woensdag 08. 12. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Toyota Yaris Cross: recht in de kruising
Zijn technische basis en wielbasis
zijn identiek aan die van de gewone
Yaris, maar de Cross is 24 centimeter
langer en iets breder. De meeste extra
ruimte is te vinden aan de achterkant,
waardoor de bagageruimte is
gegroeid van 286 naar 350 liter. De
dubbele laadvloer met twee ongelijke
delen plus een in drie delen neerklapbare
achterbank zorgen ervoor dat je
de beschikbare ruimte optimaal kunt
benutten. De Cross is negen centimeter
hoger dan de Yaris, waarvan zes
centimeter extra blik is en drie centimeter
extra bodemspeling. De hoofdruimte
achterin is vergroot, zodat je
met een lengte tot 1,85 meter aardig
achterin kunt zitten. Met de vierkante
wielkasten en hoekige carrosserievorm
is gepoogd om er een SUV’tje
van te maken, terwijl hij door de kenmerkende
achterlichtbalk nog steeds
duidelijk als het derde lid van de Yarisfamilie
te herkennen is.
Het interieur is vrijwel één op één
overgenomen van de hatch, met twee
uitzonderingen. Ten eerste heeft de
Yaris Cross een compleet nieuw infotainmentsysteem
met betere smartphoneintegratie
en connectiviteit.
Ten tweede is het instrumentarium
duidelijk anders van opzet, met een
groter centraal digitaal dashboard
met twee kleine meters aan weerskanten.
Qua materiaalgebruik en indeling
is het verder zo goed als gelijk.
Dus met kunststoffen zoals je die in
het Bsegment
mag verwachten,
maar overall een redelijk solide indruk
achterlatend. Met net genoeg
aflegruimte en eenvoudige bediening.
Onder de motorkap begint de
prijslijst bij een 125 pk 1,5liter
driecilinder
met handgeschakelde zesbak
en optionele automaat. De hybride
variant met 116 pk heeft een standaard
automaat, laag praktijkverbruik
en afgaand op de ervaringen
met hybridetechniek tot nu toe is hij
ook onderhoudsarm. In de loop der
jaren is de aandrijving met traploze
transmissie ook een stuk verbeterd.
De vertraging op commando’s van
het gaspedaal is een stuk minder en
ook is de aandrijflijn minder dan
vroeger geneigd om direct veel toeren
te maken als je wat meer vermogen
vraagt. Wel merk je dat de driecilinder
en het duo elektromotoren/generatoren
er door het hogere gewicht
en de mindere stroomlijn van de
Cross harder aan moet trekken. Het
ONTDEK DE NIEUWE S-CROSS
Bij Autobedrijf Deinum B.V.
Tijdens de S-Cross Dealerpremiere nodigen we u uit om als eerste
de S-Cross te kunnen ontdekken. Een feestelijke viering voor een
auto die is ontworpen voor topprestaties op elk terrein.
DE S-CROSS
DEALERPREMIERE
Vanaf 17 december
Tot snel bij Autobedrijf Deinum B.V.
De Sondert 5 · 5928 RV Venlo · Tel 077-3820000 · suzuki.nl/autobedrijf-deinum
Gemiddeld brandstofverbruik volgens de WLTP testmethodiek Euro 6-norm EC 2018/1832AP:
5,3 – 6,1 l/100 km; 18,9 – 16,4 km/l; CO2-uitstoot: 120 – 139 g/km.
Druk en zetfouten voorbehouden.
kan aan de prototypestatus
van de
auto hebben gelegen, maar de Yaris
Cross is niet de stilste auto van het
moment. Zowel wind, afrol
als onderstelgeluiden
zijn behoorlijk aanwezig.
Verder is het comfort acceptabel.
Met een iets hogere zitpositie
voor goed overzicht rondom en stoelen
met een redelijk korte zitting,
maar wel een goede pasvorm.
De Yaris Cross is wel lichtvoetig en zo
wendbaar als je van een stadsauto
mag verwachten, maar niet bovengemiddeld
sportief of comfortabel. De
stijfheid in het onderstel en de torsieasconstructie
achter, plus de 18inch
wielen onder de testauto zorgden
voor wat onrust op het wegdek Ook
inzake de beprijzing moeten we nog
een kleine slag om de arm houden,
omdat er nog instapvarianten van de
hybride zullen volgen. Vooralsnog is
die er pas vanaf 30.995 euro. De gewone
1.5 begint bij een meer redelijke
24.295 euro. Voor dat geld is standaard
wel veel veiligheidsuitrusting
en airco inbegrepen. Eigenlijk begint
het pas interessant te worden vanaf
zo’n 28.000 euro, en een hybride met
alles erop en eraan gaat over de
38.000 euro. Maar dat is dan ook het
enige wat de Yaris Cross echt lijkt te
kunnen tegenwerken, want voor de
rest scoort hij goed op de punten die
er toe doen.
Eindoordeel
Volwassen compacte crossover met
een volwassen prijs. Niet het meest
opwindende lid van de Yarisfamilie,
wel een sterke speler tussen de andere
compacte crossovers.
SPECIFICATIES
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid
Prijs: € 30.995
Gem. verbruik: 1 op 21,7
CO2emissie:
103 g/km
Motor: drieinlijn,
1490 cm3
Max. vermogen: 116 pk (85 kW)/
6600 min1
Transmissie: cvt
Massa leeg: 1290 kg
Als vierde bestverkochte model
van Nederland vervult de Toyota
Yaris z’n titel als auto van het jaar
met verve. Zijn er überhaupt
redenen te bedenken waarom de
crossoverversie
geen succes zou
kunnen worden?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Toyota Yaris Cross.
FOTO TOYOTA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto