10 Opgroeien Fontys Pedagogiek maakt lezen weer leuk
Tekst: Jeffrey Steijns
Beeld: Petra Niessen
Wie kan tegenwoordig nog
zonder smartphone? Vooral
jongeren swipen er op los,
bekijken filmpjes en sturen er
foto’s mee door. De communicatie
verloopt ook steeds meer
digitaal, vaak via beknopte zinnen
op WhatsApp. Soms is één
emoticon zelfs afdoende. Het
zijn allemaal handelingen waar
jongeren de Nederlandse taal
niet volledig voor hoeven te
beheersen. Zaken waar een ‘ouder-
wets’ boek niet voor nodig is.
De noodzaak tot lezen verdwijnt
steeds meer naar de achtergrond,
merken ze bij Fontys
Pedagogiek in Sittard. Het belang
is echter enorm. Wie niet leest,
dreigt laaggeletterd te worden.
“Verken hun leefwereld,
kom met toffe onderwerpen
en probeer zo het leesplezier
weer te vergroten”
Wie zijn woordenschat niet
uitbreidt, kan zich niet verder
ontwikkelen. En wie ergens geen
woorden aan kan geven, kan
dat niet met iemand bespreken,
terwijl die persoon jou juist
verder zou kunnen helpen. “Bijna
één op de vijf Nederlanders van
16 jaar en ouder is laaggeletterd.
Dat betekent dat ze mogelijk niet
taalvaardig genoeg zullen zijn
om te kunnen participeren in de
samenleving. Daar schrik ik van”,
zegt Lonneke Frijns, docent bij
Fontys Pedagogiek. Een van de
oorzaken is een groeiend gebrek
aan leesplezier. “Jongeren willen
tegenwoordig aan de voorkant
graag weten wat het lezen van
een boek hen gaat opleveren”,
merkt Monique Eradus, opleidings
coördinator van de Lerarenopleiding
binnen Fontys Pedagogiek.
“Maar als je niet vaak genoeg
leest, ervaar je ook niet het plezier
Lonneke Frijns, Joep Wolters en Monique Eradus
dat je eruit kan halen.”
Een andere oorzaak ligt aan
het thuisfront. “Ouders hebben
tal van verantwoordelijkheden
waardoor voorlezen en samen
lezen met het kind naar de
achtergrond verdwijnt”, vertelt
Lonneke.
“Soms denken ouders ook dat
lezen met cognitie te maken
heeft, en dat het kind dat wel op
school doet. Kinderen krijgen
zodoende niet de juiste stimulans
voor lezen mee, wat grote
consequenties met zich mee
kan brengen.”
De kracht van de pedagogisch
professional
Fontys Pedagogiek wijst studenten
binnen haar opleidingen Ad
Pedagogisch Educatief Professional
(Ad PEP), Pedagogiek en
Leraar Pedagogiek wél op het
belang van lezen. Ze worden gestimuleerd
te lezen, zodat zij die
stimulans kunnen overbrengen
op hun doelgroep — in het mbo,
op de kinderopvang of op de
basisschool. “Het is ontzettend
belangrijk om zo vroeg mogelijk
te beginnen met aantrekkelijke
taalvormen zoals voorlezen.
Eigenlijk al bij de babyopvang”,
vertelt Joep Wolters, coördinator
van de Ad PEP-opleiding. “We
prikkelen onze studenten om
na te denken hoe zij een extra
bijdrage kunnen leveren voor
het werkveld waarin zij zitten.
Dan kom je al snel uit bij het
behoud van leesplezier. Je ziet
op de kinderopvang dat de kinderen
het geweldig vinden als
de juf gaat voorlezen, maar dat
het in een later stadium misgaat
zodra er bepaalde doelen aan
het lezen worden gekoppeld.
Juist daar komt de kracht van
de pedagogisch-educatief
Tijdens de tweejarige
hbo-opleiding Ad Pedagogisch
Educatief Professional
(Ad PEP) bij Fontys vergroot
je je kennis en vaardigheden
op het gebied van
begeleiden en stimuleren
van kinderen. Je leert een
centrale rol als professional
te vervullen in een netwerk
(van professionals en
ouders) rondom een kind
(0-14 jaar).
Naast de Ad-opleiding biedt
Fontys Pedagogiek in Sittard
ook de volgende bacheloropleidingen
aan: Pedagogiek
& Leraar Pedagogiek,
zowel in voltijd als in deeltijd.
Je kunt niet alleen in
Sittard terecht voor bovenstaande
opleidingen, maar
ook in Eindhoven, Tilburg en
Den Bosch.
Kijk ook eens op:
www.fontys.nl/pedagogiek
professional om de hoek kijken:
creatieve werkvormen ontwikkelen
om het leesplezier erin te
houden zonder dat de kinderen
het gevoel krijgen te moeten
presteren.”
“Studenten die de lerarenopleiding
Pedagogiek volgen,
voelen zich verantwoordelijk voor
de ontwikkelingen van jongeren
binnen het mbo-onderwijs”, zegt
Monique. “Zij zijn zich bewust van
de voorbeeldfunctie die zij als
docent hebben en nemen hier
hun verantwoordelijkheid in. Zij
verdiepen zich in pedagogische
en onderwijskundige literatuur
die concrete handvatten biedt
hoe zij nog beter kunnen aansluiten
bij de belevingswereld
van jongeren. Ze motiveren en
stimuleren mbo’ers op hun beurt
om zich middels het lezen van
de juiste literatuur te kunnen
profileren als een professional in
het pedagogisch werkveld.”
“Je moet uitzoeken met wat voor
doelgroep je te maken hebt”,
voegt Lonneke toe. “Je kan
weliswaar een willekeurig boek
uitkiezen, maar als je niet weet
wat de interesses van het kind
zijn, dan sluit je niet goed aan
bij diens leefwereld. Vindt een
jongetje dinosaurussen leuk,
dan ga je hem niet kunnen
motiveren met een boek over
prinsesjes. Verken hun leefwereld,
kom met toffe onderwerpen
en probeer zo het leesplezier
weer te vergroten.”
Lezen is geen doel an sich, maar een cruciaal middel om
andere doelen te bereiken. Met die bewustwording tracht Fontys
Pedagogiek Sittard het leesplezier en de woordenschat van
studenten én hun doelgroep in het onderwijs of kinderdagverblijf
te vergroten. “Als je niet vaak genoeg leest, ervaar je ook niet
het plezier dat je eruit kan halen.”
“Verken hun leefwereld, kom met
toffe onderwerpen en probeer zo
het leesplezier weer te vergroten”