10 woensdag AUTO 03. 02. 2021
Suzuki Across: Liefde op het tweede gezicht
Het wordt bovendien versterkt
doordat ook de portieren in dikke
rubbers zijn gedrukt, waardoor je
overigens de portier redelijk hard
moet sluiten willen ze in het slot vallen.
De motor, het is de 2,5 liter viercilinder
volgens het Atkinsonwerkingsprincipe,
werkt samen met
een 134 kW sterke elektromotor op
de vooras en een 40 kWelektromotor
op de achteras. Het vermogen
op papier klinkt indrukwekkend,
want liefst 306 pk. Hij is in staat om
de 100 km/hmarkering
vanuit stilstand
na zes tellen te bereiken.
Efficiënt
Het is een leuk gegeven, maar het
draait om efficiënt met je energie
omgaan. Op puur elektrokracht, instelbaar
door in plaats van Hybrid
en Charge direct voor de EVstand
te gaan, haal je liefst 75 kilometer.
Veel moeite hoefden we daar niet
voor te doen, zolang je maar in de
stad en op 80 km/h blijft. Natuurlijk
hangt de elektrische actieradius af
van je rechtervoet, je dagelijkse route
en anticipeertalent, zoals dat ook
voor het benzineverbruik geldt. De
grote actieradius, waarmee de Giant
Suzuki, zijn directe concurrenten
allemaal verbleekt, komt op conto
van een knoeperd van een batterij.
Met zijn capaciteit van 18,1 kWh
is het sowieso de grootste in zijn
klasse. De aanwezigheid van het accupakket
achterin en de elektromotoren
zie je terug in de enorme massa
van het voertuig, maar je voelt het
niet als obstakel tijdens het rijden.
In vlot genomen bochten zet de
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Met de Across introduceert Suzuki
een voor het merk belangrijk
model, want de SUV moet het merk
helpen om aan de Europese
CO2regels
te voldoen. Maar wat
heb je er als koper aan?
DOOR SJOERD VAN BILSEN
Jaren geleden werd al besloten dat
de gemiddelde CO2uitstoot
drastisch
omlaag moet en autobouwers
zijn toen onder druk van de Europese
Unie tot een gemiddelde CO2waarde
voor 95 g/km gekomen. En
wie daar niet aan voldoet, krijgt een
torenhoge boete gepresenteerd, die
in de honderden miljoenen euro’s
kan lopen. Zeker als je je als merk op
grote modellen met enorme motoren
richt. Vandaar dat er ook onderling
is bepaald welk merk welke bijdrage
moet leveren. Voor veel merken
reden om binnen de
meetmethodes als die van de NEDC
en WLTP creatief te werk gaan en
met technieken te komen die tijdens
de meetmethodes veel invloed uitoefenen.
Het eisenpakket is voor
een fabrikant ook weer reden om
zich af te vragen of je dan nog wel
auto’s in Europa wilt blijven verkopen,
zeker als het op wereldschaal
slechts een fractie van hun totaal is.
Suzuki, de Japanse specialist in
stadsauto’s onderzocht eveneens
wat Europa voor haar te bieden
heeft. De conclusie die afgelopen zomer
werd uitgesproken is dat het
onveranderd auto’s blijft verkopen.
Of daarin Toyota een stem heeft gehad,
is niet bekend. De twee werken
sinds enkele jaren samen en hebben
zelfs aandelen in elkaars onderneming
genomen. Toyota levert twee
modellen éénopéén
aan Suzuki.
Een daarvan is de in Engeland gebouwde
Corolla Touring Sports en
de ander… die zie je hier afgebeeld.
Met de komst van de Across beschikt
Suzuki plotseling over een
model met een CO2waarde
van
slechts 22 g/km en in de berekening
voor de gemiddelde uitstoot betekent
dat snel
gezegd
dat je iets
meer dan twintig verkochte Swifts
direct compenseert door één
Across te verkopen. Zo simpel is
het.
Stevige prijs
Maar is dat zo? Is de Across wel een
verkoopbare auto? Suzuki’s achterban
reageerde, net als veel autokenners,
direct negatief op de Across.
Niet zozeer omdat het een aangepaste
RAV4 is, maar vanwege zijn
prijsstelling. De importeur zette de
Across voor zijn marktintroductie
voor exact € 65.001 op de prijslijst.
Een astronomisch bedrag voor ten
eerste een Suzuki en ten tweede een
Suzuki waarvan voor minder geld
een Toyotaversie
van bestaat. Nu
klopt dat laatste niet helemaal,
want het origineel heeft op de Nederlandse
prijslijst nog geen stekkeraansluiting.
Nu is de importeur
zo mogelijk ook geschrokken van de
reacties op het prijskaartje er
is
maar één versie, vandaar enkelvoud,
waardoor het tarief meteen
na de marktintroductie naar beneden
toe is bijgesteld. De Across kost
nog maar 55.900 euro. Het is onveranderd
een flink bedrag, maar nu
prijst de Across zich ten opzichte
van stekkerconcurrenten Peugeot
3008, Opel Grandland X en Mitsubishi
Outlander niet direct uit de
markt. De kans is nu groter dat hij
op de shortlist komt, dan voorheen.
Temeer als basis de betrouwbare
Toyota RAV4 dient, want dat wekt
absoluut vertrouwen.
Beproefd
Waar verschilt de Across van de
RAV4. Feitelijk zijn de verschillen
op een hand te tellen. Je kunt wel
zeggen dat de grille, de lichtunits en
de bumpers totaal anders zijn, het is
eigenlijk een componenten dat in de
fabriek wordt geplaatst. Het maakt
hem direct 3,5 cm langer dan zijn
broer. Op de wielen dient een Japanse
Toyotamedewerker
Semblemen
te drukken en aan de achterzijde
monteert een fabrieksmedewerker
een Suzukiembleem
en Acrosslogo.
Binnenin monteert Toyota
voor de Suzukiversie
een afwijkend
hart van het stuurwiel en
voegt het een luidsprekeromlijsting
met Acrossvermelding
in de deuren
toe. De Across teert vervolgens
op louter beproefde Toyotaengineering.
En die Toyotaafkomst
verloochent
Suzuki absoluut niet. Als je niet op
het embleem let, waan je je in de Toyotawereld.
Hij voelt ook zo aan en
ruikt zo. En als je de krachtcentrale
tot leven wekt, klinkt hij ook zo. Dat
is uiteraard deels te wijten aan de
transmissie die de motor op de
vooras desgewenst laat gieren zoals
we dat van Toyota’s hybridemodellen
gewend zijn. Probeer te wennen
aan die karaktereigenschap want
de aandrijflijn behoort tot de allerbeste.
Zelden werkt een benzinemotor
zo prettig samen met niet
één, maar twee elektromotoren. De
schakeling van verbrandingsmotor
naar alleen de elektrounit
of andersom
is niet voelbaar. Je moet
echt kijken naar of het instrumentarium
of het centrale display om te
zien waar de energie vandaan komt.
Sowieso is de aandrijflijn heel stil.
De afrolgeluiden van met name de
achterbanden dringen het interieur
binnen, wat te wijten is aan het dunne
afdekzeil van de bagageruimte.
koets zich keurig in een keer en als
het te hard gaat, glijdt de Across veilig
over zijn voorste wielen. Tijdens
lastwissel blijft de auto goed in
koers. Het onderstel voelt ook comfortabel
met een keurige verwerking
van kleine en grote oneffenheden.
Interieur
De Suzuki kent in lijn met de RAV4
een ruim interieur. Hoewel de achterbank
niet verschuifbaar is, kunnen
de leuningen onder verschillende
hoeken staan. De leuning kan geheel
plat waarna een vlakke
laadvloer ontstaat. Zowel voor(
met korte zittingen) als achterin zit
je ruim. Gekeken naar de uitrusting
kun je niet anders stellen dat die
compleet is. Veel is er niet te wensen,
letterlijk.
Op de prijslijst kun je alleen bijbetalen
voor een speciale lak en een trekhaak.
Het enige dat in de Across ontbreekt
is een navigatiefunctie. Suzuki
laat dat deactiveren, omdat in
de software alleen Toyotadealers
staan en het de dealers te veel kost
om de techniek continu met speciale
software te updaten.
SPECIFICATIES
Suzuki Across Style
Prijs: € 55.900
Topsnelheid: 180 km/h
Acc. 0100:
6,0 s.
Gem. verbruik: 1,2 l/100 km
CO2emissie:
22 g/km
Motor: 2.5viercilinder
met
elektromotor vóór en achterin
Transmissie: planetair tandwielstelsel
Max. vermogen/koppel benzinemotor:
185 pk (136 kW)/227 Nm
Vermogen elektromotoren:
134 kW (v), 40 kW (a)
Systeemvermogen: 306 pk
Accu: 18,1 kWh
Aandrijving: vier wielen
Onderstel: McPherson/
dubbele draagarmen
De Across voelt solide aan,
geen blikkerig geluid.
Op de wegligging is niets
aan te merken.
FOTO'S SUZUKI