woensdag 10. 02. 2021 9
REGIO
Politie gaat chatten
met jongeren die
worden lastiggevallen
De politie houdt woensdagavond 10
februari van 19.00 tot 21.00 uur een
themachat voor jongeren die worden
lastiggevallen, gechanteerd of
geïntimideerd.
Een dergelijke chatsessie vindt iedere
tweede woensdag van de maand
plaats. Onder de noemer ‘Vraag het
de Politie’ vinden regelmatig online
activiteiten plaats die beogen jongeren
een laagdrempelige mogelijkheid
te bieden om met agenten in
contact te treden. Woensdag kunnen
jongeren eventuele problemen
bespreekbaar maken en/of om advies
vragen. Te denken valt aan onderwerpen
als seksueel misbruik,
het ongewenst delen van naaktfoto’s
en filmpjes, sexting (ontvangen van
ongevraagd seksueel getint materiaal),
grooming (digitaal kinderlokken
) en intimidatie.
Kijk voor meer informatie op de website
www.vraaghetdepolitie.nl
Het dragen van maskers tijdens carnaval;
traditie die teruggaat tot de middeleeuwen
Het dragen van maskers is een heel
oude carnavalstraditie, die teruggaat
tot de late middeleeuwen. Verkleedpartijen
en gemaskerde bals
worden in onze contreien al ettelijke
eeuwen gehouden. Dat blijkt uit de
oudste bronnen die wij hebben.
Geuzennaam
In de tweede helft van de 19e eeuw
kwam het masker in opspraak in de
hier beleden politieke vete tussen
gezagsgetrouwe klerikale katholieken
en hun meer liberale stadsgenoten.
Het verwijt van de klerikalen
aan het adres van de liberalen was
valsheid en onoprechtheid. De liberalen
wezen die claim met felheid af,
maar omarmden ‘gemaskerde’ uiteindelijk
als geuzennaam. Dat resulteerde
in de jaren 18771887
onder
meer in een elftal heuse carnavalsoptochten
van gemaskerden.
Een protest dat alleen met carnaval
mogelijk was, een feest dat immuniteit
bood. Dan kwam men er ongestraft
mee weg.
Domino
Lange tijd hoorde het masker ook
bij de domino. Dat was een lange, het
gehele lichaam verhullende geplooide
mantel met diepe capuchon. Domino’s
waren in verschillende stofkwaliteiten
in doorgaans effen kleuren
alom te huur en te koop. De
zwarte domino, bij uitstek geschikt
om je in te verstoppen en bij duisternis
mee uit te gaan, had een kwalijke
reputatie. Wie iemand de mars wilde
maken – in ’t publiek confronteren
met onaangename waarheden,
een oeroud vastenavondsgebruik –
koos voor de zwarte domino als uitdossing.
Tot aan de jaren dertig van
de 20e eeuw kon men ze nog in het
straatbeeld zien. En dat terwijl zij al
sinds de laatste decennia van de 19e
eeuw geweerd werden door uitgaansgelegenheden
vanwege de
pijnlijke scènes die zij veroorzaakten.
Schminken
Ergens in de tweede helft van vorige
eeuw heeft het uitbundig geschminkte
gezicht het masker verdrongen.
Maskers ziet men tegenwoordig
alleen bij hoge uitzondering.
Bont beschilderde koppen ziet
VAN NUL TOT NU
DOOR JEANPHILIPPE
LAUGS
men des te meer. Schminken is
praktischer, het bevordert de onderlinge
band, het prikkelt de creativiteit
en is zeker voor brildragers
een stuk comfortabeler. Het spel
met de identiteit is echter overeind
gebleven.
Paradijsvogel
Dat spel is de kern van het carnavalsfeest.
Vandaag de dag markeert
het feest niet meer zo zeer het aanstaande
afscheid van het vlees dat
we eten (de vastentijd) of het vlees
aan onze botten (Aswoensdag),
maar ons alter ego: wie we in ons
diepste wezen zijn en willen zijn.
Niet dat alle carnavalsvierders
slecht in hun vel zitten, maar het is
begrijpelijk dat mensen zich in hun
drukke, normale bestaan beperkt
kunnen voelen en een gebrek aan
vrije ruimte kunnen ervaren voor
de andere, meer speelse, uitgelaten
en zonnige kant van hun karakter.
Met name voor hen is het jaarlijkse
carnaval de gelegenheid om te compenseren
en zich te ontpoppen als
paradijsvogel. Sommigen zijn
maanden bezig met de details van
hun uitdossing en sparen kosten
noch moeite. Speelse interactie met
en waardering van de ander is hun
beloning. Het afleggen van de uitdossing
aan het eind van het feest is
een demasqué dat men ongraag
aanvaardt, dat alleen acceptabel is
in de troostende wetenschap dat er
volgend jaar weer opnieuw een carnaval
is.
Het zou nu carnaval zijn. Maar hoe
wrang: we gaan deze tijd noodgedwongen
gemaskerd in. Ondanks
alle te waarderen inspanningen van
carnavalsverenigingen om er toch
nog iets van te maken, is dit niet het
feest dat wij kennen en waar wij zo
van houden. Alles speelt zich noodgedwongen
af in de eigen kring, binnenskamers
en niet op straat of in
uitgaansgelegenheden, zonder ontmoetingen
met de ander en ook zonder
spel.
Het demasqué is nog nooit zo welkom
geweest.
Geen begrip in onze taal is zo met
carnaval verbonden als het masker.
Als laatste stap in de vermomming
staat het opzetten van het masker
voor het achterlaten van de alledaagse
sleur en het binnengaan in
een nieuwe, anonieme en avontuurlijke
werkelijkheid. Het demasqué
het afzetten van het masker ofwel
de ontmaskering
behelst omgekeerd
de terugkeer naar de eigen
identiteit, sociale context en realiteit.
Het feest en het spel zijn afgelopen.
Niet leuk, vandaar ook dat de
traan bij het masker hoort.
Gemaskerden op een bal van de Roermondse ontspanningsvereniging
All Right. Jaartal onbekend. FOTO ARCHIEF MATH DE PONTI
Het masker is tegenwoordig (grotendeels) vervangen door een
kleurrijke laag schmink. FOTO MATH DE PONTI
SINT JOOST
Quiznight voor kids
door de Bôkkeriejers
MONTFORT
Vastelaovesgezèt D’n
Uul van den Grauwert
Leden van D’n Uul van den Grauwert
uit Montfort gaan zondag 14 februari
in het dorp op pad voor de
verkoop van de vastelaovesgezèt. Zij
bellen tussen 10.00 en 14.00 uur aan
om de krant aan de man te brengen.
Het uitbrengen van de krant is een
van de activiteiten van D’n Uul van
den Grauwert om de vastelaovestraditie
ook in deze vreemde tijd levend
te houden. Eerder werd reeds de
Moferter vastelaovesposter in het
dorp verspreid en werden inwoners
opgeroepen om hun huis vrolijk te
versieren. Voor de kinderen uit het
dorp is er een kleurwedstrijd. Op
vastelaovesmaandag houdt de vereniging
nog een online quiz.
Meer info over de diverse activiteiten is te
vinden op de website www.uulvandengrauwert.
nl en de Facebookpagina .
REGIO
Wat weten jullie over Viktor?
„Viktor is een grote, rustige kat die
het liefst zelf zijn eigen tempo bepaalt.
Als hij de kans krijgt om zelf
zijn gang te gaan, is hij het beste op
zijn gemak. Daarbij vindt hij het
best fijn om even naar buiten te
gaan, maar dat hoeft voor hem niet
al te lang. Hij is ook gewend om zijn
thuis te delen met een andere kat.”
Waar zou Viktor het beste op zijn
plaats zijn?
„Omdat hij van zijn rust houdt, zal
hij het niet zo fijn vinden in een te
druk huishouden. Dit zou stress bij
hem kunnen veroorzaken waardoor
hij zich meer terugtrekt. Als
er een andere kat aanwezig is, is dat
geen probleem. Ook de aanwezigheid
van een hond hoeft geen probleem
te zijn, mits de hond katten
gewend is.”
DIER VAN DE WEEK
Ben je geïnteresseerd in dit dier? Neem dan vrijblijvend contact op met De Beestenboel
via tel. 0495563981,
email
asielweert@planet.nl of kijk op de Facebookpagina.
Dierenasiel De Beestenboel vangt
voor bijna heel MiddenLimburg
de
honden en katten op. Genoeg
aanbod dus voor Anne Vleeshouwers
om elke week voor één van
deze dieren extra aandacht te
vragen. Deze week is Viktor, een
gecastreerde kater van 8 jaar, aan
de beurt.
Hoe is Viktor in het asiel terechtgekomen?
„Doordat zijn baasje naar de andere
kant van de wereld ging emigreren,
is besloten dat het beter was
als voor Viktor een nieuw thuis gezocht
zou worden.
De lange reis, de quarantaine en
ook het totaal andere klimaat zouden
te stressvol voor hem zijn en
dat wilde zijn baasje hem besparen.”
Carnavalsvereniging De Bôkkeriejers
uit Sint Joost houdt op vrijdag
12 februari in samenwerking met
jeugdcarnavalsvereniging de Kroekestôp
een quiznight voor kinderen.
De quiz wordt op twee tijdstippen
gespeeld, om 18.11 en om 20.11 uur.
De quiz is te volgen via een livestream.
Deelnemers kunnen zich
aanmelden door een mail te sturen
naar kroekestop@sintjoas.nl.
BEESEL
Verkoop Draaksjtaeker
Leden van carnavalsvereniging de
Drake uit Beesel gaan zaterdag 13
februari de deuren langs om de carnavalskrant
de Draakstjaeker en de
speciaal ontworpen speld de Opstjaeker
te koop aan te bieden. De
krant kost 5 euro, de pin 4 euro. Wie
ze samen koopt betaalt 8 euro. Pinnen
is mogelijk, zo meldt de vereniging
op www.beeselsedrake.nl