> delimburger.nl
ADVERTENTIE
Opgroeien in Limburg 11
Het pedagogische-relatie-e ect
Studeren en de lesstof direct in de praktijk toepassen. Dat is de
kracht van de deeltijdopleiding Ad PEP van Fontys Hogeschool
Pedagogiek (Sittard), waarbij de focus onder andere wordt
gelegd op de pedagogische relatie tussen medewerker en kind.
“Is die relatie goed, dan heeft dat een langdurig positief eff ect
op de ontwikkeling van het kind.”
Tekst: Jeff rey Steijns
Beeld: Petra Niessen
Kinderopvang wérkt, blijkt uit
recent onderzoek aan de Universiteit
van Amsterdam waar -
in de ontwikkeling van kinderen
in het kinderdagverblijf en
bij gastouders drie jaar lang
nauwlettend in de gaten werd
gehouden. Conclusie: de kinderopvang,
en met name de
pedagogische relatie tussen
medewerker en kind, heeft een
positief eff ect op de sociaalemotionele
ontwikkeling van het
kind — een eff ect dat tot in de
adolescentie kan doorwerken.
De onderzoeksresultaten
komen voor Joep Wolters,
opleidingscoördinator Ad PEP
(Associate degree Pedagogisch
Educatief Professional) aan de
Fontys Hogeschool Pedagogiek
in Sittard, niet als een verrassing.
“Maar het is extra fi jn om nu ook
wetenschappelijk onderbouwd
te zien dat waar we onze
studenten verder in professionaliseren
er écht toe doet.”
De pedagogische relatie tussen
medewerker en kind vormt dan
ook een belangrijk onderdeel
van de Ad PEP, een deeltijdopleiding
van twee jaar waarin
onder andere pedagogisch mede-
werkers en onderwijsassistenten
met een mbo-4 diploma zich
verder kunnen specialiseren.
“We willen professionals afl everen
die écht het verschil kunnen maken”
De opleiding wordt afgesloten
met een offi cieel getuigschrift op
hbo-niveau 5. “We bieden lessen
en vaardigheids trainingen waar
alle studenten mee kunnen oefenen,
maar de studenten moeten
ook vanuit hun eigen werkcontext
leerbehoeften aandragen”,
vertelt Anne Somers, docent
psychologie bij Fontys Hogeschool
Pedagogiek. “We kijken
naar het kind, maar ook naar de
professional zelf. Wie ben jij als
professional in de praktijk? Waar
schuurt het? Zo geven we vorm
aan eigen leerprocessen.”
Oplossing
De vraag naar deze relatief
nieuwe opleiding (pas twee jaar
oud) blijkt behoorlijk groot.
“Medewerkers in de kinderopvang
en het basisonderwijs
met een mbo-4 diploma functioneren
goed en hebben vaak
potentie om door te groeien
naar een hogere functie zoals
leraarondersteuner of pedagogisch
coach, maar de investering
in een vierjarige bacheloropleiding
is vaak te groot, terwijl
werkgevers hun medewerkers
eigenlijk niet kunnen missen”,
vertelt Wolters. “Dat zien we in
elke sector waar onze studenten
werkzaam zijn: in kinderopvangorganisaties
en basisscholen,
maar ook bij kindcentra en in
speciaal onderwijs.”
Een tweejarige Associate degreeopleiding
biedt hierbij uitkomst.
“Studenten gaan één dag in
de week naar school en zijn de
overige dagen op hun werkplek,
zodat ze nieuwe kennis direct
in de praktijk kunnen toepassen
én situaties die ze op het werk
tegenkomen meteen tijdens de
opleiding kunnen bespreken”,
legt Somers uit. “Het leerrendement
is hierdoor heel hoog.”
Refl ectie
De mix tussen werk en één
dag school blijkt eff ectief, merkt
ook Dimfi e Mertens, eigenares
van een kinderopvanglocatie in
Roermond én parttime docent bij
de Ad PEP van Fontys. “De lijntjes
zijn korter, terwijl studenten niet
meer vier jaar in de schoolbanken
hoeven te zitten voordat ze
daadwerkelijk iets in de praktijk
kunnen uitproberen. De opleiding
biedt ook een heel praktische
invulling door te kijken naar de
behoeften van studenten. We
hebben weliswaar basisvaardigheden
waar iedereen in moet
groeien, maar er is ook volop
ruimte voor specifi eke expertise
over bijvoorbeeld coachingstechnieken
voor pedagogisch
specialisten of vakdidactiek voor
educatief specialisten.”
“Werk je al met kinderen en wil
je tegelijkertijd de volgende
stap zetten, dan is de opleiding
Ad PEP de ideale plek”, voegt
Somers toe. “Onze focus op
de pedagogische relatie zorgt
ervoor dat studenten nóg meer
een positieve bijdrage kunnen
leveren aan de ontwikkeling van
het kind. Dat is het uiteindelijke
doel van deze opleiding: professionals
afl everen die écht het
verschil kunnen maken.”
Tijdens de tweejarige opleiding Ad Pedagogisch Educatief
Professional (Ad PEP) bij Fontys vergroot je je kennis en vaardigheden
op het gebied van begeleiden en stimuleren van kinderen.
Je leert een centrale rol als professional te vervullen in een netwerk
(van professionals en ouders) rondom een kind (0-14 jaar).
Jouw eigen interesse en leerwensen staan centraal en vormen
de route die je afl egt tijdens de opleiding. Je werkt - zowel zelfstandig
als met studiegenoten - aan opdrachten die je op jouw
eigen werkplek uitvoert. Hierdoor zorg jij voor een verdieping van
de kwaliteit op jouw werkplek en inspireer jij je collega’s in hun
persoonlijke ontwikkeling.
Naast de Ad opleiding biedt Fontys Hogeschool Pedagogiek in
Sittard ook de volgende hbo-opleidingen aan: Pedagogiek &
Leraar Pedagogiek, zowel in voltijd als in deeltijd.
Je kunt niet alleen in Sittard terecht voor bovenstaande pedagogiek -
opleidingen, maar ook in Eindhoven, Tilburg en Den Bosch.
Kijk ook eens op: www.fontys.nl/pedagogiek
Anne Somers, Dimfi e Mertens en Joep Wolters