woensdag 29. 12. 2021 AUTO 11
Hekkert Hyundai wenst u een goede jaarwisseling
en veel veilige kilometers in 2022.
16% Bijtelling
De IONIQ 5 is de meest vooruitstrevende elektrische auto van dit moment. Op elegante wijze wordt het
uitgesproken design gecombineerd met verbluffende prestaties, eco-vriendelijke materialen en slimme
veiligheids- en connectiviteitstechnologieën. Laden doe je in 18 minuten, zo verlies je geen tijd voor je
volgende afspraak. En onderweg je laptop opladen? Dat kan met de innovatieve Vehicle-to-Load-technologie.
De IONIQ 5 is dé elektrische auto van nu. De auto voor jou. Kom langs voor een proefrit.
Ontdek meer op hyundai.com/nl/hekkert
Hekkert Venlo
De Sondert 2, Venlo, tel. 077 - 477 9977
Hekkert Hyundai
de enige, officiële
Hyundai-dealer
van Venlo.
IONIQ 5 vanaf
Gecombineerd verbruik: 16,7 - 19,0 (kWh/100 km) / 5,3 - 6 (km/kWh) ; CO2-emissie: 0 (gr./km). Verbruiksgegevens en actieradius zijn gebaseerd op tests die zijn uitgevoerd volgens de Europese richtlijnen EU 2018/1832 en 2017/1151. De vermelde WLTP-waarden voor
het gecombineerde verbruik en actieradius zijn overeenkomstig de nieuwe WLTP-testmethodiek. De waarden zijn afhankelijk van de gekozen uitvoering en wielmaat. De actieradius kan in de praktijk onder andere variëren door: omstandigheden op de weg, rijstijl en
temperatuur. De Hyundai ‘5 jaar garantie zonder kilometerbeperking’ en de ‘8 jaar of 160.000 kilometer batterijgarantie’ zijn alleen van toepassing op Hyundai-voertuigen die initieel aan een eindgebruiker zijn verkocht door een erkend Hyundai-dealer. Genoemde prijs
is een adviesprijs en is excl. metallic lak en eventuele opties. De bedragen verschillen per model en zijn afhankelijk van beschikbare voorraad. Kijk voor prijzen en voorwaarden op hyundai.nl of vraag ernaar bij de erkende Hyundai-dealer. De gedetailleerde garantievoorwaarden
zijn beschreven in het service & garantieboekje. Afgebeeld model kan afwijken van standaarduitvoering. Druk- en zetfouten voorbehouden.
€ 43.500
Die late entree is niet zonder risico
in deze snel veranderende tijd,
waarin de EV nu echt oprukt. Want
dat betekent dat deze Santa Fe zijn
aandacht moet delen en geen groot
nieuws meer is. De Santa Fe is er
niet alleen als stekkerhybride oftewel
PHEV, maar ook als ‘gewone’ parallel
(HEV) Hybride. Welke Santa
Fe je ook kiest, groot is hij altijd. Met
een lengte van 4,78 meter, breedte
van 1,90 meter en hoogte van 1,71 meter
staat deze Santa Fe ook qua maten
bovenaan in het modellenoverzicht.
De vanafprijs van Hyundais
topmodel is net geen 45 mille en als
zevenzitter kost hij minimaal 48.995
euro. Het gewicht van 1709 kg is in
deze klasse niet ongewoon.
Door zijn ruimte en hoogte is deze
Sante Fe een ideale vakantieauto. Je
mag er ondanks de hybride aandrijflijn
nog een behoorlijke caravan of
boottrailer mee trekken. Bij de HEV
mag er een geremde aanhanger van
maximaal 1650 kg aan de trekhaak,
bij de bijna twee ton wegende PHEV
300 kg minder. De bagageruimte
van de Santa Fe zelf is ook royaal te
noemen, want met vijf zitplaatsen
bezet kan er nog altijd 831 liter mee.
De inhoud van de benzinetank is 67
liter bij de gewone hybride die wij
testten. Genoeg voor een nonstop
enkeltje naar ZuidFrankrijk,
want
ons testverbruik was 1 op 17 en dat
betekent dat je op een tank 1139 km
ver komt. Wat de PHEV haalt, konden
we nog niet testen, wel weten we
dat hij 20 liter tankinhoud heeft ingeleverd
om plaats te maken voor
zijn 13,8 kWhaccupakket,
waarmee
hij 58 km elektrisch zou moeten kunnen
rijden volgens zijn makers. Nog
een verschil tussen de gewone en de
stekkerhybride is de aandrijving: bij
de HEV worden alleen de voorwielen
aangedreven, alleen de PHEV
heeft vierwielaandrijving.
Aan boord ontdek je in de luxe uitziende,
complete en grotendeels digitale
cockpit dat beide auto’s een
automaat hebben. Die bedien je met
drukknoppen op de middenconsole.
Die zitten tussen een groot aantal
andere knoppen. Gelukkig is de onderverdeling
logisch en dat voorkomt
onveilig gezoek tijdens het rijden.
Over veiligheid gesproken: die
is door alle mogelijke rijassistenten
ook goed verzorgd. Nuttige gimmick
zijn de digitale achteruitkijkspiegels
die in je meterpaneel verschijnen
zodra je richting aangeeft.
Daarmee zie je wat er in je dode hoek
zit. Al met al een fijne werkplek met
goed overzichtelijke functies.
De zitpositie is goed en de stoelen
zijn voldoende groot en bieden genoeg
ondersteuning. Het comfort en
de stilte onthaasten je en maken van
deze royale Hyundai een fijne reisauto.
De hybride aandrijflijn is stil,
schakelt soepel en naadloos tussen
benzine
of elektropower en is zuinig.
Het onderstel is meegaand,
maar toomt uitspattingen voldoende
in. Van hinderlijk deinen en duiken
is geen sprake en ook overhelneigingen
en onderstuur blijven binnen
de perken. Je bent je wel bewust
van het feit dat je een grote auto met
een hoge koets bestuurt, zonder dat
het belemmerend werkt. De Santa
Fe stuurt precies genoeg om hem
probleemloos door de stad te loodsen
en ook in het gemiddelde parkeervak
kun je hem best kwijt.
Eindoordeel
De Santa Fe is een grote, complete
SUV die ook zuinig is. Het is een
praktische allrounder, maar geen
saaie verschijning. Het interieur zou
iets overzichtelijker ingedeeld mogen
zijn en de exterieurstyling is vrij
uitgesproken. Maar dat getuigt wel
van lef.
SPECIFICATIES
Hyundai Sante Fe 1.6 TGDI
HEV
2WD Premium 7zitter
Prijs: € 54.995
Topsnelheid: 187 km/h
Acc. 0100:
8,9 s
Gem. verbruik: 1 op 18,2
CO2emissie:
153 g/km
Motor: 1598 cm3, turbo, vierinlijn
Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
Max. vermogen (gecomb.):
230 pk (169 kW)/ 5500 min1
Max. koppel benzinemotor:
350 Nm/ 1500 min1
Brandstof: benzine/elektrisch
Transmissie: 6 trapsautomaat
Aandrijving: voorwielaandrijving
AUTOTEST
Hyundai Santa Fe: geen groot nieuws
De Santa Fe, de grootste SUV van
Hyundai was er internationaal al
langer, maar zijn komst naar
Nederland liet op zich wachten,
omdat hybrideuitvoeringen
niet
beschikbaar waren.
DOOR JACO BIJLSMA
Hyundai Santa Fe. FOTO EMANUELE BRAMBILLA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto