Woensdag 28. 02. 2024 13
REGIO
literaire hoek
Jezus en Petrus als bedelaars
Jezus en Petrus werden in volksvertellingen vaak als zwervers of bedelaars
afgeschilderd, waardoor ze voor de ongeletterde bevolking veel
herkenbaarder waren dan de Bijbels figuren van meneer pastoor.
Illustratie Rob Vlaanderen
AUTO
door. Pas toen het donker werd
raakte de schortzak leeg. Alle pannen
zaten vol met gouden guldens.
‘Nu zijn we allebei rijk’, zei de oude
vrouw.
‘Je mag alles houden’, zei de bedelares.
‘Ik ben al rijk. Mijn man heeft
me naar jou toegestuurd, om jouw
goedheid te beproeven. Nu zul je
nooit meer arm zijn.’
‘Jouw man?’, vroeg de oude vrouw.
‘Hij sliep in de afgelopen nacht hier,
bij u’, zei de bedelares, ‘samen met
zijn vriend Petrus.’
‘Was die andere man…?’, vroeg de
oude vrouw stomverbaasd.
‘Dat was Jezus, mijn man’, zei de
jonge vrouw. ‘Mijn naam is Maria-
Magdalena.’
Toen de gierige boer van het wonder
hoorde, en hoe rijk de oude vrouw
was geworden, riep hij die avond de
twee zwervers binnen en gaf hen te
eten. Na het eten bedankten Jezus
en Petrus de boer en vertrokken.
‘Wat je het eerst doet nadat wij weg
zijn’, zei Jezus, ‘zul je de hele nacht
blijven doen. Tot de zon opkomt.’
Vlug legde man zijn sok met gouden
tientjes klaar, maar eerst ging hij
nog even kakken, om de hele nacht
ongestoord te kunnen tellen, maar
toen hij eenmaal op het huuske zat,
kon hij er niet meer vanaf, tot aan de
opkomst van de zon.
dak. ‘Kom binnen’, zei de vrouw. ‘Ik
heb wel weinig te eten.’ ‘Dat hebt u
mis,’ zei Jezus. ‘Daar in die kast ligt
een heel krentenbrood.’ Wat ongelovig
opende de vrouw de kast, daar
lagen een krentenbrood en worstenbroodjes
en er stonden kommen
met roomboter en stroop en er
lagen ham en worst. De vrouw kon
haar ogen niet geloven, maar ze was
wijs door een lang leven en nam alles
maar zoals het kwam.
De volgende ochtend stond alles
voor het ontbijt al op tafel. De vrouw
was sprakeloos. Na het ontbijt gingen
Jezus en Petrus verder. ‘Bedankt,
vrouw’, zei Jezus. ‘Wat u vandaag
het eerst aanpakt kunt u de
hele dag blijven doen.’ Ze waren nog
maar net vertrokken toen er een
jonge vrouw bij haar aan de deur
stond, gekleed in vodden. ‘Vrouw,
hebt u een paar centen voor mij’,
vroeg ze. De oude vrouw bedacht
zich niet. ‘Ik ga even mijn geld tellen’,
zei ze. ‘Ik heb niet veel, maar je
kunt de helft krijgen. Kom vast naar
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Ton van Reen over de
volkse vertolking van Jezus en
Petrus.
In de volksverhalen die vroeger in
Limburg werden verteld, werd ook
vaak verteld over Jezus, Petrus en
Maria-Magdalena die als zwervers
naar de aarde terugkeerden om de
mensen op de proef te stellen. De
Bijbelse vertellingen die ze in de
kerk hoorden, stonden ver af van de
ongeletterde mensen, maar door de
vooral vrolijke verhalen over hen
werden Jezus, Petrus en Maria-
Magdalena mensen die dicht bij hen
zelf stonden. En altijd aan hun kant.
In de literatuur zijn ze verwant aan
een schelm als Tijl Uilenspiegel.
Op een dag daalden Jezus en Petrus
af naar de aarde. Gekleed als arme
zwervers reisden ze door de Limburgse
dorpen. Tegen de avond
vroegen ze onderdak bij een rijke
boer in Baarlo, die ook bekend stond
als een vrekkig man. Hij joeg hen als
schooiers van zijn erf. Even verderop
kwamen ze aan bij een klein huisje,
waarin een arme vrouw woonde.
Ook aan haar vroegen ze om onder-
tellen was, raakte de schortzak
steeds voller.
‘Kom mij maar helpen’, zei ze tegen
de bedelares. ‘Ik heb toch al veel te
veel.’ Samen telden ze de hele dag
binnen. Ik heb nog koffie en krentenbrood
over.’
De oude vrouw pakte haar laatste
centen uit haar schort om ze te tellen.
Maar toen ze eenmaal aan het
DOOR TON VAN REEN
In de literatuur zijn de
volkse vertolkingen van Jezus,
Petrus en Maria-Magdalena
verwant aan bijvoorbeeld
Tijl Uilenspiegel.
Autotest
Fiat 600e is voor de mamma’s en de pappa’s
sportiever sturen bij je rijstijl hoort.
De prestaties zijn segmentconform
en met een topsnelheid van 150 km/h
en 0-100 sprinttijd van 9 seconden.
Wie braaf met het verkeer meetokkelt,
de linkerbaan mijdt en tempo
100 aanhoudt, zou de opgegeven 400
kilometer moeten kunnen halen.
Snelladen kan met maximaal 100 kW
(in 28 minuten van 10-80 procent).
Eindoordeel
De 600e is een auto die Fiat goed kan
gebruiken en een behoorlijk scherp
aanbod in deze klasse is. Zijn prijs van
35.990 euro in combinatie met zijn
prestaties en uitrusting maakt hem
tot een concurrerend aanbod.
SPECIFICATIES
Fiat 600e
Prijs: 35.990,-
Topsnelheid: 150 km/h
Acc. 0-100 km/h: 9,0 s
WLTP-verbruik gem.: n.b.
Accutype: lithium-ion
Accucapaciteit net./br.: 51/54,4 kWh
WLTP actieradius: 409 km
AC/DC-laden: 3,7/11/100 kW
Laadtijd 20-80%: 27 min.
Motor: elektrisch, synchr., perm. magneet
Max.vermogen: 156 pk (115 kW)
Max. koppel: 260 Nm
Transmissie: 1-traps reductieversn.
Aandrijving: voorwielen
Met zijn vijf deuren is hij toegankelijker
dan de 500 en biedt hij toegang tot
een interieur dat redelijk te noemen
is. Voorin heb je niets te klagen, achter
kom je wel wat beenruimte tekort
als je 1,90 meter of langer bent; hoofdruimte
is er wel genoeg. Wat opvalt in
de 600, net als in de 500, zijn de mooie
materialen en het hogere afwerkingsniveau
als je hem vergelijkt met
zijn voorgangers. Ook hier weer is de
afstand tot de Mini kleiner geworden.
Het verschil in kwaliteitsbeleving zit
hem soms in kleine dingen; andere
plastics, een iets andere structuur of
net een andere stof of knoppenwerk.
En: bijdetijds infotainment dat goed
kan omgaan met je smartphone en
met bedieningsmenu’s en je ontzorgt
in plaats van frustreert.
De Fiat komt beheerst in beweging.
De verschillen in gasrespons in de rijstanden
Eco, Normaal en Sport zijn
niet groot: in Eco reageert hij wat terughoudender
op je stroompedaal, in
Sport ietsje scherper. Ook vertragen
is niet misselijkmakend, zelfs niet als
je de B stand of regeneratiestand
kiest, waarmee je bijna volledig onepedal
driving kunt toepassen. De onderstelafstemming
is stevig, maar de
600e heeft voldoende incasseringsvermogen
om drempels en gaten te
tackelen als bijzaken. De hoofdzaak is
dat hij voldoende allround-comfort te
bieden heeft.
Fiat 600e. Foto Simona Alampi
De zitpositie is iets hoger dan in een
traditionele hatchback en het overzicht
is behoorlijk goed. De inrichting
van het dashboard is overzichtelijk,
de lifestylevormgeving heeft voldoende
ruimte voor functionaliteit
over gelaten. Alles zit wel zo’n beetje
op de plek waar je het verwacht en
alle informatie op de schermen is aardig
goed afleesbaar. De menustructuur
ontcijfer je ook redelijk vlot en de
reactietijd op je input is best kort.
Ook op stuurinput reageert de 600e
tevredenstellend. Aanremmen voor
een bocht roept geen overdreven
duikneiging op en ook de rolneiging is
beperkt als je vervolgens instuurt. De
feedback zou iets beter kunnen als
Herinnert u zich de Fiat 600 nog?
Het was het iets grotere broertje
van de 500 met die ronde rug. De
nieuwe 600 is uiterlijk opnieuw de
grote broer van, maar zijn technische
genen heeft hij van andere
familieleden.
Door Jaco Bijlsma
Als we een rondje om de nieuweling
maken, zien we een fris ontwerp dat
goed aansluit bij de 500. Het front
heeft diezelfde kenmerkende koplampen.
Het totale design is forser en
strakker en ziet er trendy uit. Net als
de 500 is de 600 qua kwaliteitsuitstraling
dichter tegen concurrent
Mini aangekropen. Bovendien zijn de
bekledingsmaterialen en het kleurenpalet
nog rijker en modieuzer geworden.
Meer dan een halve eeuw geleden
propten de mamma’s en pappa’s hun
bagage en kun koters in zo’n 600 om
op vakantie te gaan. Die auto’s waren
toen vooral functioneel en goedkoop
basistransport voor de massa. Deze
nuova 600 moet dat dus geheel eigentijds
ook weer zijn, volledig elektrisch
en toch min of meer betaalbaar met
een prijs van net geen 36 mille. Daarvoor
krijg je dan een B-segment auto
van 4,17 meter lang, met een wielbasis
van 2,56 m. De inhoud van de bagageruimte
bedraagt 360 liter.
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto