ADVERTENTIE
Stadsjournaal
Het Stadsjournaal is een uitgave van de
gemeente Kerkrade en komt tot stand
onder verantwoordelijkheid van Team
Communicatie & Marketing, Domein
Bestuur.
Met het Stadsjournaal willen wij u graag
zo goed mogelijk informeren over
gemeentelijke aangelegenheden.
De pagina wordt zorgvuldig
samengesteld.
Het is echter altijd mogelijk dat er een
foutje insluipt. Daarnaast dragen diverse
artikelen een informatief karakter.
Er kunnen geen rechten worden ontleend
aan de teksten. De artikelen staan ook op
www.kerkrade.nl Het emailadres is:
gemeentehuis@kerkrade.nl
Aanpak wateroverlast Eygelshoven
Op 29 juni 2021 werd Eygelshoven getroffen
door hevig noodweer. Er viel in twee uur tijd
ongeveer 140 millimeter per vierkante meter,
wat neerkomt op zo’n veertien emmers.
“Met meer extreem weer in het vooruitzicht,
moet de opvangcapaciteit vergroot worden.
Zo kunnen we de overlast voor de inwoners
van Eygelshoven in de toekomst zoveel mogelijk
beperken”, aldus wethouder Tim Weijers
(Openbare Ruimte). Samen met Waterschap
Limburg is de gemeente Kerkrade hiermee
voortvarend aan de slag gegaan.
Wat gebeurde er precies op 29 juni?
De riolering was niet bestand tegen de grote
hoeveelheden water en daardoor zocht het
water een weg over de straat. Bestaande waterbergingen
bleken te klein en de Gravenweglossing
aan de Noordzijde van Eygelshoven
kreeg het water niet verwerkt. Het kwam vanaf
de Waubacherweg en de Putstraat de kern van
Eygelshoven binnen gelopen met als gevolg
grote schade aan panden door binnentredend
water. Voor de inwoners van Eygelshoven een
uiterst vervelende en nare situatie.
Onderzoeken
Er zijn inmiddels twee onderzoeken gestart om
te kijken naar oplossingen voor het waterprobleem:
Wat kan op korte termijn gedaan worden
aan de wateroverlast en wat op de langere
termijn.
Maatregelen korte termijn
De maatregelen die inmiddels zijn genomen
of op korte termijn verder uitgezocht worden:
• De rotonde aan de Waubacherweg is van
een andere verkanting (dwarshelling) voorzien
zodat het water naar de Putstraat geleid
wordt en niet meer richting Veldhofstraat
loopt.
• We verlagen het peil van de Rimburgerweg.
• De inloop vanuit de Putstraat naar de Vlootsgraaf
wordt verbeterd.
• Het Waterschap bekijkt of ze de buffer aan
de Hermangroeve op kan schonen en vergroten.
• We onderzoeken de mogelijkheden om de
Vlootsgraaf te verdiepen en verbreden.
Maatregelen voor de langere termijn
Op de langere termijn kijken de twee partijen
naar een breed maatregelenpakket in landelijk
gebied, stedelijk gebied en rondom de watersystemen
om de situatie verder te verbeteren.
Bijvoorbeeld extra buffering in het stroomgebied
van de Gravenweglossing. Ook worden
nadere maatregelen onderzocht om te voorkomen
dat het water door het tunneltje aan de
Putstraat kan lopen. In januari gaan gemeente
en Waterschap in gesprek met de gemeente
Landgraaf over aanvullende maatregelen.
Samen met bewoners
Er is een groep van bewoners gevormd die als
klankbordgroep dient voor gemeente en Waterschap.
De groep denkt mee en de maatregelen
worden met hen besproken.
Reconstructie Locht voltooid
De werkzaamheden op de Locht zijn klaar.
Na de reconstructie is het gebied ingrijpend
gewijzigd.
“Door de herinrichting van het gebied zijn de
verschillende gedeeltes van De Locht meer
één geheel geworden en is er meer ruimte
voor groen. Ook is de karakteristieke spoorbrug
over de Miljoenenlijn weer toegankelijk
voor verkeer”, vat wethouder Bejas (Verkeer
en vervoer) de nieuwe situatie samen.
Nieuwe verkeerssituatie met aandacht voor
de natuur
Het uitvallen van de brug over het spoor eind
mei 2018 was voor de gemeente de aanleiding
om de verkeerssituatie op de Locht en de inrichting
van het gebied te herzien.
Het resultaat is een ingrijpende wijziging van
de aansluiting van de Locht op de Hamstraat:
het viaduct over de Hamstraat is vervangen
door een directe aansluiting van de Locht richting
de Beitel. Daarmee is ook de provinciale
weg direct verbonden met het wegennet richting
Aken. Door deze verbinding zal minder
verkeer gebruik maken van de Locht, wat gelegenheid
bood om het gebied tussen de Hamstraat
en de Drievogelstraat ook opnieuw in te
richten. Hier is naast de rijbaan een vrij liggend
fi etspad voor beide rijrichtingen aangelegd.
Ook is er een duidelijke groenstructuur
gemaakt. In het hele gebied zijn bovendien
maatregelen uitgevoerd ter bescherming van
de dierenpopulatie, zoals het aanleggen van
een wildrooster en een speciale dassentunnel.
Renovatie spoorbrug
Een belangrijk onderdeel van de reconstructie
van de Locht was de renovatie van de spoorbrug.
Deze is in 1925 aangelegd door de Nederlandse
Spoorwegen als onderdeel van de
Miljoenenlijn. Met zijn geklonken stalen constructie
vormt hij een bijzonder en historisch
object binnen het gebied.
Om de brug toekomstbestendig te maken, is
het houten brugdek vervangen door een kunststof
dek. Hiervoor is ook de staalconstructie in
de rijvloer aangepast. De brug is opnieuw toegankelijk
voor gemotoriseerd verkeer en fi etsverkeer.
Zij hebben elk hun eigen rijbaan op
de brug. De fi etspaden aan de zijkanten van
de brug zijn dan ook verwijderd.
Licht voor de Locht
Vanwege zijn bijzondere karakter heeft de
gemeente besloten de brug middels een lichtkunstwerk
te benadrukken. Het werk ‘Licht
voor de Locht’ is ontworpen door kunstenares
Diana Ramaekers. Het is een luchtig lichtconcept
waarin een koel kleurenpalet de boventoon
voert: wit, groen, blauw en violet. De
kleuren benadrukken het historische bouwwerk
op elegante en respectvolle wijze.
Het kunstwerk is op 30 november in gebruik
genomen. Het licht is in de avond gelijkgeschakeld
met de straatverlichting en gaat om
middernacht weer uit. Om de strooiing van
het licht naar de natuur en de woningen toe te
beperken, zijn speciale kapjes over de lichtarmaturen
geplaatst.