woensdag 15. 12. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Nissan Qashqai: nieuwe ronde, nieuwe kansen
len, een goede zitpositie en redelijk
zicht rondom maakt dat van de
Qashqai een comfortabele reisauto,
zelfs als die voorzien is van de 20inch
wielen waarmee we onderweg
waren. Ook die hebben nog redelijk
wat bandwang over om met korte
oneffenheden te dealen. Nu is het
wel zo dat de auto’s met 20inch
(en
vierwielaandrijving) over een multilink
achteras beschikken en de versies
met 17
tot en met 19inch
wielen
over een torsieas,
dus ook wat dat
aangaat, is er voor ons nog nader
testwerk te verrichten om tot een
volledig oordeel te komen. De eerste
generatie Qashqai was met z’n
springerige onderstel en lage gewicht
een oprecht leuke auto om te
rijden. Niet erg comfortabel, wel
heel lichtvoetig. De nieuwe is meer
in de richting gegaan van de eenheidsworst
die dit segment nou eenmaal
is. Hij ligt strak op de weg,
stuurt goed in, maar gaat meteen
daarna veilig op z’n neus hangen.
Daarbij is de directe besturing rond
de middenstand sterk overbekrachtigd,
en loopt de tegendruk kunstmatig
op als de graden stuuruitslag
toenemen. Het rempedaal is al net
zo licht, dus het blijft een afstandelijke
rijervaring.
Met een gemiddeld ruimteaanbod
en dito functionaliteit (in ongelijke
delen neerklapbare achterbank,
vlakke laadvloer etc.) is de Qashqai
ook qua bruikbaarheid niet op een
fout te betrappen. En dat is de afgelopen
jaren altijd al de kracht van
Nissan Qashqai.
FOTO'S SEBASTIEN MAUROY
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De Qashqai zou zomaar eens de
meest succesvolle crossover van
de afgelopen 15 jaar kunnen zijn. Is
de derde generatie in staat om
daar een vervolg aan te geven?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Als je puur kijkt naar de positionering
van Nissan in de jaarlijkse verkoopstatistieken
zo vlak boven de
20ste plek, is het verleidelijk om het
merk weg te zetten als een marginale
speler. Maar wanneer je nagaat
dat het al die verkopen realiseert
met slechts een handjevol modellen,
is die positie eigenlijk best knap. Op
een of andere manier blijkt men precies
te weten waar de Europese en
dan vooral de Nederlandse consument
op zit te wachten. Afgezien van
het feit dat de Leaf natuurlijk allang
opgevolgd had moeten worden door
iets moderns. Maar dat gaat later dit
jaar gebeuren in de vorm van de
elektrische crossover Ariya. Zo, het
magische woord is gevallen. Nissan
zag als (een van de) eerste autofabrikanten
het potentieel van een auto
met de techniek van een doodnormale
hatchback, maar het uiterlijk
van een SUV en bijbehorende hoge
zit en instap. Ondanks dat het aantal
concurrenten fors is toegenomen,
zijn de verkoopcijfers van vooral de
Qashqai en in mindere mate de Juke
redelijk stabiel gebleven. Nu is het
aan de derde generatie om het stokje
over te nemen.
Gegroeid
Zoals tegenwoordig haast te doen
gebruikelijk, is de nieuwe Qashqai in
alle relevante richtingen een paar
centimeter gegroeid. Door gebruik
van aluminium en composieten voor
het bodywork, is het gewicht echter
maar met een paar kilo’s toegenomen.
En dat terwijl de Qashqai aanvankelijk
alleen nog als mildhybrid
op de markt komt, met alle extra gewicht
van dien. Het zijn niet alleen
de extra centimeters die de Qashqai
een stuk volwassener doen ogen.
Het ontwerp is met strakke vouwnaden
in het plaatwerk en lichtunits
met een duidelijk eigen signatuur
ook aangescherpt. In het interieur
staat een nog grotere verrassing te
wachten, want dat schurkt op het
eerste oog voortaan tegen subpremium
aan. Laten we zeggen op het
niveau van Peugeot of Mazda. We
hebben alleen de rijkst uitgeruste
versie geprobeerd, dus hoe een
‘kale’ het er vanaf brengt, zijn vragen
voor later. Met alles erop en eraan
moet je in elk geval je best doen
om een blootliggend stuk hard
kunststof te vinden.
