10 woensdag AUTO 10. 02. 2021
Benz EQV: doe maar normaal…
door de input van onder andere het
navigatiesysteem. Rijd de stad uit en
zet de EQV in de compleet onnodige
Sportstand,
en ineens merk je dat
die volle 150 kW er wel degelijk in zit.
De EQV accelereert in die stand bijna
onprettig snel en wordt in combinatie
met de sterkste regeneratieve
stand wat onrustig. Blijf – ook om
een normaal verbruik te halen –
daarom in de comfortstand. Wil je
de meeste kilometers uit het accupakket
halen, dan bieden de Economy
en Economy Plusstanden
uitkomst.
In die rijmodi wordt het motorvermogen
teruggeschroefd naar
het langdurige vermogen van 70 kW
(95 pk), terwijl ook andere interieurfuncties
De EQV laat zien dat elektroaandrijving
veel
voordelen heeft ten opzichte van een dieselmotor
en niet zo ‘anders’ hoeft te zijn. FOTO DAIMLER AG
zoals de klimaatbeheersing
worden aangepast.
De fabrikant geeft zelf op dat een
verbruik van 28,1 kWh haalbaar is.
Dat lijkt tijdens onze testrit redelijk
te kloppen, maar daarbij moet gezegd
worden dat we zonder passagiers
en onder optimale omstandigheden
de EQV konden verkennen.
De vraag is natuurlijk wat er van het
verbruik en de actieradius overblijft
als alle acht stoelen (in de EQV is
ruimte voor 6, 7 of 8 stoelen) bezet
zijn.
Alternatief
Blijft de vraag staan of de EQV een
goed alternatief is voor de dieselMercedes
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
de eVito
is er nu een volledig
elektrische versie van Mercedes’
meest luxe bus: de EQV.
DOOR SJORS TEN TIJE
Waar de MercedesBenz
EQC nog
weleens wordt verweten geen voortrekkersrol
te hebben in de wereld
van elektromobiliteit, doet de EQV
dat op papier wel. En dat terwijl de
markt voor elektrische (bestel)bussen
juist in rap tempo uitdijt. Met
name PSA timmert flink aan de weg
met elektrisch aangedreven varianten
van de Vivaro (Opel), Expert
(Peugeot) en Jumpy (Citroën), en
werkt tevens samen met Toyota aan
een ProAce Electric. Volgend jaar
verschijnen er een treetje lager uit
die samenwerking bovendien een
Comboe,
ePartner,
eBerlingo
en
ProAce City Electric. Volkswagen
(Crafter), Renault (Master) en Nissan
(eNV200)
zijn eveneens actief
in dit deel van de markt en ook MercedesBenz
levert al geruime tijd
een elektrisch aangedreven variant
van de Vito en Sprinter. Een flink
aanbod dus, waar echter nog wel
wat ontbreekt. Want dergelijke bussen
worden niet enkel gebruikt voor
het vervoer van (zwaar en grof) materieel,
maar óók van personen in
bijvoorbeeld steden en rondom
vliegvelden. De Mercedes VKlasse
doet daar al jaren op uitstekende
wijze z’n werk, maar dat zijn juist de
plekken waar de dieselmotor onder
druk komt te staan. Onderzoeksbureau
CU Delft liet eerder dit jaar al
zien dat 34% van de totale hoeveelheid
fijnstof in een stad op het conto
komt van bestelauto’s en bussen.
Op het gebied van stikstofuitstoot is
dat soort voertuigen verantwoordelijk
van 24%. Tot op heden is er echter
geen luxe taxibus die z’n inzittenden
emissievrij (althans, op de weg)
kan vervoeren. Precies daar komt
de MercedesBenz
EQV om de hoek
kijken. De Duitse fabrikant spreekt
dan ook zelf van de eerste elektrische
premiumMPV
ter wereld.
Vrijwel identiek
Heel simpel gezegd is de EQV een
elektrische variant van de populaire
VKlasse.
Wie de twee bussen in een
oogopslag naast elkaar ziet staan,
zal waarschijnlijk niet direct verschillen
kunnen aanwijzen. Die zijn
er uiteraard wel. Waar de reguliere
VKlasse
een grille heeft met twee
horizontale spijlen, krijgt de EQV
een zogenaamde Black Panelgrille
met zwarte accenten rondom. Tussen
de linker lichtunit en de onderste
luchtinlaat bevindt zich een laadopening,
boven de voorste wielkasten
prijkt een embleem met de
typeaanduiding van de elektrobus.
