woensdag 08. 12. 2021 AUTO 13
Yaris Cross: recht in de kruising
AUTOTEST
Als vierde bestverkochte model
van Nederland vervult de Toyota
Yaris z’n titel als auto van het jaar
met verve. Zijn er überhaupt
redenen te bedenken waarom de
crossoverversie
geen succes zou
kunnen worden?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Groot gelijk hebben ze, die circa
3000 mensen die in 2021 voor een
Yaris hebben gekozen. Zeker met de
hybride aandrijflijn is het een zuinig
en (vermoedelijk) betrouwbaar
ding dat voortaan ook nog eens oprecht
plezierig is om in te rijden, zo
hebben we tijdens de duurtest gemerkt.
Maar voor sommige mensen
is een hoge zitpositie of instap onontbeerlijk
en biedt zo’n stadsauto
nét te weinig interieurruimte. Logisch
dus dat Bsegment
crossovers
sinds het verschijnen van de
vorige generatie Nissan Juke superpopulair
zijn geworden. Maar een
inzending van Toyota ontbrak vooralsnog.
Ook al zou je in zekere zin
kunnen zeggen dat de allereerste
RAV4 de hype destijds reeds vooruit
was. Diens omschakeling van
minioffroader
naar opgekrikte
hatchback was nodig om het echte
succes van dit soort modellen in te
luiden.
Formaat
Logisch dus dat de Yaris Cross dat
ook precies is. Zijn technische basis
en zelfs wielbasis zijn identiek aan
die van de gewone Yaris, maar de
Cross is wel 24 centimeter langer en
ook een paar centimeter breder. De
meeste extra ruimte is te vinden aan
de achterkant, waardoor de bagageruimte
is gegroeid van 286 naar 350
liter. De dubbele laadvloer met twee
ongelijke delen plus een in drie delen
neerklapbare achterbank zorgen
ervoor dat je de beschikbare
ruimte optimaal kunt benutten. Ietwat
knullig blijft de stoffen ‘hoedenplank’
die volgens Toyota makkelijk
opbergbaar is, maar in de praktijk
vooral goedkoop oogt.
De Yaris Cross is negen centimeter
hoger dan de Yaris, waarvan zes
centimeter extra blik is en drie centimeter
extra bodemspeling. De
hoofdruimte achterin is merkbaar
vergroot, zodat je met een lengte tot
ongeveer 1,85 meter aardig achter
jezelf kunt zitten. Met de vierkante
wielkasten en hoekige carrosserievorm
is nadrukkelijk gepoogd om er
een SUV’tje van te maken, terwijl
hij door de kenmerkende achterlichtbalk
nog steeds duidelijk als het
derde lid van de Yarisfamilie
te herkennen
is.
Interieur
Het interieur is vrijwel één op één
overgenomen van de hatch, met
twee noemenswaardige uitzonderingen.
Ten eerste heeft de Yaris
Cross een compleet nieuw infotainmentsysteem
met betere smartphoneintegratie
en connectiviteit,
dat we nog niet eerder in een Toyota
gezien hebben. En da’s goed nieuws,
aangezien het oude veel kritiek
heeft geoogst. Helaas weten we nog
niet hoeveel beter het nieuwe is,
aangezien we hebben proefgereden
in preproductiemodellen
zonder
functioneel scherm. Ten tweede is
het instrumentarium duidelijk anders
van opzet. In plaats van twee
aparte klokken met een scherm erToyota
dig. Behalve bij het invoegen op de
snelweg zul je nauwelijks met motorgeluid
geconfronteerd worden.
Dat gezegd hebbende: het kan aan
de prototypestatus
van de auto
hebben gelegen, maar de Yaris
Cross is niet de stilste auto van het
moment. Zowel wind, afrol
als onderstelgeluiden
zijn behoorlijk aanwezig.
Verder is het comfort van een
acceptabel niveau. Met een iets hogere
zitpositie voor goed overzicht
rondom en stoelen met een redelijk
korte zitting, maar wel een goede
pasvorm.
Stijfheid
De Yaris is zoals gezegd een verrassend
leuke auto om te rijden. Hetzelfde
geldt voor de Corolla en zelfs
de CHR
die deels van dezelfde techniek
gebruikmaken. Wat dat betreft
is de Yaris Cross enigszins een dissonant.
Hij is wel lichtvoetig en zo
wendbaar als je van een stadsauto
mag verwachten, maar niet bovengemiddeld
sportief of comfortabel.
Zoals bij elke crossover voel je dat er
de broodnodige stijfheid in het onderstel
zit om de auto in bochten
overeind te houden. Samen met de
torsieasconstructie
achter, plus de
18inch
wielen onder de testauto
zorgde dat voor wat onrust op het
(altijd beroerde) Belgische wegdek
waarop we reden. Ook hier dus enig
Toyota Yaris Cross.
FOTO'S TOYOTA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
tussenin heeft de Cross een groter
centraal digitaal dashboard met
twee kleine meters aan weerskanten.
Qua materiaalgebruik en indeling
is het verder zo goed als gelijk.
Dus met kunststoffen zoals je die in
het Bsegment
mag verwachten,
maar overall een redelijk solide indruk
achterlatend. Met net genoeg
aflegruimte en eenvoudige bediening.
Als altijd bij een Toyota slaan
de deuren met een behoorlijk blikkerig
geluid dicht…
Aandrijving
Onder de motorkap ook geen verrassingen,
behalve wellicht dat de
1,0liter
instapmotor van de Yaris te
licht wordt bevonden voor de Cross.
Daarom begint de prijslijst bij een
125 pk 1,5liter
driecilinder met
handgeschakelde zesbak en optionele
automaat. Maar net zoals bij de
hatchback verwacht Toyota veruit
het meest van de hybride variant
met 116 pk. Die heeft een standaard
automaat, laag praktijkverbruik en
afgaand op de ervaringen met hybridetechniek
tot nu toe is hij ook
onderhoudsarm. In de loop der jaren
is de aandrijving met traploze
transmissie ook een stuk verbeterd.
De vertraging op commando’s van
het gaspedaal is een stuk minder en
ook is de aandrijflijn minder dan
vroeger geneigd om direct veel toeren
te maken als je wat meer vermogen
vraagt. Wel merk je dat de driecilinder
en het duo elektromotoren/
generatoren er door het hogere
gewicht (+110 kilo) en de mindere
stroomlijn van de Cross harder aan
moet trekken dan in de gewone Yaris.
Een vierwielaangedreven versie
met een extra motor op de achteras
wordt wel geproduceerd, maar niet
naar Nederland geïmporteerd door
Louwman en Parqui. Eigenlijk zou
de 1.8 Hybrid uit de Corolla voor dit
formaat perfect zijn. Maar afgaand
op het gebruik van de gemiddelde
koper uit dit segment en de afwezigheid
van hoogteverschil in Nederland
is zo’n versie eigenlijk overbovoorbehoud,
totdat we de auto met
16
of 17inch
wielen hebben gereden.
Ook inzake de beprijzing moeten
we nog een kleine slag om de
arm houden, omdat er nog instapvarianten
van de hybride zullen volgen.
Vooralsnog is die er pas vanaf
30.995 euro, wat een smak geld is
voor zo’n compact model. En een bedrag
waarvoor je ook een mooie Corolla
op de stoep zet die duidelijk
ruimer en comfortabeler is. De gewone
1.5 begint bij een meer redelijke
24.295 euro, maar da’s alsnog een
paar duizend euro meer dan een gewone
Yaris. Voor dat geld is standaard
wel veel veiligheidsuitrusting
en airco inbegrepen, maar veel
meer ook niet. Eigenlijk begint het
pas interessant te worden vanaf
zo’n 28.000 euro, en schrik niet als je
hoort dat een hybride met alles erop
en eraan over de 38.000 euro gaat.
Maar eerlijk gezegd is dat dan ook
het enige wat de Yaris Cross echt
lijkt te kunnen tegenwerken, want
voor de rest scoort hij goed op de
punten die er in dit segment toe
doen.
Eindoordeel
Volwassen compacte crossover met
een volwassen prijs. Niet het meest
opwindende lid van de Yarisfamilie,
wel een sterke speler tussen de
andere compacte crossovers.
SPECIFICATIES
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid
Prijs: € 30.995
Gem. verbruik: 1 op 21,7
CO2emissie:
103 g/km
Motor: drieinlijn,
1490 cm3
Max. vermogen: 116 pk (85 kW)/
6600 min1
Transmissie: cvt
Massa leeg: 1290 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.