarming, verwarmbare
achterbank, een draadloze
telefoonlader en premium audio.
Rijden op een afgesloten testterrein
leverde op het moment van schrijven
voldoende informatie op om te concluderen
dat de Solterra op detailniveau
afwijk van de bZ4X. Om te beginnen
vanwege de flippers achter
het stuurwiel om de mate van remenergie
regeneratie te regelen. Er
zijn vier standen, variërend van zo
lang mogelijk uitrollen tot bijna eenpedaalsrijden.
Ook uniek voor de Solterra
is een rijmodusknop voor keuze
uit een eco-stand, een sportstand en
iets ertussenin. Vergeleken bij de Toyota
leken onderstel en besturing wat
Subaru Solterra.
Foto Arno Lingerak
Subaru heeft dit kalenderjaar nog
maar weinig auto’s verkocht in
Nederland. De Solterra heeft alles
in zich om die cijfers een flinke
duw te geven.
Door Dries van den Elzen
Met de introductie van deze Solterra
verandert Nederland van zowat de
kleinste markt in één van de belangrijkste
om Europa’s uitstoot
doelstellingen te kunnen halen. Als
zustermodel van de Toyota bZ4X
opereert hij in het populaire C-SUVsegment.
Subaru benadrukt maar al
te graag dat het niet zomaar een gerebadgede
Toyota is, maar een echte coproductie
om een gezamenlijk doel
na te streven. De onderhuidse techniek
is evenwel identiek en ook het uiterlijk
kent grote overeenkomsten.
Een noemenswaardig verschil is dat
de Solterra alleen met vierwielaandrijving
op de markt komt, met op
elke as een synchroonmotor, waarmee
in totaal maximaal 218 pk en 338
Nm naar het wegdek wordt gebracht.
Bij een voertuiggewicht van circa
twee ton betekent dat een 0-100-
sprint van net geen zeven seconden
en een begrensde top van 160 km/h.
De bruikbare inhoud van de lithiumion
accu (355 volt) is 71,4 kWh. Omdat
de productie van versies met een optionele
driefasen-AC-boordlader pas
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto