woensdag 15. 12. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Nissan Qashqai: nieuwe ronde, nieuwe kansen
De nieuwe Qashqai is in alle richtingen
een paar centimeter gegroeid.
Door gebruik van aluminium en composieten
voor het bodywork, is het gewicht
echter maar met een paar kilo’s
toegenomen. En dat terwijl de Qashqai
nu alleen als mildhybrid
op de
markt komt, met alle extra gewicht
van dien. Ook het ontwerp is met
strakke vouwnaden in het plaatwerk
en lichtunits met een duidelijk eigen
signatuur aangescherpt. In het interieur
staat ook een verrassing te
wachten, want dat schurkt voortaan
tegen subpremium
aan. We hebben
alleen de rijkst uitgeruste versie geprobeerd,
dus hoe een ‘kale’ het er
vanaf brengt, zijn vragen voor later.
De opbouw is verder tamelijk conservatief,
met redelijk wat fysieke druk
en draaiknoppen plus een apart aircocluster.
Het infotainmentsysteem
draait qua visuele weergave en bedieningsgemak
keurig mee in de middenmoot,
terwijl de connectiviteit
met (draadloze) Apple Carplay en
Android Auto, incar
wifi en een uitgebreide
smartphoneapp
goed is. De
actieve rijhulpsystemen ontbreken
ook niet, zelfs niet op de instapper.
De Qashqai is er alleen met een 1,3liter
mild hybrid viercilinder. Het hybridesysteem
bestaat uit zo’n grote
startergenerator
die tijdens het afremmen
op de motor relatief veel
remenergie kan terugwinnen voor
opslag in een aparte lithiumion
accu.
Daardoor kan het start/
stopsysteem
langer functioneren en is het
mogelijk om de motor een elektrische
slinger te geven en zo brandstof te besparen.
Hij is er met 140 of 158 pk,
waarbij de laatste ook als Xtronic automaat
besteld kan worden. Het is
een cvt met een zeer natuurgetrouwe
simulatie van verzetten, zodat hij
nooit meer toeren dan noodzakelijk
draait. De automaat is goed in staat
om het tamelijk smalle werkgebied
van de motor optimaal te benutten.
Of dit met de handbak ook zo is, gaan
we zien. In een later stadium volgen
een versie met vierwielaandrijving,
alsook ePOWER
aandrijflijn, die louter
beschikt over een elektromotor
om de wielen aan te drijven en die zijn
vermogen haalt uit een niet extern
oplaadbaar accupakket dat onderweg
op peil wordt gehouden door een
driecilinder rangeextender.
De eerste keer dat je de auto op kruissnelheid
rond 80 km/h hebt, valt op
hoe het gerommel van de 1.3 in de verte
te horen is. Dit komt niet doordat
ONTDEK DE NIEUWE S-CROSS
Bij Auto Hensgens Roermond B.V.
Tijdens de S-Cross Dealerpremiere nodigen we u uit om als
eerste de S-Cross te kunnen ontdekken. Een feestelijke viering
voor een auto die is ontworpen voor topprestaties op elk terrein.
DE S-CROSS
DEALERPREMIERE
Kom langs op afspraak op 18 december
Bel/mail Auto Hensgens Roermond B.V. voor een afspraak!
Jacob Romenweg 6 · 6042 EZ Roermond · tel 0475346569 · e-mail verkoop@hensgens.nl · www.hensgensroermond.nl
Gemiddeld brandstofverbruik volgens de WLTP testmethodiek Euro 6-norm EC 2018/1832AP:
5,3 – 6,1 l/100 km; 18,9 – 16,4 km/l; CO2-uitstoot: 120 – 139 g/km.
Druk en zetfouten voorbehouden.
de motor zo aanwezig is, maar doordat
de rest van de auto zoveel stiller is
geworden. Samen met heel fijne stoelen,
een goede zitpositie en redelijk
zicht rondom maakt dat van de Qashqai
een comfortabele reisauto, zelfs
als die voorzien is van de 20inch
wielen
waarmee we onderweg waren. De
eerste generatie Qashqai was met z’n
springerige onderstel en lage gewicht
een oprecht leuke auto om te rijden.
De nieuwe is meer in de richting gegaan
van de eenheidsworst die dit
segment nou eenmaal is. Hij ligt strak
op de weg, stuurt goed in, maar gaat
meteen daarna veilig op z’n neus hangen.
Het rempedaal is licht, dus het
blijft een afstandelijke rijervaring.
Eindoordeel
De Qashqai is geen auto die ergens in
uitblinkt, maar ook op geen enkel
punt zodanig tegenvalt dat je ‘m ervoor
laat staan. Wel zien we in dit segment
momenteel een groeiende populariteit
van fullhybrids
en plugin
hybrides, waarvan Nissan er geen in
de pijplijn heeft. Het enige dat bij deze
generatie verder een probleem kan
zijn is de prijs. Reken op 33.540 euro
voor een kale 140 pk met handbak, via
40.340 euro voor dezelfde versie met
alles erop tot eraan, tot bijna 50 mille
voor de automaat met een leuk lakkleurtje.
Het valt te bezien of dat op
termijn concurrerend genoeg is.
SPECIFICATIES
Nissan Qashqai MildHybrid
158
Xtronic
Prijs: € 39.940
Topsnelheid: 199 km/h
Acceleratie 0100:
9,2 s
Gem. verbruik: 1 op 15,6
CO2emissie:
142 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
1332
cm3, turbo
Max. vermogen: 158 pk (116 kW)/5500
min1
Max. koppel: 270 Nm/1750 min1
Brandstof: benzine
Transmissie: cvtautomaat
met 7
voorg. verzetten
Aandrijving: voorwielen
De Qashqai zou zomaar eens de
meest succesvolle crossover van
de afgelopen 15 jaar kunnen zijn. Is
de derde generatie in staat om
daar een vervolg aan te geven?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Nissan Qashqai.
FOTO SEBASTIEN MAUROY
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto