Woensdag 08. 03. 2023 REGIO 5
TIP ONS
Beste lezer, voor deze VIA
zijn we op zoek naar lokaal
(verenigings)nieuws, tips en
informatie. U kunt ons uw
tekst met foto’s mailen:
zuid@delimburger.nl
(t.a.v. VIA, vermeld dit duidelijk).
Stuur uw materiaal op tijd in;
bij tijdsgebonden activiteiten
liefst 2 weken vooraf.
We zien uw kopij met
belangstelling tegemoet.
Dank!
Redactie
De Limburger
Kerkrade
Dialekoavend van D’r
Wauwel in ’t Westhoes:
‘Inne laach en ing troan’
In het ’t Westhoes vindt op zaterdag
18 maart een dialekoavend van D’r
Wauwel plaats. Thema is dit keer
Inne laach en ing troan. Naast leden
die uit eigen werk voordragen, zijn
er die avond gastoptredens van onder
meer Moeziekziepsjaf Auw Sjóttel
en het duo Beb en Sjir. Kaarten
voor de avond in ’t Kirchröadsjer Plat
kosten 10 euro per stuk en zijn verkrijgbaar
bij leden van de Wauwel of
bij drukkerij Schreurs, Bloemsierkunst
Tamara, ’t Westhoes of Buck
Office. Aanvang 20.00 uur.
Paul Weelen treedt samen
met Auw Sjóttel op.
Archieffoto Loraine Bodewes
Verandering/Verbetering (?!)
Door Jenny kranendonk
Het geduld van Heerlen: 32 jaar wachten
op een tunnel onder het spoor
meneer een schuiver maakte op de
treden omdat de brug glad werd bij
regen.” Maar leuke herinneringen
zijn er ook. „Als kind maakte het
grote indruk op mij om de treinen
onder mij door te zien rijden. Soms
bleven we zelfs wachten op een passerende
De voetgangersbrug aan de Willemstraat. Foto beneden:
de huidige situatie. Foto uit het boek ‘Heerlen van
dorp tot stad‘ (fotograaf onbekend) / Jenny kranendonk
trein. Dat maakte mijn dag
in Heerlen compleet.”
Aanleg van de tunnel
Door financiële problemen, protesten
van winkeliers en de Tweede
Wereldoorlog werd de aanleg van
de tunnel vele jaren verschoven.
Uiteindelijk gebeurde het dan toch:
in oktober 1955 werd gestart met de
aanleg en in augustus 1956 konden
de eerste voetgangers via deze
gloednieuwe verbinding het spoor
oversteken. De tunnel was zelfs
voorzien van openbare toiletten en
drie schuilkelders.
Enkele dagen na de opening van de
tunnel werd de voetgangersbrug
gesloopt.
Rustige overweg
Inmiddels is de tunnel alweer vele
jaren verleden tijd. Vervuiling en
vandalisme maakten de ondergrondse
oversteek al snel na de opening
onaangenaam, om over de latere
overlast van daklozen en junks
nog maar te zwijgen.
De overweg bij de Willemstraat is
tegenwoordig vrij rustig; bruggen
en tunnels zijn overbodig om over te
steken.
Er is in Heerlen een tijd geweest
dat het simpelweg oversteken van
het spoor bij de Willemstraat een
tijdrovende activiteit was. Het
kwam regelmatig voor dat mensen
meer dan tien minuten bij de
gesloten overgang moesten
wachten voordat ze hun weg weer
konden vervolgen. Een tijdelijke
spoorbrug werd aangelegd om een
snelle oversteek mogelijk te
maken.
regio
Limburgse jeugd met een duwtje van Sven het ijs op
brook in Geleen. De leden komen
vooral uit Zuid-Limburg. „Niet alleen
Westelijke Mijnstreek, maar ook uit
het Heuvelland, Maastricht en Parkstad”,
aldus Schmitz.
Sven Kramer behoort tot de beste
schaatsers ter wereld. Na zijn carrière
richtte hij de Sven Kramer Academy
(SKA) op. Doel is zoveel mogelijk
mensen kennis laten maken met het
ijs. Zijn academy richt zich vooral op
kinderen. De SKA benaderde de
schaatsvereniging voor samenwerking.
„We zijn vereerd dat zo’n grote
naam naar ons toe komt. In Limburg
leeft de schaatssport minder dan elders
in Nederland. Dit is een mooie
kans dat om te draaien en meer sporters
warm te maken voor deze sport.”
Schmitz vindt het belangrijk dat ook
jeugd voldoende sport. „Veel kinderen
zitten thuis op de bank. Wij willen
hen in beweging brengen en met de
SKA schaatslessen verzorgen. Voor
iedereen, en niet duur.” Beginners
kunnen, als de kennismaking bevalt,
doorstromen naar de club. „We staan
van oktober tot maart op ijsbaan Glanerbrook,
en bieden in warmere
maanden loop- en inline skate-trainingen
aan.”
De komende maanden werkt de vereniging
met de SKA het plan verder
uit. „Denk aan het specificeren van de
doelgroep en bedenken of we schoolschaatsen
willen aanbieden, maar
ook aan verzamelen van schaatsen en
trainers.” In april wil Schmitz alles
uitgewerkt hebben. „Zo kunnen we
vanaf het komende seizoen starten.”
Info: www.limburgseschaatsvrienden.nl.
Vereniging ‘Limburgse Schaatsvrienden’
poogt al jaren meer
mensen warm te maken voor
schaatsen. Vanaf dit najaar werkt
de club samen met de Sven Kramer
Academy (SKA) om de Limburgse
jeugd het ijs op te krijgen.
Door Tim van Sintfiet
Als de eerste blaadjes vallen en de
temperatuur zakt, begint het bij Ellen
Schmitz te kriebelen. Het bestuurslid
van de Limburgse Schaatsvrienden
beoefent de sport bijna tien jaar.
„Het is een fantastische bezigheid in
de winter. We hopen dat de naam van
Sven Kramer een aanzuigende werking
heeft op jonge generaties.” De
400 leden tellende vereniging
schaatst op sportcomplex Glaner-
Impressie van de schaatslessen
in Glanerbrook.
Foto Peter Trompetter
Daarna zou worden bekeken welke
permanente oplossing mogelijk
was. Voor het doorhakken van knopen
rondom deze permanente oplossing
werd de tijd genomen. Uiteindelijk
zou de ‘tijdelijke’ spoorbrug
32 jaar dienst doen.
Terug naar het jaar 1920; het jaar
waarin de eerste plannen ontstonden
voor de aanleg van een voetgangerstunnel.
De mijnindustrie was
inmiddels nadrukkelijk aanwezig in
Heerlen en de omgeving. De Oranje
Nassau I, de eerste mijn van het
‘moderne steenkolentijdperk’, was
alweer dik twintig jaar in gebruik en
er kwamen steeds meer mijnzetels
bij. Een van de gevolgen hiervan was
dat het spoor aan de rand van het
centrum van Heerlen steeds intensiever
werd gebruikt voor, met
name, kolentransport. De spoorwegovergang
bij de Willemstraat
was op dat moment nog een van de
weinige mogelijkheden nabij het
centrum om het spoor over te steken.
Wachttijden van tien minuten
en langer waren eerder regel dan
uitzondering.
Gladde voetgangersbrug
In 1924 werd een voetgangersbrug
aangelegd waarmee alvast een tijdelijke
mogelijkheid werd geboden
om lange wachttijden bij de spoorwegovergang
te voorkomen. Dit
was niet voor iedereen een ideale
oplossing herinnert dhr. Crombach
zich: „In de tijd dat mijn jongere zusje
nog in de kinderwagen meeging
naar Heerlen was de voetgangersbrug
voor ons geen optie. Ik kan mij
ook nog voor de geest halen hoe een