10 woensdag AUTO 03. 03. 2021
Klant is koning in Rolls-Royce Ghost
stig en enorm krachtig als het moet.
Om de overdadige kracht in goede
banen te leiden is vierwielaandrijving
standaard.
Karakter
Het onderwerp waarover de luxury
intelligence unit waarschijnlijk de
meest tegenstrijdige berichten onderschept,
is het onderstelkarakter.
De Ghost is bij uitstek de Rolls die je
zelf rijdt, tenzij je in China woont of
een socialite uit Beverly Hills bent.
Bijzonder dus dat het chassis maar
één setting kent waarmee iedereen
tevreden moet worden gehouden.
Tenminste, totdat de scherpere rijdersversie
Black Badge wordt losgelaten.
Alle denkbare chassismagie
en meer wordt toegepast om dat
voor elkaar te krijgen. Helemaal
nieuw is een extra element in de ophanging,
bestaand uit een massademper
die de bovenste draagarmen
aan boven
en onderkant omklemt
met bumpstops ertussen, om
hoogfrequente bewegingen op te
vangen. De ophanging wordt daarmee
als het ware opzettelijk verzwaard
om hobbels effectiever plat
te kunnen drukken.
Zoals in elke Rolls valt meteen op
hoe het onderstel volop profiteert
van enorm lange veerwegen om alle
laagfrequente bewegingen zo zacht
mogelijk te verwerken, voor dat
kenmerkende, zwevende gevoel. Alleen
als twee hobbels elkaar kort opvolgen,
wil er nog weleens een beweging
worden doorgegeven naar binnen
en ook een scherpe drempel
kan het onderstel een tik geven.
Maar voor de rest lijkt het of je in een
magneettrein vlak boven de weg
AUTOTEST
Bij RollsRoyce
krijg je altijd
precies waar je naar op zoek
bent. FOTO'S NOËL VAN BILSEN
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
je nu daadwerkelijk koning bent
of wellicht prins, gravin, hertog of
gewoon rijk: bij RollsRoyce
krijg je
altijd precies waar je naar op zoek
bent. Oók in het instapmodel.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Dankzij zijn inpandige luxury intelligence
unit staat RollsRoyce
als geen
ander merk in nauw contact met
zijn klantenbestand. Dat is louter
gevuld met mensen die altijd hun
zin krijgen. Dus daar draait het hele
businessmodel van RollsRoyce
om.
Zelfs wat betreft het uiterlijk is er
nagenoeg oneindige speelruime.
Bevalt het lijnenspel van deze nieuwe
Ghost je niet? Dan staat het je
vrij om samen met de fabriek zelf
iets beters in elkaar te knutselen bij
de afdeling coachbuilding. Want ook
de Ghost staat op het nieuwe platform
dat geheel in de stijl van het
merk de Architecture of Luxury
wordt genoemd. Een bodemplaat
die is ontworpen op maximaal
schaalbare flexibiliteit, zodat er een
grote diversiteit aan modellen op
gebouwd kan worden.
Massieve blokken
Zoals elke Rolls is ook de Ghost visueel
opgebouwd uit een aantal massieve
blokken en worden de reeds
gigantische afmetingen door het lijnenspel
in alle richtingen geaccentueerd.
Kijk bijvoorbeeld naar het
ononderbroken oppervlak dat van
de Cstijl
naar de kofferklep loopt.
Of de wijze waarop de motorkap
naadloos aansluit op de façade, op
een klein luikje na waardoor de Spirit
of Ecstasy uit het binnenste naar
boven kan rijzen. Het is vanwege
Europese wetgeving niet meer mogelijk
om het beeldje in verlicht kristal
te laten uitvoeren, in plaats daarvan
kan de volledige grille als optie
een lichtblauwe gloed uitstralen.
Privacy
Toch is een Ghost ook weer niet uitsluitend
voor mensen die ten koste
van alles gezien willen worden. Gezeten
op de achterbank ga je mooi
achter de massieve Cstijl
schuil en
langere bestuurders kunnen zichzelf
ook achter de Bstijl
verstoppen.
Zo kan in volledige privacy genoten
worden van al wat het interieur
aan schoons te bieden heeft. Het
aantal mogelijkheden van combinaties
aan leer, matten, stiksels, fineer
en kleuren moet ongeveer gelijk zijn
aan het aantal sterren in de Melkweg.
En dan is er tegen betaling altijd
de mogelijkheid om het weer net
even anders te doen. De stijl is nog
altijd minimalistisch, maar geheel
volgens de filosofie van moederbedrijf
BMW hoef je voor bediening
van de airco of het kiezen van een favoriete
radiozender niet in een
menu te gaan rommelen. De iDriveaansturing
van het infotainment is
door gebruik van een eigen knoppenset
goed verhuld, en ook de interface
heeft een eigen stijl gekregen.
Behalve de plastic sneltoetsen
rondom de centrale drukdraaiknop
voelt het meeste bedieningsgerei
als uit één massief stuk aluminium
gefreesd. De weerstand is uiteraard
perfect geolied en een genot
om te bedienen. Net als een highend
hifisysteem
uit de jaren ’70.
De optielijst is uiteraard waar het
gebeurt in de Ghost. Met keuze uit
drie verschillende bespoke uurwerOf
ken, een koelkast, onboard
entertainment,
paraplu’s en een sleutel in
dezelfde stijl als je zelf samengestelde
interieur, een premium audiosysteem
uit eigen huis, lamswollen
tapijt, massagestoelen, verlichte
treeplanken al wat je zelf nog durft
te bedenken. Wat dan weer wel ontbreekt,
is écht vooruitstrevende rijassistentie.
Een rijstrook
en dodehoekassistent,
parkeerautomaat en
adaptieve cruise control vind je tegenwoordig
ook op een stadsauto.
RollsRoyce
zal vermoedelijk als argument
aanhalen dat de meeste
klanten zich volledig autonoom van
hot naar her laten rijden door James.
Maar ergens is het vreemd dat
een BMW 3Serie
op dat vlak meer
kan. Opscheppen tegen je vrienden
doe je in de wereld van RR blijkbaar
met andere verhalen, bijvoorbeeld
dat de optionele contraststreep die
de heuplijn accentueert, wordt aangebracht
met een penseel van eekhoornhaartjes.
Of dat de voor
en
achterbanden van de Ghost van een
verschillend type zijn.
Vermogen
Terwijl de rest van de autoindustrie
zich het hoofd breekt over de
uitdaging om auto’s almaar lichter
en gestroomlijnder te maken, is de
Ghost nog, groter, vierkanter en
zwaarder dan zijn voorganger. Er
ligt voorin nog een ouderwets gigantische
6,75liter
V12biturbo,
die
571 pk en 850 Nm levert bij een bijna
stationaire 1600 toeren. Daardoor
hoeft de achttrapsautomaat bijna
nooit te schakelen en alsie
dat wel
doet, is er altijd een overvloed aan
trekkracht om alles soepel in elkaar
over te laten smeren. Je kúnt in minder
dan vijf seconden naar de 100
sprinten, maar eigenlijk is al dat
vermogen bedoeld om de kilo’s
moeiteloos een bergpas op te hijsen
of wanneer het moet 250 km/h aan
te tikken op de autobahn. Verschillende
rijstanden zijn er niet, wel is er
de optie om de aandrijflijn een fractie
alerter te laten reageren met een
knopje op de transmissiepook achter
het stuur. Verder doet de aandrijflijn
altijd zijn uiterste best om
de gedragingen van een elektrische
te simuleren. Fluisterstil, gedienhangt.
Gezien die zachtheid reageert
de Ghost wonderbaarlijk gedwee
op al wat hem vanaf de dunne
rand van dat enorme stuur opgedragen
wordt. Dat zijn de stabilisatorstangen
en vierwielbesturing die
hun bijdrage leveren aan de ultiem
ontspannen rijbeleving. Stel je
daarvan ook niet te veel voor, want
meteen na die best agiele eerste
richtingverandering gaan de ruim
2500 kilo’s alsnog hangen en deinen.
Het leer van de stoelen is echter zo
glad, dat je het sowieso wel uit je
hoofd laat om laterale Gkrachten
op de inzittenden los te laten. Ook de
Ghost heeft in zijn standaarduitvoering
geen enkele sportieve pretentie,
maar serveert dat extra stukje
beheersing louter in de naam van
standvastigheid en veiligheid. Ga
ook niet op zoek naar feedback in de
besturing of iets dergelijks. De installatie
is zelfs zo licht dat je ‘m nadrukkelijk
zelf weer moet centeren
na het nemen van een bocht. Dat
geeft nog meer het gevoel dat je de
auto van een afstandje regeert, in
plaats van zelf de fysieke arbeid verricht
om ‘m van richting te doen veranderen.
De klant is koning, weet u
nog?
Eindoordeel
Welhaast grenzeloos comfort in een
weinig bescheiden jas. Blinkt niet
uit in hypermoderne techniek,
maar meer in stijl, luxe en personaliseringsopties.
SPECIFICATIES
RollsRoyce
Ghost
Prijs: € 392.488
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0100:
4,8 s
Gem. verbruik: 1 op 8
CO2emissie:
347 g/km
Brandstofmotor: V12, 6750 cm3, biturbo
Max. vermogen: 571 pk (420
kW)/5000 min1
Max. koppel: 850 Nm/1600 min1
Transmissie: achttrapsautomaat
Aandrijving: 4WD
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens