Woensdag 14. 12. 2022 17
literaire hoek
Wie schrijft, die blijft, op z’n minst met een straatnaam
AUTO
vergaat het dan de dode Limburgse
schrijvers van naam? Frans Erens,
Robert Franquinet, Paul Haimon,
Mathias Kemp, Felix Rutten. Zijn er
nog docenten die hun werk bespreken
Is hun werk nog verkrijgbaar bij
boekhandel of bibliotheek? Staan
hun boeken nog op literatuurlijsten?
Schrijven en blijven
En Hans Berghuis? Hij heeft geschreven,
Ik vrees dat het antwoord op die
vraag, niet alleen voor bovengenoemde
Berghuis, ontkennend luidt. Schrijven
en blijven’ betekent in deze snelle
tijd voor zowat elke auteur in het
beste geval dat hij herinnerd wordt
in een straatnaam. Zeker wacht
hem geen eeuwige roem. Bedoelde
Hans Berghuis dat met zijn ironische
dat brengt je vast eeuwige roem,
want, wie schrijft die blijft.’ Zou hij
zich gerealiseerd hebben dat de
achternaam Criens al min of meer
aan een straat in Haelen was vergeven?
woonde, heette immers in de volksmond
Crienssjträötje.
Autotest
BYD Atto 3: geen dromen maar daden
of studenten opmerkzaam maken
op het bestaan van hun boeken?
maar is hij ook gebleven?
auteurs maar ook voor
advies? ‘Doe het nou maar zó,
De Burgemeester Hoebersstraat,
waar ik nota bene destijds
al ver voor ik werd geboren
den, want daarvoor was de kennismaking
te kort. De testrit was te kort
en te beperkt om een compleet rijoordeel
te vellen, maar wat de Atto 3 daar
kon doen, deed hij tevredenstellend.
De compacte SUV, die een geschat
gewicht heeft van zo’n 1700 kilo, voelde
lichtvoetig aan en reed stil en comfortabel.
De zitpositie is goed en ook
achterin krijg je voldoende ruimte.
Ook over de inhoud (minimaal 440 liter)
en de vorm van de bagageruimte
geen klachten.
Hoe snel Atto 3 & co daadwerkelijk
hier verkrijgbaar zullen zijn, is nog de
vraag, maar lang zal dat niet duren
volgens Louwman.
SPECIFICATIES
BYD Atto 3
Prijs: n.n.b.
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7,3 s
Accutype: LFP
Bruto accucapaciteit: 60,48 kWh
WLTP-actieradius: 420 km D5
AC/DC-laden: 6,6-11 kW/88 kW
Snellaadtijd 30-80 procent: 29 min.
Motor: synchroonmotor met perm.
magneet
Max. systeemvermogen: 204 pk
(150 kW)
Max. koppel: 310 Nm
Transmissie: eentraps reductie
versnelling
C-segment SUV die het moet gaan
opnemen tegen concurrenten als de
Kia Niro EV. De Koreaan heeft een
vanafprijs
van een kleine 44 mille en
daar zal deze Atto 3 dan in de buurt
moeten komen, wil hij concurrerend
zijn. Qua prestaties kan de nieuwste
BYD prima meekomen: de actieradius
van 420 km (WLTP) op een lading
van de 60,5 kWh-accu is goed te noemen.
Zijn maximale laadsnelheid van
88 kW aan de snellader is daarentegen
niet meer dan voldoende, want er
zijn genoeg concurrenten die snellere
cijfers laten zien. Dat pareert BYD
door te claimen dat de Atto 3 die laadsnelheid
ook echt het grootste deel
van zijn laadcyclus weet vast te houden.
Ook zijn we benieuwd naar de
performance die zijn elektromotor
van 204 pk (150 kW) weet te genereren.
Het vermogen is in deze klasse
zeker marktconform. De BYD is ook
qua snelheid meer een duurloper dan
een hardloper: de topsnelheid van
160 km/h is voldoende, de acceleratie
van 0-100 km/h van 7,3 seconden is
meer dan voldoende.
BYD weet dat andere zaken bij een
elektrische auto belangrijker zijn. En
dus geeft het de Atto 3, die toch concurrerend
in de markt gezet zal moeten
worden, standaard een hoogrendement
warmtepompsysteem mee.
Die warmtepomp moet het energieverlies
over een breed temperatuurbereik
beperken en zo ook een zo
groot mogelijk bereik garanderen bij
lagere omgevingstemperaturen.
Spannende vormgeving dichten wij
hem niet toe, want zijn exterieur is
keurig, maar ook wat van de dertienin
een-dozijnsoort. Het interieur is
fantasievoller, met opvallende, grote
roterende knoppen en roosters.
Waar je ook indruk mee kunt maken
op je passagiers is de 15,6 inch grote
kantelbare centrale display. Verder
kun je laten zien wat er aan techniek
verstopt zit in je auto, zoals de nodige
camera’s en rijassistenten en alles
wat je mag verwachten op een SUV in
deze klasse. Hoe goed de hard- en
software is, kunnen we nog niet mel-
BYD Atto 3.
Foto BYD
Weer een Chinees merk met de
zoveelste elektrische SUV. Een
welkome toevoeging of overkill?
We maken kennis met de Atto 3.
Door Jaco Bijlsma
Het merk wordt in Europa geflankeerd
door grote namen. Zo durft de
Louwman Groep haar naam en betrouwbaar
reputatie te verbinden
aan BYD en het merk hier op de
markt brengen. BYD timmert al vele
jaren aan de weg, is 27 jaar geleden
begonnen als batterijfabrikant en is
nu een van de grootste op dat vlak.
Het maakt bijna alles zelf en is daardoor
veel minder afhankelijk van toeleveranciers.
De zelfontwikkelde batterijtechniek
die het ‘blade-technology’
noemt, draagt ook bij aan de
onafhankelijkheid. Want de LFP-batterijen
maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat
en niet van het meer gebruikelijk
lithium-ion. Deze techniek
is volgens BYD na eigen tests veiliger
omdat de accusamenstelling dan een
betere thermische stabiliteit heeft.
Ze wordt nu dus ook gebruikt in de
drie modellen die BYD op de Europese
markt introduceert. Daaronder de
Han, een grote luxe sedan en de Tang,
een flinke E-segment SUV die standaard
zeven zitplaatsen heeft.
De belangrijkste auto voor ons, is de
Atto 3, want dat is een veelgevraagde
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
hoofd worden gezien, omdat organisatoren
van literaire evenementen
vooral de boekbesprekingen in
Randstedelijke media lijken te volgen.
Als er voor onze levende auteurs
al nauwelijks aandacht is, hoe
Soms gaf hij me advies. ‘Doe het nou
maar zó,’ zei hij op een keer, ‘dat
brengt je vast eeuwige roem, want
wie schrijft die blijft.’ Ik proefde ironie
in zijn woorden, alsof hij zich
over mij geen illusies maakte. Of
gold die ironie zijn eigen schrijverschap?
Hij noemde zichzelf immers
spottend ‘De beste dichter van de
straat’.
Hans Berghuis
Clara en de Andere was het eerste
werk (1957) dat ik van hem las. Berghuis
vertelt het levensverhaal van
Clara Fey, de sociaal bewogen, Duitse
non die in Simpelveld is gestorven.
Vanuit een rotsvast geloof in
God, de Andere, werd zij weldoenster
voor misdeelde kinderen. Na
Drie vrouwen (1956) en Don Ramon
en de eilanders (1959) verloor ik
Hans Berghuis uit het oog, meegesleurd
door de golf van moderne literatuur
uit de jaren 60. Ik ontdekte
hem opnieuw toen hij terugkeerde
naar zijn ouderlijk huis. Hij genoot
inmiddels als dichter landelijke
faam met bundels als Een winter in
Tomi, Kleitabletten, Plaatsen van onherbergzaamheid
en Etruskische gezangen.
Werkgroep
Het is een veeg teken dat literator
Ton van Reen de Werkgroep Limburgse
Schrijvers oprichtte om
aandacht te vragen voor onze auteurs
die in eigen huis over het
Een nieuwe straat in Haelen zou op
voorstel van B & W Koopmanshof
gaan heten. Gelukkig werd dat
door mijn tegenvoorstel de Hans
Berghuisstraat. De schrijver Hans
Berghuis (1924 - 1994) en ik
woonden verschillende jaren vlak
bij elkaar. Hij in de Beekstraat, ik in
de Burg. Hoebersstraat.
De Hans Berghuisstraat in Haelen, met op
de achtergrond het (witte) geboortehuis
van de schrijver. Foto Google Maps
DOOR FRITS CRIENS