
woensdag 23. 12. 2020 AUTO 13
‘Green Card’ voor kolossale Ford Explorer
strak dan bij de Europese Fords
door grotere kieren, maar met het
staande scherm en de verder degelijke
uitstraling ziet het er niet verkeerd
uit. De stoelen voorin hebben
een korte, vlakke zitting, maar
daardoor kun je makkelijk aan
boord klimmen. Op de tweede zitrij
staat vergelijkbaar meubilair en is
de ruimte gigantisch. Alleen de
middelste stoel heeft een oncomfortabel
harde rugleuning omdat
de daarin verwerkte armsteun
voelbaar is. Op de derde, lastig te
bereiken zitrij staan de slechtste
stoelen. Laag in de auto, maar ook
hier houdt een volwassene het wel
even uit, waardoor het daadwerkelijk
een zevenzitter is. Met bagage,
want in de kofferbak varieert het
laadvolume tussen 330 en ruim
2200 liter. Ford levert voor een kleine
78 mille heel veel auto die door
zijn pluginhybride
aandrijflijn kan
bestaan. In Amerika heet een verblijfsvergunning
een Green Card.
In Europa – en Nederland in het bijzonder
– mag je verblijven als je voldoende
‘groen’ bent. Die kaart
speelt Ford met deze reus.
Eindoordeel
Groot, zwaar, krachtig, luxe, zevenzits
en met stekkerdiscipline ook
zuinig. De Ford Explorer heeft van
alles heel veel voor een schappelijke
prijs.
SPECIFICATIES
Ford Explorer 3.0 V6
Ecoboost PHEV
Prijs: € 77.910
Topsnelheid: 230 km/h
Acceleratie 0100:
6,0 s
Gem. verbruik: 1 op 32,3
CO2emissie:
71 g/km
Motor: V6, 3000 cm3, twin turbo en
elektromotor
Gec. max. vermogen: 457 pk (336
kW)/5750 min1
Max. koppel: 825 Nm/2500 min1
Transmissie: tienbak, automatisch
Massa leeg: 2366 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
dus opvallend fors en krachtig voor
het gevraagde bedrag. Het imposante
uiterlijk heeft een typisch,
maar niet storend VSsausje.
Groot, niet grotesk. Hij is zeer royaal
uitgerust met alle denkbare
voorzieningen waaronder – geheel
in Amerikaanse stijl – niet minder
dan twaalf bekerhouders!
Rijmodi
Om energie te besparen is de Explorer
normaal gesproken een achterwielaandrijver,
maar de centrale
multiplaatkoppeling
kan bliksemsnel
de anders volledig losgekoppelde
vooras bijschakelen. Er zijn
zeven rijmodi voor het 4WDsysteem
die zich met een draaiknop laten
bedienen. Daarnaast zijn er
meerdere standen om het maximale
uit de hybride aandrijflijn te halen,
zoals EV Auto, EV Now, EV Later
en EV Charge. De 2366 kg wegende
Explorer zou een elektrische
actieradius van 42 kilometer moeten
halen en het accupakket is thuis
aan het lichtnet in zes uur vol te krijgen
en aan een laadstation in ruim
vier uur tijd. Wie de maximale power
inzet, haalt in 6,0 seconden 100
km/h en een topsnelheid van 230
km/h. Puur elektrisch haalt hij
maximaal 135 km/h en voor echte
zuinigheid zal gestekkerd moeten
worden, want anders is 1 op 10 al een
uitdaging.
Praktijktest
Op het testcomplex van Ford in het
Belgische Lommel konden we de
Explorer op een ongebruikelijke
manier ervaren. Zo hing er een
maximaal beladen dubbelasser
(2500 kg) aan de trekhaak om hem
vervolgens door het terrein te sturen.
Geen veredeld bospaadje,
maar serieus offroad. Het is wonderlijk
wat de combinatie kan met
hulp van de intelligente vierwielaandrijving,
de afdaalhulp en het
trailerstabiliteitsprogramma. Sturen,
gas geven en vooruitkijken. De
rest regelt de techniek. De auto
weet een klim van 35 graden te maken,
zolang je de vaart er maar in
houdt.
Op de spaarzame stukken asfalt
waarop we zonder aanhanger reden,
Voor Europese maatstaven is de Ford Explorer een kolos.
FOTO DENNIS NOTEN PHOTOGRAPHY
voelde de Explorer krachtig
aan. De V6 produceert een fatsoenlijke
brul en levert een stevige acceleratie.
De gasaanname bij wegrijden
is abrupt door de onmiddellijke
elektrokracht, maar over het algemeen
zorgt het duo motoren voor
grote souplesse. De tientrapsautomaat
verlegt geen grenzen door
schakelsnelheid of souplesse, maar
weet wel de rust te bewaren in de
aandrijflijn door niet continu te
schakelen. Dat is nog wel eens anders
bij transmissies met zó veel
verzetten. Het onderstel staat op
stalen veren met variabele dempers;
luchtvering is niet leverbaar.
Dat is ook niet noodzakelijk, want
er zijn geen overdreven rolneigingen
en de soepele dempers bewaken
het comfort. Er zit zelfs een
randje scherpte in het onderstel
doordat de auto best vlot reageert
op stuurbewegingen. Geen boot die
gelijk op één oor gaat liggen; hij kan
best wat dwarskrachten aan.
De besturing is eerder Europees
dan Amerikaans door een prettige
weerstand, voldoende precisie en
goed gekozen directheid. Je voelt
dat het een Ford is, maar wel eentje
van dik vijf meter en bijna tweeënhalve
ton.
Interieur
De interieurafwerking is minder
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De Ford Explorer is een zevenzits
Amerikaan met een Europees
verblijfsvergunning. Verkregen
door een 457 pk sterke pluginhybride
aandrijflijn.
DOOR PETER HILHORST
De zesde generatie Ford Explorer
werd vorig jaar geïntroduceerd in
de Verenigde Staten en heeft nu ook
de juiste papieren om kans te maken
in Europa. Daarvoor was een
pluginhybride
aandrijflijn onontbeerlijk.
Deze bestaat uit een 363 pk
sterke 3,0liter
V6 met twinturbo
en een 102 pk leverende elektromotor,
die wordt gevoed door een 13,6
kWhaccupakket.
Standaard zijn
vierwielaandrijving en een automatische
tienbak. De gecombineerde
kracht komt uit op 457 pk en 825
Nm, terwijl het WLTPverbruik
is
vastgesteld op 1 op 32,3 met een
CO2uitstoot
van 71 g/km. Zodoende
betaal je voor deze mastodont
slechts 5163 euro bpm. In Nederland
wordt hij alleen fully loaded geleverd
in de sportief aangeklede
STLine,
die 77.910 euro kost. Een
flink bedrag, maar niet voor zo’n
flinke auto.
Kolos
Alhoewel, in Amerika levert Ford
de nog grotere Expedition. Daar is
deze Explorer, de bestverkopende
SUV van het land, een gangbaar
maatje, maar voor Europese begrippen
is het een kolos. Hij is ruim
5 meter lang, dik 2 meter breed, bijna
1,80 meter hoog en hij weegt om
en nabij de 2,5 ton. Door zijn fysieke
eigenschappen ben je geneigd hem
te vergelijken met de grote, luxe Europese
4x4’s.
Als je niets hebt met de prestige van
de Duitse merken is de Explorer
een concurrent voor de Audi Q7,
BMW X7 en MercedesBenz
GLS,
maar die zijn aanzienlijk duurder.
Tot de concurrentie behoren ook de
zevenzitters van Land Rover, terwijl
de Volvo XC90 aardig in de
buurt blijft qua prijs, maar minder
qua buitenmaten. De Explorer is