woensdag 19. 01. 2022 AUTO 13
BMW iX: spiegeltje, spiegeltje, aan de wand…
ziet er erg fraai uit. Met name de
graphics op het grote, gebogen infotainmentscherm
en instrumentarium
zijn indrukwekkend en geven je
het gevoel in de toekomst te rijden.
In de iX debuteert bovendien
BMW’s nieuwe iDrivesysteem,
dat
anders is van opzet. Het hoofdscherm
bevat nu een naar eigen
wens in te vullen galerij van ‘widgets’,
waarbij het makkelijk is om
door de verschillende menu’s te navigeren.
Ook nieuw is de diepere integratie
met Apple CarPlay en Android
Auto. Die systemen werken nu
niet afzonderlijk van het BMWsysteem,
maar de applicaties die je op je
telefoon hebt, verschijnen nu ook ín
het iDrivesysteem
en tussen de andere
apps van de auto. Daarbij kunnen
ook de navigatieapps van Apple
en Google niet enkel op het rechter
infotainmentscherm worden afgespeeld,
maar voor het eerst ook in
het instrumentarium achter het
stuur. Handig, al zit er een kanttekening
aan vast. De telefoon en auto
werken namelijk nog niet op zo’n
manier samen dat ze met elkaar
kunnen communiceren over de batterijcapaciteit
en actieradius. Wie
langere ritten maakt en ondertussen
moet laden, kan daardoor eigenlijk
geen gebruik maken van de geliefde
navigatievoorzieningen van
Apple of Google, omdat die niet aangeven
waar, wanneer en hoe lang je
ergens moet laden. BMW geeft toe
dat die systemen dat in een ideale situatie
wel zouden moeten doen,
maar dat die diepe integratie nu nog
niet mogelijk is.
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De gloednieuwe iX moet het beste
en meest geavanceerde zijn dat
BMW op dit moment te bieden
heeft. Is het Duitse vlaggenschip
de mooiste van het elektrische
SUVland?
DOOR SJORS TEN TIJE
Waarschijnlijk niet als we die vraag
te letterlijk nemen, want de iX is niet
bepaald easy on the eye. Onze Europese
ogen moeten wel hard werken
om de schoonheid in BMW’s nieuwste
elektroSUV
te zien. Vooral de
enorme oppervlakken op de flanken
maken ‘m fors en verre van subtiel,
terwijl ook de enorme ‘grille’ (opnieuw)
om gewenning vraagt. De designafdeling
in München is allin
gegaan
en heeft een paar flinke stappen
gezet om een nieuwe designtaal
neer te zetten. Bovendien is de vorm
van de iX nuttig, want z’n cwwaarde
bedraagt daardoor een indrukwekkende
0,25 en dat is lager dan die van
de revolutionaire i8 (0,26). Allemaal
om zo veel mogelijk elektrische kilometers
uit het batterijpakket te halen.
Twee versies
Nu dat onderwerp toch is aangesneden:
de iX verschijnt in eerste instantie
in twee verschillende versies
op de markt, de 40 en 50. Hij heeft
altijd een motor op de voor
en achteras
en daarmee vierwielaandrijving,
maar in het geval van de 40
reikt het gecombineerde vermogen
tot 240 kW en 630 Nm. Het accupakket
heeft in die versie een capaciteit
van 71 kWh (netto), goed voor op papier
425 kilometer. De 50 heeft een
gecombineerd vermogen van 385
kW en een veel grotere batterij
(105,2 kWh netto), waardoorie
630
kilometer ver komt op een lading
stroom.
Wij maakten voor het eerst kennis
met de sterkste versie en realiseerden
over een afstand van 260 kilometer
– met veel snelle kilometers in
de sportmodus – een verbruik van
22,2 kWh/100 km, wat correspondeert
met een bereik van zo’n 470 kilometer.
Wie dan moet laden, doet
dat in het geval van de 50i met een
maximaal vermogen van 195 kW,
waarbij het 35 minuten duurt om de
batterij van 10 naar 80 procent te laden.
BMW maakt voor deze iX namelijk
nog altijd gebruik van een
conventioneel en beproefd 400 voltsysteem.
Een 800 voltsysteem
zou
de iX duurder maken, terwijl dat volgens
BMW niet zo dringend is, aangezien
veel snelladers in met name
China en de VS niet meer dan 400
volt leveren. Die opmerking laat duidelijk
zien wat de belangrijkste
markten voor de iX zijn. Bovendien
stelt BMW dat een laadtijd van zo’n
30 minuten op dit moment snel genoeg
is voor de klant. Dat kan misschien
zo zijn, maar BMW loopt
daarmee qua elektroprestaties niet
alleen achter op Porsche en Audi,
maar óók op Hyundai en Kia, die in
een veel lager segment elektroauto’s
leveren die wél binnen zo’n 20
minuten tot 80 procent zijn op te laden.
Vliegend tapijt
BMW maakt ook voor deze iX gebruik
van de vijfde generatie elektrotechniek,
dus elektromotoren
zonder een permanente magneet.
Dat is positief, niet alleen omdat er
geen zeldzame metalen in de motoren
worden gebruikt, maar ook omdat
de rotor op deze manier nauwkeuriger
kan worden aangestuurd.
Daarbij is het maximumkoppel over
een groot toerenbereik beschikbaar,
wat resulteert in een snelle en
consistente vermogensafgifte. Dat
past goed bij het karakter dat BMW
aan de iX poogt mee te geven: dat
van een vliegend tapijt. Vraag je met
je rechtervoet om alle 523 paardenkrachten,
dan krijg je ze, maar het
stroompedaal laat zich goed doseren
zodat de vermogensafgifte soepel
en lineair is. De geluidsisolatie is
daarbij van een hoog niveau, want
de iX is ontzettend stil.
Onderstel
Daar draagt het onderstel met
luchtvering en adaptieve dempers
aan bij, dat bovendien een breed
veerspectrum bewerkstelligt. In de
comfortstand werkt de iX oneffenheden
goed weg en glijden de bijna
2.600 kilo’s over het asfalt, terwijl de
massa in de sportmodus en op hoge
snelheden keurig in bedwang wordt
gehouden zonder dat dit leidt tot oncomfortabel
veergedrag. De achterasbesturing
zorgt voor stabiliteit op
hoge snelheid, terwijl de iX op lagere
snelheid juist wendbaar aanvoelt.
Verwacht niet dat deze iX xDrive50
een sportmachine is: er verschijnt
volgend jaar nog een sterkere en dynamischere
iX M60 met ruim 600
pk. Deze iX is vooral een bijzonder
comfortabele en snelle elektroSUV,
waarbij het rijden opmerkelijk genoeg
ondergeschikt lijkt aan andere
zaken.
Lounge
BMW gaat er prat op te stellen dat
deze iX ‘van binnen naar buiten’ is
ontworpen, waarbij de nadruk lag
op het creëren van een ultieme binnenruimte.
Dat de moderne automobiel
steeds meer moet aanvoelen
als een lounge, horen we al jaren.
Welnu, bij de iX is dat goed gelukt.
Het dashboard is minimalistisch en
ruim van opzet, vervaardigd uit
prachtige materialen en het geheel
Daarnaast kent het systeem enkele
ergonomische missers. Omdat je de
stuurkolom heel ver naar je toe kunt
halen, zit je in de iX ook verder naar
achteren in de auto voor een goede
zitpositie. Daardoor is het scherm
echter niet meer binnen handbereik.
Daar biedt de iDrivecontroller
op de middenconsole weliswaar een
oplossing voor, maar de klimaatregeling
onder in het scherm kun je
niet met die knop bedienen. Ook zijn
de stoelen niet perfect. Ze zien er
prachtig uit en hebben een goede
pasvorm, maar de zitting is te kort
en het is niet mogelijk om die uit te
schuiven.
Eindoordeel
Al met al legt BMW met de iX op het
gebied van comfort, luxe en digitale
voorzieningen de lat in dit segment
weer wat hoger, maar de vraag is hoe
lang de auto standhoudt. Zoals gezegd
verzetten de elektroprestaties
van de iX op dit moment geen bakens,
terwijl Audi en Porsche volgend
jaar beide al een elektroSUV
op het geavanceerde PPEplatform
voorstellen. De spiegel kan tegenwoordig
snel z’n oordeel wijzigen.
SPECIFICATIES
BMW iX xDrive50
Prijs: € 105.472
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0100:
4,6 s
Gem. verbruik: 2319,8
kWh/100 km
Motor: synchroonmotor met elektromagneet
Plaatsing: voor
en achterin
Max. vermogen: 523 pk (385 kW)
Max. koppel: 765 Nm
Transmissie: Eentraps reductieversnelling
Aandrijving: vierwielaandrijving
AC laden: 11 kW
DC laden: 195 kW
Accu: lithiumion,
105,2 kWh (111,5
kWh bruto)
BMW iX.
FOTO'S UWE FISCHER