woensdag 15. 12. 2021 REGIO 11
WEERT
Bijeenkomst Walk en
Talk in bibliotheek
WEERT
Kerstavond voor Iedereen
gaat wederom niet door
De Werkgroep Kerstavond voor
iedereen. FOTO STUDIO BLITS
LIMERICK
Een kinderoppasser te Petten
Gaat de bloemen flink buiten zetten
Want zie eens, hij won
Met zijn lot zes ton
Hoeft niet meer op de kleintjes te
letten
Lei Steijvers, Stramproy
„Sjeng is zwart en lijkt nog het
meest op een Schipperke, een kleine
herder. Omdat hij is achtergelaten,
weten we niks van zijn voorgeschiedenis.
We moeten dus afgaan op
onze eigen ervaringen met hem. Het
is een hele lieve hond in de omgang
met mensen, maar op andere honden
heeft hij het niet zo. Hij windt
zich in hun bijzijn erg op.”
Waar zou Sjeng zich het beste thuis
voelen?
„Hij is heel graag onder de mensen
en is niet graag lang alleen. Omdat
hij heel aanhankelijk is, heb je een
gezellige huisgenoot aan hem. Alleen
wanneer hij in contact komt
met andere honden wordt hij heel
onrustig. Hij voelt zich op zijn gemak
als hij ergens vrij woont, of in
een omgeving waar niet veel andere
honden wonen.”
DIER VAN DE WEEK
Ben je geïnteresseerd in dit dier? Neem dan vrijblijvend contact op met De Beestenboel
via tel. 0495563981,
email
asielweert@planet.nl of kijk op de Facebookpagina.
Dierenasiel De Beestenboel vangt
voor bijna heel MiddenLimburg
de
honden en katten op. Genoeg
aanbod dus voor Anne Vleeshouwers
om elke week voor één van
deze dieren extra aandacht te
vragen. Deze week is Sjeng aan de
beurt, een gecastreerd reutje van
ongeveer 9 jaar.
Hoe komt Sjeng in het asiel terecht?
„Soms worden dieren niet netjes
naar het asiel gebracht als mensen
er niet meer voor kunnen zorgen,
maar worden ze gedumpt. Dit overkwam
ook deze jongen. Hij is achtergelaten
en er is niemand naar hem
op zoek gegaan. Onbegrijpelijk als je
bedenkt dat hij een groot deel van
zijn leven een trouwe huisgenoot
van iemand is geweest.”
Wat kun je over hem vertellen?
be en Weegels Betonbouw langs de
waterkant.
Nijver
Veel van deze bedrijven zijn inmiddels
weer verdwenen en is het kanaal,
mede door de te beperkte vervoerscapaciteit
van de vaarweg
geen belangrijke meer, uitzonderingen
daargelaten. Maar het kanaalgebied
gonst desondanks van activiteiten.
Woonblokken en appartementencomplexen
zijn op de
plekken van de oude fabriekscomplexen
gebouwd.
Ook op het gebied van transport zijn
er nieuwe ontwikkelingen vooral
wat betreft het containervervoer.
Dat zou een opleving betekenen
voor een waterweg die, zoals gezegd,
de laatste 200 jaar de geografie
van het Weerter land mee bepaald
heeft en daarmee ook in zijn
geschiedenis heeft ingespeeld.
Het oorspronkelijk artikel verscheen in het
weekblad Land van Weert van 24 oktober
2010.
In die twee eeuwen verschenen
langs deze waterweg, de ZuidWillemsvaart,
de nodige bedrijven en
fabrieken, was hij plek van vertier,
een plas om te spelevaren, een visplek,
zwemlocatie of, en dat komt tegenwoordig
niet meer voor, een ijsbaan.
En in de Tweede Wereldoorlog
drukte de waterweg zijn
stempel op de militaire operaties
van 1940 en 1944. De ZuidWillemsvaart
heeft onbetwist zijn stempel
gedrukt op het leven van de Weertenaren.
Grand Canal du Nord
Voor de eerste aanzetten tot dit kanaal
moeten we teruggaan naar het
begin van de 19e eeuw. In 1803 kwam
Napoleon met een plan voor een waterverbinding
tussen de haven van
Antwerpen en de Rijn. De redenen
voor een dergelijke groots plan lagen
op het economische en militairstrategische
vlak. Zodoende gingen
duizenden arbeiders in 1809 ten
westen van Weert aan de slag met
het graven van het ‘groot canaal van
het noorde’; het ‘Grand Canal du
Nord’ zoals het later bekend werd.
Niet blij
Aanvankelijk waren de Weertenaren
niet erg blij met dergelijke plannen.
Nog voor het voordeel van een
dergelijke waterweg doordrong en
zich langs de waterkades bedrijven
vestigden, zag men toch vooral negatieve
aspecten. Een bekend trekje
van de Weertenaren? Een aantal
mensen verloor immers hun eigendom.
En een tochtje naar het westen
(vooral in het buitengebied) ging
ineens heel wat langer duren. Want
het kon toch niet zijn dat er voor iedere
doorsneden weg een brug zou
komen? Vooral voor boeren betekende
het kanaal een moeizamer
transport van en naar hun akkers en
weidelanden. Er kwamen officiële
schrijfsels waarin de lokale magistraat
verzet tegen kapwerkzaamheden
de kop probeerde in te drukken.
In 1810 al staakten de werkzaamheden.
Maar resultaat was
wel dat er nu een langgerekte diepe
kuil door het Weerter land liep. Het
water moest bovendien nog komen.
Dat kwam er een aantal jaren later
toen Willem II er alles aan gelegen
was om een betere transportverbinding
tot stand te brengen met het
‘diepe’ zuiden.
ZuidWillemsvaart
In 1822 werd een begin gemaakt met
de aanleg van de naar hem genoemde
ZuidWillemsvaart,
die liep van
Maastricht naar Den Bosch. De
langgerekte kuil bij Weert werd in
het tracé meegenomen. Het kanaal
was op dat moment met een lengte
van 122,5 kilometer het langste kanaal
van Nederland. Het telde 21
sluizen om het hoogteverschil van
40 meter tussen Maastricht en Den
Bosch goed te maken, 35 bruggen en
aanvankelijk ook nog negen veerponten
waarvan er één lag bij de
Biest. Het kanaal was twee meter
diep en had een bodembreedte van
tien meter. In het Weertse lagen er
drie bruggen: de Beekpoortbrug, de
latere stadsbrug, één sluis (nr. 16) en
één spoorbrug. In 1867 werd de
veerpont bij de Biest vervangen
door een brug.
In de tweede helft van de 19de eeuw
kwamen langzaam de eerste bedrijven
en industrieën; vaak op initiatief
van ondernemers van ‘buiten’.
De Duitser Jacob Trumm begon
een pijpenfabriek, de gebroeders
Frencken, een kleefstoffenfabriek.
In het begin van de 20ste eeuw volgden
de meelfabriek van de gebroeders
Van de Venne (nu Limagrain
Ingredients) en de gebouwen van
LLTB (het ‘Landbouwbelang’).
Ook kwamen er bedrijven van
Weerter ondernemers, de scheepswerf
van Driessens, de Werthabrouwerij
van Mathijsen en de
brandstoffenhandel van Van Aubel.
Ook de gemeentelijke gasfabriek
vond vanwege de aanvoer van kolen
via het water een plek langs het kanaal.
Later verrezen bedrijven als
de Lucifersfabriek, Philips, de GloVAN
NUL TOT NU
DOOR THEO SCHERS, GEMEENTEARCHIEF WEERT
De Zuid-Willemsvaart en Weert
Al twee eeuwen verdeelt een langgerekte
waterweg het Weerter land in
tweeën, in een deel westelijk en oostelijke
ervan. Geredeneerd vanuit de
stad woont menig Weertenaar over
’ut knaal’, zo heet het in de volksmond
voor de bewoners van onder
andere Boshoven en Laar.
De ZuidWillemsvaart
richting sluis 16. Op de voorgrond de gasfabriek, verder de brouwerij Wertha.
FOTO GAW BEELDBANK 2790
Gerry Beenders en Han Cuijpers, adviseurs
Leren & Werken bij het Leerwerkloket
MiddenLimburg,
houden
op 20 december 9.30 tot 11.30
uur een Walk en Talk bijeenkomst bij
Bibliocenter in Weert.
Beenders en Cuijpers geven advies
over de veranderingen op de arbeidsmarkt
en helpen deelnemers
om werk te maken van hun loopbaan.
Tijdens deze workshop vertellen
ze wat het Leerwerkloket
doet, wat het belang is van een Leven
Lang Leren en Ontwikkelen en
geven een update van actuele, regionale
arbeidsmarktinformatie. Ook
reiken ze handige hulpmiddelen
aan over scholings
en loopbaanadvies
en bespreken welke subsidiemogelijkheden
er zijn.
De Walk en Talk vindt elke derde maandag
van de maand plaats bij Bibliocenter aan de
Wilhelminasingel 250 in Weert. Deelname is
gratis. Aanmelden kan via de website
www.bibliocenter.nl/walktalkagenda.
De Kerstavond voor Iedereen, die de
gelijknamige werkgroep al sinds
2006 houdt, gaat ook dit jaar niet
door vanwege de coronamaatregelen.
De Werkgroep Voor Iedereen verzorgt
jaarlijks een bijeenkomst voor
mensen die de kerstavond graag
met iemand anders samen willen
vieren, maar waarvoor dit door uiteenlopende
omstandigheden niet
gemakkelijk is. Dit jaar kan dit initiatief
vanwege de coronamaatregelen
geen doorgang vinden. Vorig
jaar moest de activiteit om dezelfde
reden ook al worden geannuleerd.
De beslissing is door de werkgroep
met pijn in het hart genomen. „We
zijn ons ervan bewust dat juist onze
doelgroep meer getroffen wordt
door het alleen zijn of door eenzaamheid.
Het raakt ons diep dat we
juist rond de kerstdagen niet zichtbaar
stil kunnen staat bij deze mensen
en hen dat te brengen waardoor
de kerstdagen en het nieuwe jaar
met een fijn gevoel beginnen”, meldt
de werkgroep in een persbericht.