De opbouw is verder tamelijk conservatief,
met redelijk wat fysieke
druk
en draaiknoppen plus een
apart aircocluster. Het oogt niet supermodern,
maar is daardoor wel
prettiger in de bediening dan auto’s
waarbij alles in het infotainmentsysteem
is gepropt. Dat systeem zelf is
niet het allermodernste, maar
draait qua visuele weergave en bedieningsgemak
keurig mee in de
middenmoot, terwijl de connectiviteit
met (draadloze) Apple Carplay
en Android Auto, incar
wifi en een
uitgebreide smartphoneapp
goed
is. De tegenwoordig alomtegenwoordige
actieve rijhulpsystemen
ontbreken ook niet, zelfs niet op de
instapper.
Zoals gezegd is de Qashqai er sinds
de verkoopstart in juni alleen met
een 1,3liter
mild hybrid viercilinder.
Het hybridesysteem bestaat uit zo’n
grote startergenerator
die tijdens
het afremmen op de motor relatief
veel remenergie kan terugwinnen
voor opslag in een aparte lithiumion
accu. Daardoor kan het start/
stopsysteem langer functioneren en
is het mogelijk om de motor een
elektrische slinger te geven en zo
een paar druppels brandstof te besparen.
Alles natuurlijk om de CO2uitstoot
op papier omlaag te krijgen.
Aandrijving
Hij is er met 140 of 158 pk, waarbij de
laatste ook als Xtronic automaat
(+2000 euro) besteld kan worden.
We hebben tot nu toe alleen de automaat
gereden, en dat beviel goed.
Het is een cvt met een zeer natuurgetrouwe
simulatie van verzetten,
zodat hij nooit meer toeren dan
noodzakelijk draait. De automaat is
goed in staat om het tamelijk smalle
werkgebied van de motor optimaal
te benutten, zodat je nooit het idee
hebt met een downsizemotor onderweg
te zijn. Of dit met de handbak
ook zo is, gaan we later zien. In een
later stadium volgen een versie met
vierwielaandrijving, alsook een tamelijk
bizarre aandrijflijn die we
nog niet eerder op een productieauto
zagen. Deze ePOWER
beschikt
namelijk louter over een elektromotor
om de wielen aan te drijven, die
zijn vermogen haalt uit een niet extern
oplaadbaar accupakket dat onderweg
op peil wordt gehouden
door een driecilinder rangeextender.
Comfortabel
De eerste keer dat je de auto op
kruissnelheid rond 80 km/h hebt,
valt op hoe het gerommel van de 1.3
in de verte te horen is. Dit komt echter
niet zozeer doordat de motor zo
aanwezig is, maar doordat de rest
van de auto zoveel stiller is geworden.
De vorige generaties waren wat
dat aangaat geen toppers, maar
daar is nu duidelijk werk van gemaakt.
Samen met heel fijne stoeNissans
melkkoe geweest. Geen
auto die ergens in uitblinkt, maar
ook werkelijk op geen enkel punt zodanig
tegenvalt dat je ‘m ervoor laat
staan. Wel zien we in dit segment
momenteel een groeiende populariteit
van fullhybrids
en plugin
hybrides,
waarvan Nissan er geen in de
pijplijn heeft. Dat zou ze nog kunnen
opbreken. Het enige dat bij deze generatie
verder een probleem kan
zijn – naast het enorme aantal concurrenten
en de opkomst van de EV
– is de prijs. De keuze om de Qashqai
een beetje upmarket te schuiven is
daarin ook wel terug te zien. De tijden
dat je er eentje kon oprapen
voor 23.000 euro, liggen ver achter
ons. Reken op 33.540 euro voor een
kale 140 pk met handbak, via 40.340
euro voor dezelfde versie met alles
erop tot eraan, tot bijna 50 mille
voor de automaat met een leuk lakkleurtje.
Het valt te bezien of dat op
termijn concurrerend genoeg is.
Eindoordeel
Nissan neemt geen risico’s met de
nieuwe Qashqai en zet hoewel het
een compleet nieuwe auto is, feitelijk
een sterk verbeterde versie van
de vorige neer. Dat zal vast weer genoeg
zijn om een flink aantal mensen
over de streep te trekken.
SPECIFICATIES
Nissan Qashqai MildHybrid
158
Xtronic
Prijs: € 39.940
Topsnelheid: 199 km/h
Acceleratie 0100:
9,2 s
Gem. verbruik: 1 op 15,6
CO2emissie:
142 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
1332
cm3, turbo
Max. vermogen: 158 pk (116
kW)/5500 min1
Max. koppel: 270 Nm/1750 min1
Brandstof: benzine
Transmissie: cvtautomaat
met 7
voorg. verzetten
Aandrijving: voorwielen