Woensdag 06. 03. 2024 11
AUTO
ligers daarentegen steeds vaker een
uitdaging. „De zorgbegeleiding is
kostbaar en er zijn al tekorten. Hoe
graag familieleden en vrienden
deze taak ook op zich willen nemen,
ook zij moeten keuzes in het leven
maken. Daarom zijn extra vrijwilligers
zeker welkom.”
Wat drijft Judith Geurts zelf om
deze taak op vrijwillige basis te
doen? „Op mijn achttiende werkte
ik al met kinderen met een beperking.
Toen heb ik al ervaren hoe
dankbaar ze zijn als je bijdraagt aan
hun persoonlijke groei en ontwikkeling.
Dat zorgt bij mij voor een warm
gevoel. Verder ben ik actief geweest
in de muziek en heb ik tevens de nodige
bestuurlijke ervaring opgedaan.
Die combinatie kan ik mooi
koppelen aan mijn functie als voorzitter
van het Winterzon Festival.”
Kaarten zijn verkrijgbaar via de website
www.winterzonfestival.nl en op de dag zelf –
indien nog voorradig – aan de kassa.
Het festival Winterzon voor
mensen met een beperking viert
zondag het derde lustrum. Met
artiesten als Frans Duijts, John
Tana en Pruuf Mar is voor de
vijftiende editie esen topaffiche
samengesteld. Voor de bezoekers
begint het feest bij aankomst al.
Op de bühne
met Mieke van
Bjorn en Mieke.
Foto jos derks
Autotest
Pionier blijft perfectioneren met Honda CR-V
prijsd dan de ZR-V, maar is hij met
een vanafprijs van 63.185 euro voor
de e:PHEV duurder dan menig concurrent.
Voor de instapper e:HEV
2WD moet 55.185 euro worden overgemaakt.
Eindoordeel
Zeer goede ruime PHEV met zeer
comfortabele en efficiente aandrijflijn.
Mooie techniek en hoge bouwkwaliteit
hebben wel fors prijskaartje.
SPECIFICATIES
Honda CR-V e:PHEV Advance Tech 2WD
Prijs: € 63.185,-
Topsnelheid (elektrisch): 195 km/h
Acc. 0-100 km/h: 9,4 s
WLTP-verbruik gem.: 0,8 l/100 km
CO2-emissie: 18 g/km
Accucapaciteit: 17,7 kWh
Elektr. actieradius (WLTP): 82 km
AC-laden: 6,8 kW
Laadtijd 0-100%: ca 2,5 u.
Verbrandingsmotor: vier-in-lijn, 1.993 cc
Max. vermogen: 148 pk (109 kW)/
6100 min-1
Max. koppel: 189 Nm/4500 min-1
Elektromotor: synchroonmotor perm.
magneet
Vermogen: 184 pk/ 335 Nm
Max. systeemkoppel: 335 Nm
Transmissie: cvt
Aandrijving: voorwielaandrijving
CR-V heeft een automatische transmissie
waarin twee elektromotoren
zijn verwerkt. Verder heeft de aandrijflijn
een koppeling die gebruikt
wordt als er een directe verbinding
nodig is tussen de verbrandingsmotor
en de wielen. De bak heeft twee
overbrengingen, de ene voor stadse
snelheden, de andere voor de hogere
snelheden. Zowel in de PHEV als de
HEV is het samenspel tussen de elektrische
motor en verbrandingsmotor
zo goed geregeld dat je nauwelijks
iets merkt van de schakelmomenten.
Het hele technische arrangement
van de Honda-aandrijflijn is erop gericht
om het brandstofverbruik onder
alle omstandigheden laag te houden.
Ook als er nauwelijks meer elektrische
assistentie gebruikt kan worden,
omdat de accu zo goed als leeg is.
De officiële WLTP-score voor de
e:PHEV is 1 op 125.
Welke CR-V u ook kiest, het is altijd
een bovengemiddeld goed gebouwde
auto. Dat zie je aan mooie en zachte
materialen in het interieur en ook het
knoppenwerk voelt solide aan en ziet
er mooi uit. Ook de praktische kant
van deze SUV is dik in orde. Veel aflegruimte,
royale bekerhouders, een
veelvoudig verstelbare achterbank
en de nodige connectiviteit maken er
een aangename reisgenoot van. De
cockpit is rustig en overzichtelijk
vormgegeven met twee schermen,
Honda CR-V. Foto
Manuel Portugal
die met scherp gedefinieerde graphics
goed informatie geven. Zowel
voor -als achterin zit je letterlijk
goed.
De CR-V zit desgewenst ook boordevol
rij-assistenten, met een camera
die aan de voorzijde een bereik van
100 graden heeft. Vier radarsensoren
maken er een observatiefeestje
rondom van. Alle mogelijk ADASsystemen
zijn leverbaar, zoals niet alleen
adaptieve cruise control, maar
ook Active Lane Change Assist, dat
inhalen voor je regelt als je richting
aangeeft tijdens het ‘cruisen’. Het exterieurdesign
is niet spannend, maar
dat kun je ook tijdloos noemen. Helaas
is deze CR-V minder scherp ge-
Nu de Chinese invasie op zijn
hevigst is, verdedigt Honda zich
met verve. Deze CR-V is in korte tijd
het derde model dat de Japanse
fabrikant introduceert.
Door Jaco Bijlsma
Deze CR-V heeft een aandrijflijn met
maximaal 184 pk en 335 Nm, waarin
de 2,0-liter Atkinson-verbrandingsmotor
samenwerkt met elektromotoren.
Bovendien heeft het systeem
koppelingen die desgewenst de overbrengingen
kunnen fixeren. De CR-V
is overigens ook als ‘gewone’ hybride
zonder stekkermogelijkheid leverbaar
(ook als 4WD).
De SUV is een dik 4,70 meter lange
auto, die in het C-segment opereert.
De 1,86 meter brede en 1,76 hoge SUV
groeide ook iets en heeft nu een wielbasis
van 2,70 meter. De maximale
bagage-inhoud varieert nogal: van
587 liter voor de 2WD e:HEV tot 617
liter voor de e:PHEV. Het maximum
trekgewicht ligt bij de e:PHEV veel
hoger. De plug-in mag 1.500 kilo geremd
trekken, de e:HEV slechts de
helft, ook de 4WD-versie. De e:PHEV
die hier dik 63 mille moet gaan kosten,
heeft een rijklaar gewicht van
1.920 kg. Dat is 110 kilo meer dan de
2WD e:HEV. Bij deze CR-V is de elektrische
actieradius 81 kilometer; prima,
maar niet baanbrekend. De
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
‘De hele entourage maakt het feest’
Winterzon is een evenement dat
verbindt, in alle opzichten. Het markeert
de overgang van winter naar
lente en vindt plaats op de grens van
de gemeenten Venlo en Horst aan de
Maas. Maar het verbindwwt vooral
mensen. „Blije mensen. Je kunt je
geen dankbaarder publiek voorstellen”
zegt Judith Geurts, voorzitter
van de worganisatie. „Ze zijn met
elke artiest blij. Het is voor hen iedere
editie weer één groot feest. De artiesten
zijn benaderbaar. Ze delen
soms handtekeningen uit, gaan af
en toe de zaal in om met de bezoekers
mee te doen, halen mensen het
podium op. De hele entourage
maakt het feest.”
Het festival wordt iedere twee jaar
georganiseerd. De eerste editie
vond plaats in 1993 in de Merthal in
Horst. Inmiddels is het de zesde
keer dat de organisatie gebruik mag
maken van een veilinghal bij Flora-
ZON Cash & Carry. Daar is plaats
voor negenhonderd bezoekers.
Geurts: „We maken er een ware
feesttempel van. De laatste jaren
LIMBURG
Verhalen uit de provincie
Door Marcel van Lier
Voor u geselecteerd!
Op deze pagina presenteert de
redactie van VIA opmerkelijke
verhalen uit Limburg
betrekken we daar ook de bezoekers
zelf bij en vragen: wat vinden
jullie leuk? Eigenlijk begint het feest
al bij aankomst buiten op de parkeerplaats
als ze met muziek worden
ontvangen. Daarnaast koppelen
we aan elke editie een thema. Dit
jaar is gekozen voor bewegen. Alle
G-teams van sportverenigingen
konden vooraf een filmpje opsturen
waarbij dit onderwerp centraal
stond. De beloning was vrijkaarten
en de hoofdprijs – gewonnen door de
voetballers van SVEB – is een serie
VIP-kaarten inclusief meet and greet
met de artiesten.”
De organisatie is in handen van een
vaste groep vrijwilligers en de Rotary
Club Horst aan de Maas. Iedereen
is volgens Geurts met hart en
ziel bij de organisatie van het festival
betrokken. „Daar zijn ook altijd
voldoende vrijwilligers voor beschikbaar.”
Voor de bezoekers die begeleiding
nodig hebben om naar het festival te
komen, blijkt het vinden van vrijwil-
/www.winterzonfestival.nl
/auto