woensdag 08. 12. 2021 REGIO 3
DE HALTE
COLUMN
PANNINGEN/REUVER
Online netwerkcafé
voor werkzoekenden
DECEMBERCHOCOLADE
// voor jezelf //
// voor elkaar //
// voor bedrijven en
verenigingen //
Trriissttan Allllerrss sspeurrtt
de Beegderr Heiide aff mett
zziijjn mettaalldettecttorr..
FFOTTO LLÉÉ GIIEESSEEN
HELDEN/HEEL
Tristan (17) droomt van
een eigen oorlogsmuseum
23 winkels in héél Limburg en Brabant
www.rousseau.nl
VENLO
Workshopweekend
bij Kunstencentrum
Gemeenteraadsverkiezingen
2022
Plan tijdig uw
mediacampagne
Meer informatie?
Neem contact op met:
Tel: 046-4117180
bereiklimburg@mediahuislimburg.nl
Gemeenteraadsverkiezingen
2022
Plan tijdig uw
mediacampagne
Meer informatie?
Neem contact op met:
Tel: 046-4117180
bereiklimburg@mediahuislimburg.nl
Verdien bij als
krantenbezorger
in Meijel!
Kom jij het bezorgteam
versterken?
Wij zijn altijd op zoek naar
krantenbezorgers,
wie je ook bent!
Kijk op www.bezorgdekrant.nl
voor meer informatie.
De Bibliotheek Maas en Peel nodigt
werkzoekenden uit voor een digitale
bijeenkomst op dinsdag 14 december.
Het online café wordt georganiseerd
in samenwerking met JobOn,
een landelijke community voor
werkzoekenden. Deelnemers gaan
creatief en interactief met elkaar
aan de slag. Deelname is gratis.
De online bijeenkomst duurt van 10.00 tot
12.00 uur. Stuur voor meer informatie of
aanmelden een email
naar j.vandernaald@
debibliotheekmaasenpeel.nl.
Kunstencentrum Venlo start met
een maandelijks workshopweekend.
De eerste editie is op 11 december
en staat in het teken van Mindful
of Art. Op het programma staat onder
meer Japans borduren en penseelschilderen.
De workshops, met
een wisselend thema, worden samen
met Museum van Bommel van
Dam georganiseerd en vinden tot en
met juni plaats op de tweede zaterdag
van elke maand.
Aanmelden kan tot 8 december. Meer informatie
op www.kunstencentrumvenlo.nl.
DOOR SEF DERKX
We zijn uitgestapt bij bushalte
Spechtweg. De wandeling eindigt
vandaag bij de familie Tesink, die
op het terrein van het voormalige
klooster Bethanië woont. Bij het
lezen van die naam wellen bij
babyboomers wellicht herinneringen
op. Eind jaren zestig was hier
een internaat voor meisjes. De
leiding was in handen van zusters
dominicanessen. Ze organiseerden
af en toe dansavonden, waarvoor
jongens uit Venlo werden uitgenodigd.
Onze vriendengroep ging er
op de fiets heen. De religieuzen
hielden streng toezicht. Bij
schuifelnummers waren de
zusters gespitst op de bewegingen
van de paartjes. Wanneer een
hand als gevolg van de zwaartekracht
afzakte naar de lichaamszone
waar de rug van naam
verandert, werd dit gecorrigeerd
met een venijnige pets. Je hand
ging ervan gloeien.
Onze dancin’ days zijn voorbij. Het
paviljoen op het kloosterterrein,
waar die dansavonden op roomse
grondslag plaatsvonden, is de
uitvalsbasis voor een wandeling
door het uitgestrekte kloosterpark.
Het is mistig, maar de herfst
zorgt voor een mooi kleurenpalet
in de loofbomen. We lopen over
een tapijt van bladeren, kastanjes
en eikels. Doel van onze expeditie
is een bijzonder religieus monument:
de grot van Maria Magdalena.
In het Museum Catharijneconvent
in Utrecht loopt een expositie
gewijd aan Maria Magdalena, met
als ondertitel: Kroongetuige,
zondaar, feminist. De tentoonstelling
is ondanks de coronabeperkingen
boven verwachting succesvol.
De beeltenis van Maria Magdalena
is afgelopen eeuwen vaak veranderd.
Ze is heel traditioneel
vereeuwigd op schilderijen van het
Lijdensverhaal. Maar de bekende
modefotograaf David La Chappelle,
die alle beroemdheden van de
populaire cultuur voor de lens
heeft gehad, is ook sinds enkele
jaren geïnspireerd door Maria
Magdalena. Het leverde glossy
beelden op. Interessant deze
overvloed aan stijlen en interpretaties.
De gemetselde grot van Maria
Magdalena in de Venlose kloostertuin
is overwoekerd door struiken
en daardoor bijna één geworden
met de natuur. Het gebouwtje is
opgetrokken uit baksteen en uit
sintels en misbaksels van steenfabrieken.
Stalactieten van beton
aan het plafond versterken het
gevoel van een druipsteengrot Als
je aan komt lopen, zie je meteen de
sculptuur. Door drie openingen in
de muren valt licht van buiten op
het beeld. De zusters kochten het
in het atelier van August Dierkes
in Kevelaer. Het is een geknielde
Maria Magdalena, ze heeft net de
voeten van Christus gezalfd. Het is
een bijzonder plek voor een
bijzondere vrouw.
REAGEREN?
redactievenlo@delimburger.nl
Maria Magdalena
Het streekmuseum werd onlangs
verrast door een mailtje van de
vmboleerling.
Tristan had de tentoonstelling
over de Tweede Wereldoorlog
bezocht en bood aan om
de collectie aan te vullen met objecten
uit zijn eigen verzameling. ‘Want
ik zag dat jullie nog niet zoveel spullen
uit de oorlog hebben’, schreef hij.
Een fantastisch gebaar, vond het
museum, en tevens een bewijs dat
de jeugd nog steeds oog heeft voor
regionale geschiedenis.
Tristan speurt en graaft er zelfs
naar. Twee, drie keer per week gaat
hij met zijn metaaldetector op pad.
Geïnspireerd door de verhalen van
zijn overgrootmoeder, die twee jaar
geleden op 97jarige
leeftijd overleed.
„Ze vertelde me over hoe ze in
de hongerwinter met haar gezin
moest vluchten. Hoe opa met twee
kindjes achterop van Castricum
naar Maarn fietste op tuinslangen
in plaats van banden. Hoe ze op de
uitkijk stond als haar man, die uit
vrees voor deportatie ondergedoken
zat, stiekem hout ging sprokkelen
in het bos. En hem waarschuwde
door te fluiten op haar vingers, een
typisch geluid dat alleen hij herkende.”
Tristan nam de gesprekken met de
oma van zijn moeder op en besloot
na haar overlijden zelf, letterlijk, te
gaan spitten in het verleden. Duizenden
metalen overblijfselen van
de oorlog groef hij op. Granaatscherven,
bomfragmenten, patroonhulzen,
munitiekisten en zelfs
een sabel. Daarnaast vond hij van alles
op rommelmarkten. Zijn slaapkamer
puilde al gauw uit. „Toen ook
onze garage te klein werd, heeft opa
een loods voor me geregeld.”
De zoeklocaties liggen steeds verder
van huis. „Hier in de buurt heb ik
alle plekken waar in de oorlog is gevochten,
wel zo’n beetje gehad. Ik ga
steeds verder naar het noorden, tot
aan Asten, en zit ook vaker aan de
andere kant van de Maas.” In Peel
en Maas stak hij onder meer bij Beringe,
Baarlo en KesselEik
de
schop in de grond. Een kleine greep
uit de vele vondsten is nu te bekijken
in het Heldense museum, dat bijzonder
verguld was met het aanbod
van Tristan. „We zijn trots dat we
een deel van zijn collectie hier mogen
tonen”, aldus projectmedewerker
Guus Hovens. „Het is een fraaie
aanvulling op onze expositie van de
Tweede Wereldoorlog. En laat zien
dat historie ook onder jongeren
leeft.”
Tristan voelt zich op zijn beurt vereerd
met de centrale plek die zijn
verzameling heeft gekregen, maar
benadrukt dat hij de inhoud van de
vitrine slechts in bruikleen heeft gegeven.
Want ooit wil hij zijn eigen
museum inrichten. „Maar dat is
toekomstmuziek. Eerst hoop ik een
Duitse helm te vinden. Die ontbreekt
nog in mijn collectie.”
De vitrine van Tristan werd gepresenteerd
in de week waarin de kerkdorpen
van Peel en Maas 77 jaar geleden
werden bevrijd door de geallieerden.
„We vinden het belangrijk
om daar ieder jaar bij stil te staan”,
aldus Hovens. „Jonge mensen als
Tristan helpen mee om de herinnering
levend te houden.”
De 17jarige
Tristan Allers uit Heel
droomt van een eigen oorlogsmuseum.
Tot de dag waarop die wens
in vervulling gaat, is een deel van
de verzameling voorwerpen uit de
Tweede Wereldoorlog die hij met
zijn metaaldetector opspoorde, te
zien in Museum Peel en Maas in
Helden.
DOOR MARCEL VAN LIER