Woensdag 14. 12. 2022 17
Autotest
BYD Atto 3: geen dromen maar daden
Knaller
1.99
Spanien/Marokko:
Rote Paprika
Kl. I,
je 1 kg
Knaller
11.10
Rinder-Rouladen,
-Braten oder -Gulasch
Jungbullenfleisch
aus der Keule,
SB-verpackt,
je 1 kg
Knaller
0.55
Bauer
Fruchtjoghurt
versch. Sorten,
je 250-g-Becher
(1 kg = 2.20)
Knaller
2.22
Kerrygold
Original Irische
Butter oder Extra
versch. Sorten,
je 250-g-Becher/
Pckg.
(1 kg = 8.88)
Knaller
9.49
Dallmayr
Crema d’Oro
versch. Sorten,
ganze Bohnen,
je 1000-g-Pckg.
Knaller
8.99
Coca-Cola*,
Coca-Cola Zero*,
Fanta
oder Sprite
Mischkasten
versch. Sorten,
*koffeinhaltig,
je 12 x 1-l-Fl .-
Kasten (1 l = 0.75)
zzgl. 3.30 Pfand
Aktion
1.79
oder Nuii
Ice Cream
Salted Caramel
& Australian
Macadamia
je 3 x 90-ml-Pckg.
(1 l = 6.63)
Aktion
3.66
Freixenet
Carta Nevada Sekt
versch. Sorten,
je 0,75-l-Fl.
(1 l = 4.88)
Mövenpick
Bourbon Vanille
je 900-ml-Becher
(1 l = 1.99)
Druckfehler vorbehalten. Abgabe nur in haushaltsüblichen Mengen. Aktionspreise sind zeitlich begrenzt. Verkauf nur solange der Vorrat reicht.
50 . Woche. Gültig ab 14.12.2022
52531 Übach-Palenberg • Am Wasserturm 11–17 Für dich geöffnet: Montag – Samstag von 7 bis 22 Uhr Die REWE-App
Alle Angebote immer dabei.
%
Fischer
Alles für deinen
Weihnachtsbrunch.
AUTO
Het merk wordt in Europa geflankeerd
door grote namen. Zo durft de
Louwman Groep haar naam en betrouwbaar
reputatie te verbinden
aan BYD en het merk hier op de
markt brengen. BYD timmert al vele
jaren aan de weg, is 27 jaar geleden
begonnen als batterijfabrikant en is
nu een van de grootste op dat vlak.
Het maakt bijna alles zelf en is daardoor
veel minder afhankelijk van toeleveranciers.
De zelfontwikkelde batterijtechniek
die het ‘blade-technology’
noemt, draagt ook bij aan de
onafhankelijkheid. Want de LFP-batterijen
maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat
en niet van het meer gebruikelijk
lithium-ion. Deze techniek
is volgens BYD na eigen tests veiliger
omdat de accusamenstelling dan een
betere thermische stabiliteit heeft.
Ze wordt nu dus ook gebruikt in de
drie modellen die BYD op de Europese
markt introduceert. Daaronder de
Han, een grote luxe sedan en de Tang,
een flinke E-segment SUV die standaard
zeven zitplaatsen heeft.
De belangrijkste auto voor ons, is de
Atto 3, want dat is een veelgevraagde
C-segment SUV die het moet gaan
opnemen tegen concurrenten als de
Kia Niro EV. De Koreaan heeft een
vanafprijs
van een kleine 44 mille en
daar zal deze Atto 3 dan in de buurt
moeten komen, wil hij concurrerend
zijn. Qua prestaties kan de nieuwste
BYD prima meekomen: de actieradius
van 420 km (WLTP) op een lading
van de 60,5 kWh-accu is goed te noemen.
Zijn maximale laadsnelheid van
88 kW aan de snellader is daarentegen
niet meer dan voldoende, want er
zijn genoeg concurrenten die snellere
cijfers laten zien. Dat pareert BYD
door te claimen dat de Atto 3 die laadsnelheid
ook echt het grootste deel
van zijn laadcyclus weet vast te houden.
Ook zijn we benieuwd naar de
performance die zijn elektromotor
van 204 pk (150 kW) weet te genereren.
Het vermogen is in deze klasse
zeker marktconform. De BYD is ook
qua snelheid meer een duurloper dan
een hardloper: de topsnelheid van
160 km/h is voldoende, de acceleratie
van 0-100 km/h van 7,3 seconden is
meer dan voldoende.
BYD weet dat andere zaken bij een
elektrische auto belangrijker zijn. En
dus geeft het de Atto 3, die toch concurrerend
in de markt gezet zal moeten
worden, standaard een hoogrendement
warmtepompsysteem mee.
Die warmtepomp moet het energieverlies
over een breed temperatuurbereik
beperken en zo ook een zo
groot mogelijk bereik garanderen bij
lagere omgevingstemperaturen.
Spannende vormgeving dichten wij
hem niet toe, want zijn exterieur is
keurig, maar ook wat van de dertienin
een-dozijnsoort. Het interieur is
fantasievoller, met opvallende, grote
roterende knoppen en roosters.
Waar je ook indruk mee kunt maken
op je passagiers is de 15,6 inch grote
kantelbare centrale display. Verder
kun je laten zien wat er aan techniek
verstopt zit in je auto, zoals de nodige
camera’s en rijassistenten en alles
wat je mag verwachten op een SUV in
deze klasse. Hoe goed de hard- en
software is, kunnen we nog niet melden,
want daarvoor was de kennismaking
te kort. De testrit was te kort
en te beperkt om een compleet rijoordeel
te vellen, maar wat de Atto 3 daar
kon doen, deed hij tevredenstellend.
De compacte SUV, die een geschat
gewicht heeft van zo’n 1700 kilo, voelde
lichtvoetig aan en reed stil en comfortabel.
De zitpositie is goed en ook
achterin krijg je voldoende ruimte.
Ook over de inhoud (minimaal 440 liter)
en de vorm van de bagageruimte
geen klachten.
Hoe snel Atto 3 & co daadwerkelijk
hier verkrijgbaar zullen zijn, is nog de
vraag, maar lang zal dat niet duren
volgens Louwman.
SPECIFICATIES
BYD Atto 3
Prijs: n.n.b.
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7,3 s
Accutype: LFP
Bruto accucapaciteit: 60,48 kWh
WLTP-actieradius: 420 km D5
AC/DC-laden: 6,6-11 kW/88 kW
Snellaadtijd 30-80 procent: 29 min.
Motor: synchroonmotor met perm.
magneet
Max. systeemvermogen: 204 pk
(150 kW)
Max. koppel: 310 Nm
Transmissie: eentraps reductie
versnelling
Weer een Chinees merk met de
zoveelste elektrische SUV. Een
welkome toevoeging of overkill?
We maken kennis met de Atto 3.
Door Jaco Bijlsma
BYD Atto 3.
Foto BYD
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto