woensdag 17. 02. 2021 REGIO 9
REGIO
Contactloos
betalen met pasje
op veerponten
Op de veerponten in NoordLimburg
is het sinds kort ook mogelijk om
contactloos te betalen.
Deze maand is op de veerdiensten
KesselBeesel,
BaarloSteyl,
VeldenGrubbenvorst,
LottumLomm
en ArcenBroekhuizen
een nieuw
betaalsysteem geïntroduceerd,
waarbij gebruik wordt gemaakt van
tegoedkaarten. Het gaat om pasjes
waarop houders na betaling van 25
euro een tegoed van 27,50 euro ontvangen.
De kaart kan middels een
QRcode
via iDeal worden opgewaardeerd
met bedragen van 25 tot
300 euro. Gebruikers kunnen het
pasje ook registreren met hun
smartphone. De tegoedkaart vervangt
het maandabonnement. Contant
betalen voor een overtocht
blijft daarnaast ook mogelijk.
Hiëringschelle
Overigens is de katholieke vastentijd
niet uniek. Ook andere religies
kennen een periode van vasten en
boete doen. Bijvoorbeeld de islam
heeft de Ramadan en de joden Jom
Kippoer. In beide laatste religies beleven
gelovigen over het algemeen
hun vastentijd nog intens, maar bij
de katholieken is na de Aswoensdag
ook het vasten vrijwel in de vergetelheid
geraakt. Carnavalsvierders,
die het halen van een Askruisje nog
als een roomse plicht zien zijn van
een uitstervend ras. De meeste carnavalsvierders
hebben nu een andere
‘plicht’: hiéringschelle.
Dit jaar in verband met corona trouwens
geen askruisje, maar gezegende
as strooien over het hoofd, zoals
heel, heel vroeger ook bij zondaars
gebeurde.
tot stof zult gij wederkeren
ningen tijdens het carnaval, ach…
feit is, dat hij nogal eens wat wilde
wegzakken…
Reinigend
Katholieken stonden vroeger in de
rij om het askruisje te ontvangen.
Dat werd door de deken, pastoor of
kapelaan met zijn rechter duim op
het voorhoofd van de kerkganger
aangebracht. Met dit askruisje
werd de gelovige er aan herinnerd:
bedenk, mens, dat ge stof zijt en tot stof
zult wederkeren. En waarom dan van
as? As heeft – het klinkt eigenlijk
best wel raar – een reinigende werking
en is tevens vruchtbaar.
Met Aswoensdag begon de vasten
als aanloop naar het paasfeest,
veertig dagen later. De vasten had
zijn eigen rituelen. In de kerk droeg
de celebrant grijze, zwarte of paarse
kazuifels. Al te uitbundige uitingen
waren verwijderd of afgedekt
en het feestelijke Gloriagebed werd
overgeslagen, met uitzondering in
de mis van Witte Donderdag. In de
vastentijd werden volwassenen geacht
vooral op de vrijdagen en zeker
op Goede Vrijdag te vasten en zich
te onthouden.
Op vrijdag werd het eten van vlees
sowieso ontraden. Voor ons, kinderen,
hield vasten in, dat er niet werd
gesnoept. Je mocht bij de bakker of
kruidenier wel snoepjes in ontvangst
nemen, maar die moesten
thuis in het vastentrommeltje. Wie
bijna zes weken goed had gespaard
kon op paaszaterdag, vanaf twaalf
uur een fors gevuld vastentrommetje
plunderen, als tenminste broertje
of zusje er niet al een voortijdige
greep uit hadden gedaan.
VAN NUL TOT NU
DOOR ALBERT LAMBERTS
De katholieke kerk stond vroeger
bepaald niet enthousiast aan de
carnavalszijlijn. Carnaval bevorderde
achter de maskerade wangedrag,
ontucht, liederlijkheid,
kortom was zedenbederf in
ernstige mate. Nog tot ver na de
Tweede Wereldoorlog veroorzaakte
het oprichten van (buurt)
carnavalsverenigingen
bij de plaatselijke
geestelijkheid op zijn minst
gefronste wenkbrauwen, in de
meeste gevallen onverbloemd
afkeurende woorden.
Uiteindelijk werd de soep niet zo
heet gegeten als ze werd opgediend
en hoe de houding is veranderd mag
blijken uit het feit, dat de augustijn
pater Van de Sande zelfs een rol had
in de Venlose boérebroélof. Ook de
positieve betrokkenheid van de
voormalige pastoor John Dautzenberg
in Tegelen
thans deken in
Maastricht
met de plaatselijke vastelaovend
spreekt natuurlijk boekdelen.
In mijn jeugdjaren tijdens het Rijke
Roomse Leven hadden geestelijken
geen rol in carnaval, tenzij met een
waarschuwende vinger. Des te groter
en ook van meer invloed was hun
optreden direct na de vastelaovesdaag.
De carnavalsvierders, in deze contreien
toch voornamelijk katholieken,
werden geacht op Aswoensdag
een askruisje te halen in de kerk,
meestal aansluitend aan het bijwonen
van een eucharistieviering. Tegenwoordig
is er de zogeheten krokusvakantie,
die aansluit op het
driedaagse carnaval, maar dat was
vroeger niet. Op Aswoensdag gewoon
naar de kerk, naar de mis van
half acht, thuis ontbijt en dan naar
school. Ook tijdens mijn hbsjaren
op Aswoensdag gewoon naar
school. Wie op die dag Engelse les
had van drs. J. Hendrickx kon de
man, die de drie dagen daarvoor
nog als Vors Joeccius van Jocus had
gefungeerd, op Aswoensdag nou
niet bepaald op groot enthousiasme
voor zijn vak betrappen. Wij, scholieren,
werden op woensdagochtend
aan het (voor)
lezen gezet. Of
het nu kwam door onze monotone
voordrachten of door de naweeën
van zijn ongetwijfeld forse inspanEn
In de jaren van het Rijke Roomse Leven stond men in de rij om een askruisje te halen.
FOTO HET KATHOLIEKEN BOEK. UITG. WAANDERS, 2006
VENLO
Huisvuil mag eenmalig
ook in vuilniszakken
PANNINGEN
Slimme Zorg
rondleiding door
Huis van Morgen
De Slimme Zorg Estafette bezoekt
volgende week het Huis van Morgen
in Panningen.
Op 23 en 25 februari vinden gratis digitale
rondleidingen plaats door de
demonstratiewoning aan de Bernhardstraat.
Deelnemers krijgen inzicht
in praktische zorgoplossingen
die het mogelijk maken om langer
zelfstandig te blijven wonen, ook in
een jaren 60woning.
De rondleidingen
zijn op beide dagen tussen 13.00
en 14.00 uur en 15.00 en 16.00 uur.
Tijdens de estafette worden op locaties
voorbeelden van slimme zorg en
innovatie getoond. Naast het Huis
van Morgen nemen ook De Zorggroep
en het Gilde Zorgcollege deel
aan deze landelijke actie.
Meer info: www.slimmezorgestafette.nl.
Aanmelden kan tot 22 februari via
secretariaat@huisvanmorgen.nu.
Wat weten jullie over Leny?
„Leny is een hele zelfstandige kat die
een tijdje buiten heeft weten te overleven,
samen met haar huisgenootje.
Toch vindt ze het fijn om een thuis
te hebben met een warm plekje voor
zichzelf . Ze houdt er niet van als je je
teveel met haar bemoeit. Ze bepaalt
liever zelf wanneer ze aandacht wil.”
Waar zou Leny zich het beste op haar
plaats voelen?
„Ondanks dat ze altijd met een andere
kat samen geleefd heeft, kan ze
behoorlijk overheersend zijn. Eenmaal
gewend, zal ze het zeker fijn
vinden om regelmatig naar buiten te
gaan. Als haar zelfstandigheid
wordt gerespecteerd, zal ze zich
ontwikkelen als een huisgenoot die
de huiselijkheid waardeert en deze
voor haar rust en genegenheid opzoekt.”
DIER VAN DE WEEK
Ben je geïnteresseerd in dit dier? Neem dan vrijblijvend contact op met De Beestenboel
via tel. 0495563981,
email
asielweert@planet.nl of kijk op de Facebookpagina.
Dierenasiel De Beestenboel vangt
voor bijna heel MiddenLimburg
de
honden en katten op. Genoeg
aanbod dus voor Anne Vleeshouwers
om elke week voor één van
deze dieren extra aandacht te
vragen. Deze week is Leny aan de
beurt, een gesteriliseerde dame
van 12 jaar.
Hoe is Leny in het asiel terechtgekomen?
„Soms veranderen levensomstandigheden
zodanig dat niet alleen de
mensen in een nieuwe situatie terechtkomen,
maar ook het leven
van de huisdieren op z’n kop komt te
staan. Dieren kunnen dan tussen
wal en schip raken waardoor ze hun
vertrouwde huis kwijt verliezen.
Gelukkig zijn er dan vaak mensen
die zich hierover ontfermen en ze
van de straat af halen.”
Inwoners van Venlose wijken waar
het restafval vorige week vanwege
het winterweer niet is opgehaald,
mogen bij de volgende inzameling
ook huisvuilzakken gebruiken.
Dit geldt voor huishoudens die tussen
8 en 12 februari aan de beurt waren
om de grijze container te laten
leegmaken. Bij de volgende ophaalronde
mogen maximaal vijf zakken
van zestig liter aan de straat worden
gezet. Het afval hoeft deze keer niet
gescheiden te worden. In eerste instantie
had de gemeente via haar
website laten weten dat plastic
apart in doorzichtige zakken moest
worden aangeboden. Dit is echter
niet nodig. De zakken worden apart
opgehaald met een andere vuilniswagen.
In de week van 22 tot 26 februari
zamelt Renewi het GFT afval
in bij huishoudens waar de groene
container vorige week aan de beurt
was. Inwoners kunnen de kliko op
de gebruikelijke dag buiten zetten.