Woensdag 10. 01. 2024 REGIO 5
van nul tot nu
Door john van cauteren, conservator museum w
Uit Museum W: Proeve van bekwaamheid
Weert
Warm Wonen start
nieuwe reeks ‘praatjes’
Warm Wonen Weert start op donderdagavond
11 januari met de eerste
aflevering van een nieuwe reeks
‘praatjes’. De gratis bijeenkomsten
gaan over onderwerpen die te maken
hebben met energie besparen
en het verduurzamen van een woning.
Een deskundige geeft wekelijks
op donderdag een presentatie.
Ook is er ruim de gelegenheid voor
het stellen van vragen. De praatjes
worden gehouden in de Warm Wonen
Winkel aan de Meikoel 3 in de
binnenstad van Weert. De aanvang
is telkens om 19.30 uur.
Kijk voor een overzicht van de praatjes en
aanmelden op www.warmwoneninweert.nl.
Weert
Gertie Buis en Jan Leenders
in de race voor Cobben Prijs
mens Bewonerscommissie Overhovenerbroek
(Sittard); Frank Caris, namens
Stichting Behoud Jaarplaatsen
Cottesserhoeve (Vaals) en Theo de
Groot en Timoer Reinders, namens
Alliantie Behoud Ziekenhuis Heerlen
(Heerlen).
Mars
Hub Cobben was een vakbondsman
uit Hoensbroek. Hij zette zich in
voor de positie van mijnwerkers. In
1975 hield hij de Mars op Den Haag;
duizenden mijnwerkers voerden
actie voor een beter pensioen. Toenmalig
minister-president Joop den
Uyl weigerde Cobben te ontmoeten
en stuurde staatssecretaris van Sociale
Zaken Jan Mertens om een petitie
met eisen in ontvangst te nemen.
De Hub Coben Prijs is een initiatief
van Heerlenaren Martin van der
Weerden, historicus en voormalig
geschiedenisleraar, en oud-SP-leider
Ron Meyer.
Stemmen op een van de genomineerden
kan tot en met vrijdag 26 januari via e-mail:
hubcobbenprijs@ziggo.nl.
Gertie Buis en Jan Leenders uit
Weert zijn namens de stichting
Behoud De Lichtenberg genomineerd
voor de Hub Cobben Prijs.
Er zijn dit jaar vijf genomineerden
voor de prijs, die zaterdag 27 januari
wordt uitgereikt in het Nederlands
Mijnmuseum in Heerlen.
De kanshebbers komen uit Heerlen,
Vaals, Sittard en Weert.
De andere genomineerden voor
deze vijfde editie zijn Nancy Nijsten,
namens Een hart voor een ander
(Heerlen); Sylvester Janssen, na-
COLOFON
Advertenties VIA Weert
John Cabollet
E John.cabollet@mediahuislimburg.nl
T 06-51617459
Redactie
E noord-midden@delimburger.nl
t.a.v. VIA weekkrant
I www.limburger.nl/via
Mediahuis Limburg
Kazernestraat 17
5928 NL Venlo-Blerick
T. 088 - 82 45 000
Anne Vleeshouwers van Dierenasiel
De Beestenboel vraagt elke
week extra aandacht voor een dier.
Deze week is Jacky, een gecastreerd
reutje van net 1 jaar, aan de
beurt.
limerick
Erg boos riep een kerstboom in
Dieren:
“Eerst gaat men je heel mooi versieren!
Dan ‘tuigt’ men je af
dat is toch te maf
en worden die lieve mensen, klieren!”
Frans Adriaens, Weert
De digitale krant
Elke zondag een
verse krant voor u.
>delimburger.nl/digitaal
Museum W. Foto
arjen schmitz
prestigieuze plaat was bestemd voor
zijn vader, edelsmid Hubertus Esser,
ter gelegenheid van diens naamdag
op 3 november 1860. Te midden van
florale motieven, engeltjes, fabeldieren
en onder toeziend oog van de heilige
Sint Hubertus in jagerstenue
centraal bovenin, heeft hij de volgende
tekst gegraveerd:
Op het naamfeest mijn vaders
Aanvaard dit klein kunstgeschenk
Als een liefde teken,
Daarbij wenschen wij te gaâr
Dat gij nog steeds menig jaar
Moogd gelukkig wezen.
Een jaar later, in 1861, maakt Camille
in navolging van zijn oudere en dan
reeds overleden broer ook een plaat
voor de naamdag van zijn grootvader
Mathias Tindemans. Het graveerwerk
op alle drie de platen van
de jonge edelsmeden in opleiding
Frans en Camille is technisch gezien
al op een hoog niveau. De tekening is
echter deels nog wat onbeholpen en
verraadt de 17/18-jarige leeftijd van
de makers.
In deze drie bijzondere platen komen
de familie- en bedrijfsgeschiedenis
van de Kunstwerkplaatsen Esser
heel dicht bij elkaar. De plaat uit
1860 is permanent te zien in museum
W, in ruimte 11 (lade 21).
Voor meer informatie over het museum en
andere verhalen over de collectie bezoek
www.museumW.nl.
De in Erkelenz (Duitsland) geboren
Hubertus Esser (1812-1892) vestigt
zich in 1838 als edelsmid in Weert.
Zijn atelier in de Maasstraat en later
Hoogstraat groeit onder zijn leiding
en die van zijn zoon Camille uit tot
een van de belangrijkste ateliers
voor kerkelijk edelsmeedwerk in Nederland.
Op het hoogtepunt onder
Camille Esser zijn er 24 vaklieden
werkzaam, waaronder emailleurs,
modelleurs, tekenaars, graveurs, ciseleurs
en vergulders. Camille krijgt
diverse belangrijke opdrachten, zoals
voor de gouden kroon van het
Mariabeeld Sterre der Zee in Maastricht
en een bokaal voor koningin
Wilhelmina, waarna het bedrijf zich
hofleverancier mag noemen.
Een derde en vierde generatie edelsmeden
uit de familie Esser-Werz
zetten de Kunstwerkplaatsen Esser
voort, totdat in de jaren zeventig de
vraag naar nieuw religieus edelsmeedwerk
rigoureus vermindert
en het atelier onder leiding van Eloy
Werz overstapt op de vervaardiging
van sieraden. Met het plotselinge
overlijden van de vijfde generatie,
goudsmid Tyllo Werz, in 2018 komt
er een einde aan een traditie van 180
jaar.
Ateliercollectie
In 2011 heeft Museum W de gehele
ateliercollectie van de Kunstwerkplaatsen
Esser kunnen aankopen;
een unieke collectie van ruim vierduizend
objecten die de werkwijze
van een belangrijk atelier voor – met
name – religieus edelsmeedwerk
tussen 1838 en 1970 documenteert.
Het gehele productieproces kan gevolgd
worden: van ontwerptekeningen,
de gietmodellen in gips en tin, de
afgietsels, promotiefoto’s en gereedschap
tot de objecten zelf. Een belangrijke
aanwinst, niet alleen voor
Weert, maar ook voor de collectie
Limburg en zelfs de collectie Nederland.
De collectie is daarna verder
aangevuld via aankopen, bruiklenen
en schenkingen, onder andere uit de
familie Esser. Tot de laatste groep
behoren een drietal ingelijste, gegraveerde
en verzilverde koperen platen,
die altijd via vererving binnen de
familie bewaard zijn gebleven.
De oudste plaat, van de hand van Gerardus
Mathias Franciscus (Frans)
Esser (1841-1860), oudste zoon van
Hubertus Esser, dateert uit 1859 en
was opgedragen aan zijn grootvader
van moeders kant, Johannes Mathias
Tindemans (1789-1870). Deze was
werkzaam als tinnegieter en ook actief
als wethouder van Weert. Hij
kreeg de plaat door zijn kleinzoon
aangeboden op 24 februari 1859, de
feestdag van zijn naamheilige: apostel
Mathias. De rijk gegraveerde
plaat is een proeve van kunnen van
de jonge 18-jarige Essertelg. Voorbestemd
om de zaak over te gaan nemen
was hij waarschijnlijk al in de
leer in het atelier van vader Hubertus.
Hij overleed echter op 19-jarige
leeftijd in Antwerpen in 1860.
Jong overleden
De twee andere platen zijn gemaakt
door Camille Esser (1844-1918), die
na het overlijden van zijn oudere
broer Frans de aangewezen opvolger
was voor het bedrijf. Hij zou uiteindelijk
de enige zijn, omdat zijn
twee jongere broers Victor en Joseph,
die ook in de leer waren bij het
atelier, kort na elkaar in 1875 en 1876
jong overleden. De oudste en meest
Museum W in Weert beschikt over
15.000 verschillende museumstukken.
In deze rubriek wordt maandelijks
één bijzonder museumobject
(of groep objecten) uit deze collectie
in de spotlight gezet. Dit keer: drie
graveerplaten uit de familie Esser.
Een van de platen van Camille Esser. Foto museum w
Dier van de week
Jacky had in eerste instantie het geluk
dat hij bij zijn vader en moeder
mocht blijven wonen waar hij geboren
was. Door te weinig tijd en aandacht
ging het uiteindelijk niet meer
goed tussen zijn vader en hem,
waardoor hij een nieuw plekje
moest krijgen. Helaas is het daarbij
niet helemaal goed gegaan, waardoor
Jacky nu vanuit het asiel opnieuw
een nieuw thuis zoekt.
Door alle veranderingen wist Jacky
even niet meer wat er van hem verwacht
werd en moest hij weer even
leren dat hij zeker de moeite waard
is. Door op een positieve manier kennis
te maken met leeftijdgenootjes
gaat hij nu ook niet meer eerst in de
verdediging en weet hij weer hoe hij
plezier kan maken. Jacky is er nu helemaal
klaar voor om het asiel te verruilen
voor een thuis waar voldoende
tijd en aandacht voor hem is.
Info: 0495-563981 of asielweert@planet.nl.