Binnenin zijn de verschillen met een
VKlasse
niet aan te wijzen totdat de
EQV tot leven wordt gewekt, want
dan prijken er overal EQlogo’s
op de
digitale schermen. Toch is het instrumentencluster
vrijwel volledig
analoog, zoals in de oliegestookte
versies, met een snelheids
en ‘power’
meter
en daartussen een digitaal
scherm met alle nodige informatie.
De rest van het interieur is
ook identiek aan dat van de VKlasse.
Dat is absoluut geen schande,
want het interieur van die bus is van
een kwalitatief hoogstaand niveau
en voelt premium aan. Bovendien
hoeft de doorgewinterde VKlassechauffeur
op die manier z’n automaNa
tische piloot niet te resetten en kanie
gemakkelijk overstappen op zo’n
elektrische EQV. Vooralsnog isie
echter wel genoodzaakt om de verlengde
(L2) of extra verlengde (L3)
variant te kiezen, zodat er genoeg
ruimte in de vloer van de auto is om
de accu een plek te geven en er geen
ruimte verloren gaat ten opzichte
van de reguliere VKlasse.
De lithiumion
accu in de EQV meet 100
kWh, waarvan 90 kWh bruikbaar is.
Die levert stroom aan een enkele
elektromotor op de vooras, die een
piekvermogen van 150 kW (204 pk)
heeft. Het maximumkoppel bedraagt
362 Nm. Dat alles is goed voor
een theoretische actieradius van
356 kilometer volgens WLTPstandaarden.
Bij een snellader heeft de
EQV een maximaal laadvermogen
van 110 kW, waardoor de batterij in
zo’n 45 minuten van 10 tot 80 procent
kan worden opgeladen. Thuis
of bij een openbaar laadstation is
een vermogen van 11 kW het maximaal
haalbare.
Gedoseerd en gecontroleerd
Flinke cijfers, zeker in combinatie
met het feit dat een elektromotor altijd
direct vermogen en koppel afgeeft.
Gelukkig heeft MercedesBenz
veel aandacht aan de afstelling
van die elektromotor en het stroompedaal
gegeven, want de EQV geeft
z’n vermogen in de normale rijstand
– waarbij die 150 kW wel beschikbaar
is – heel gedoseerd af. Het is
daarom makkelijk om rustig en gecontroleerd
te manoeuvreren in stedelijke
gebieden. Daardoor isie
eigenlijk
nog beter geschikt voor dat
soort klussen dan z’n populaire dieselbroers,
want de EQV is daar stil,
soepel en schokvrij dankzij het ontbreken
van een versnellingsbak.
Met flippers aan het stuur kan de
mate van regeneratief remmen worden
aangepast, waardoor one pedal
driving ook mogelijk is.
In de nieuwe DAUTOmodus
wordt
de mate van regeneratie aangepast
taxi’s of voor gezinnen die graag op
pad gaan met een ruime en luxe bus.
Dat begint uiteraard bij de prijs. De
EQV heeft een veel hogere nettoprijs
(59.990 euro) dan de instapversie
van de VKlasse
220 d (41.050
euro voor de korte versie), maar is
voor de particulier goedkoper door
het ontbreken van een hoog bpmbedrag.
Een taxibedrijf kan daarnaast
profiteren van de voordelige
‘brandstof’, het lage onderhoud en
de soepele rijeigenschappen. Dan
moet je met de juiste infrastructuur
wel kunnen inspelen op de achilleshiel
van een EV: de lagere actieradius.
Een elektrische auto is immers
nog altijd niet voor iedereen bestemd.
Plus: soepel en stil, verschilt nauwelijks
van geliefde VKlasse.
Min: enkel als verlengde versie, actieradius
bij volle belading blijft
vraagteken.
EINDOORDEEL
De EQV laat zien dat elektroaandrijving
veel voordelen heeft ten opzichte
van een dieselmotor en niet
zo ‘anders’ hoeft te zijn. Maar ook
hier geldt: de woon
en werksituatie
moet erop berekend zijn.
SPECIFICATIES
MercedesBenz
EQV 300 L3
Prijs: € 73.641
Topsnelheid: 160 km/h
Acc. 0100:
n.b.
Gem. verbruik: 28,1 kWh/100 km
Max. bereik: 356 km
CO2emissie:
0 g/km
Motor: enkele elektromotor
Max. vermogen: 150 kW (204 pk)
Max. koppel: 362 Nm
Transmissie: automaat, voorwielaandrijving
Massa leeg: 2789 kg