Woensdag 13. 12. 2023 13
AUTO
Nijmegen, is een belangrijke gids.
Ooit was hij een gevierd man in het
Vaticaan. Hij heeft echter zoveel
antwoorden op verboden vragen gevonden
dat hij de weg is kwijtgeraakt
en in Rome in ongenade is gevallen.
Gedegradeerd tot kapelaan
in Zuid betrekt hij een kamer in het
huis van de hoofdpersoon. Ze voeren
uitgebreide gesprekken die de
hoofdpersoon maar half begrijpt,
maar hem wel de richting wijzen die
hij wil gaan.
Fictief en toch aanraakbaar
Twee van de vele meisjes in zijn leven
en dromen zijn de andere gidsen.
Hermientje die aan het begin
staat van zijn ontwakende seksualiteit
en Bea die hem als de vader van
haar kinderen ziet. Maar een huwelijk
met een meisje van wie de verfoeide
geest van het dorp afstraalt,
brengt alles wat hij in Zuid verafschuwt
als een levenslange gevangenisstraf
angstwekkend dichtbij.
Jo Wijnen roept met prikkelende
humor de sfeer en tijdgeest op van
de decennia na WO II. Als geboren
verteller neemt hij de tijd daarvoor,
in een levendige, welluidende taal.
Met proza vol fraaie volzinnen
maakt hij van het fictieve Zuid een
dorp van geloofwaardige mensen.
Hij brengt Zuid zo aanraakbaar
dichtbij dat ik tijdens het lezen het
gevoel kreeg er zelf deel van uit te
maken. Beter geslaagd kan een
boek niet zijn.
‘Zuid’, Jo Wijnen, uitgeverij Novum. ISBN 978
3 99107 533 2.
op de oplaadpoort van je auto aan te
sluiten.
De Nederlandse importeur van
BYD, Louwman, laat weten dat we
de Seal U begin 2024 in Nederland
kunnen verwachten.
Eindoordeel
De BYD Seal U blinkt in niets uit ten
opzichte van zijn concurrentie. Zijn
specificaties doen ook niet of niet
veel onder voor de andere auto’s in
zijn klasse. De prijs is de enige pijler
waar de SUV nog in kan uitblinken,
maar die is nog niet bekend.
SPECIFICATIES
BYD Seal U Design
Prijs: n.b.
Topsnelheid: 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 s
WLTP-verbruik gemiddeld
(l/100 km): n.b.
Accucapaciteit netto/bruto:
87 kWh/n.b.
WLTP-actieradius: 500 km
AC/DC-laden: 11/140 kW
Motor: 1 synchroonmotor met
permanente magneet
Max. systeemvermogen: 218 pk
(160 kW)
Max. systeemkoppel: 330 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 2.247kg
literaire hoek
‘Zuid’, een
aanraakbaar fictief
dorp in Limburg
Autotest
BYD Seal U heeft de verkeerde naam
de voorwielen stuurt. De vergelijking
met de Seal op een circuit is een
oneerlijke strijd. We behandelen
daarom de SUV liever als Song, die
zich identificeert als Seal U.
Efficiënt en comfortabel vervoer, dat
is wat het model biedt. Op dat vlak is
er maar weinig kritiek te leveren op
het op één na ruimste type in de Nederlandse
BYD line-up. Met een bagageruimte
van 570 liter (1.449 liter
met de tweede zitrij plat) en een achterbank
met prima knieruimte (de
hoofdruimte houdt niet over), een
fijn infotainmentsysteem en goede
bouwkwaliteit is het een prima reisauto.
De aandrijflijn doet met 217 pk
onder voor zijn concurrentie, maar
dit feit mag niet worden bestempeld
als een zwak punt van de Seal U.
BYD gaat met dit model niet mee in
de absurde sprinttijden van veel
EV’s. In 9,3 seconden van 0 naar 100
km/h is meer dan voldoende in de gezinsauto
van ruim 2.200 kilo. De kleine
motor laat veel ruimte onder de
motorkap over voor opbergruimte.
Opvallend is dan ook dat BYD ervoor
kiest om de Seal U geen frunk te geven.
De BYD Seal U komt er in twee smaken:
Comfort en Design. Beide hebben
ze een groot draaibaar infotainmentscherm
en een fraai digitaal
klokkenpaneel. Een panoramadak is
net als 19-inch wielen standaard. Bij
BYD Seal U.
Foto BYD
de Comfort wordt enkel op gekoelde/
verwarmde stoelen, stuurverwarming
en de grootte van het centrale
display bespaard. Bovendien kom je
met de instapper iets minder ver.
Het 71,8 kWh-accupakket zorgt voor
een actieradius van 420 kilometer.
Met het 87 kWh-accupakket van de
Design kun je 500 kilometer op een
acculading afleggen. Het trekgewicht
van 1.500 kilo geldt voor beide
versies. Opladen van het accupakket
kan met maximaal 11 kW aan de
openbare laadpaal en met maximaal
140 kW aan de snellader. Dit betekent
dat je van 30 naar 80 procent
laadt in een ongeveer 30 minuten.
Het is tevens mogelijk om apparaten
Na eerder met plezier in de BYD
Seal te hebben gereden, zijn we
benieuwd naar de Seal U. Die SUV
blijkt onderhuids heel anders.
Door Stijn Kuster
Het merk heeft pas zo’n twintig jaar
ervaring met het bouwen van auto’s.
Bij deze fabrikant bestaan nostalgie
en heritage niet en de geschiedenis
wordt gevormd door het nadoen van
Europese fabrikanten en het produceren
van batterijen. Toch zijn de
Chinezen trots, en dat is niet geheel
onterecht. Het verleden laten we
achter ons. De gedachten aan de Silvia
maken plaats voor het plezier dat
we in de Seal beleven, de sedan van
BYD waar we eerder ook al mee reden.
Achterwielaandrijving, een
goed stuurgevoel en een speelse achteras
maken het een feestje om met
de EV over het asfalt te racen. Maar
kunnen we ook de slingers ophangen
als de Seal U naar Nederland komt?
Hoewel de naam anders doet vermoeden,
heeft de SUV onderhuids
niets met de Seal te maken. De Seal
U is namelijk een doorontwikkeling
van de Song, die al langer in China –
ook als PHEV – geleverd wordt. De
neus lijkt wat op de Seal, maar het
platform is totaal anders. De identiteitscrisis
is compleet als je hoort dat
de motor zijn vermogen enkel naar
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
Jo Wijnen (Haelen, 1939) was als
journalist onder anderen buitenlandcorrespondent
voor VNU in
Washington. Oudere lezers van de
Gelderlander en Dagblad De Limburger
kennen hem nog van zijn columns.
Daarin weet hij – net als in de
verhalen voor onder meer Salon Remunj,
Metronoom Thorn, of Torna
Cultura – mensen en hun ijdelheden
haarscherp neer te zetten. Hiermee
is Wijnen te vergelijken met generatiegenoot
Ton van Reen. Beiden
hebben het staartje van het Rijke
Roomse leven intens beleefd. Van
Reen oordeelt in zijn boeken scherp
en soms genadeloos over de uitwassen
van de katholieke kerk en de
klassenmaatschappij. De toon van
Wijnen in de roman Zuid uit 2021 is
minder fel, maar de onderliggende
ironie spreekt zonder uitroeptekens.
Verboden antwoorden
Zuid, over een fictief katholiek dorp,
speelt zich af in de jaren 50 en 60. De
naamloze hoofdpersoon is een denker,
zoeker en twijfelaar. Bij de vele
veranderingen in Zuid is hij toeschouwer
die van afstand oordeelt
over geestelijkheid, wereldlijke elite
en hun kwezelige slippendragers.
De vrouwen uit de familie van de
hoofdpersoon zijn vooral doeners
die hij liefdevol bewondert. Ze begrijpen
hun mannen en houden de
boel bij elkaar. De zwijgzame mannen
doen wat Zuid van hen verwacht:
werken, betrouwbaar echtgenoot
en opvoeder zijn en bovenal
volgzaam katholiek.
Daarnaast leiden zijn vader, opa en
overgrootvader een tweede leven
waarin ze zich vragen stellen die
niet gesteld mogen worden. Vragen
waarop ze gevaarlijke antwoorden
vinden waarover niet gepraat mag
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Frits Criens over ‘Zuid’,
een roman van Jo Wijnen.
Zijn ouders geven hem daarin alle
ruimte.
Heeroom Louis, professor theologie
en filosofie aan de universiteit in
worden. De hoofdpersoon is de volgende
in hun rijtje: hij is op zoek
naar het antwoord op de vraag: wie
ben ik en wat wil ik met mijn leven?
Jo Wijnen. Foto Frits van Horne
DOOR FRITS CRIENS