Woensdag 06. 03. 2024 11
‘Ieder kind verdient een verjaardagstaart’
Wendy Jong (rechts) en Dorien van Meel, initiatiefneemsters van het Bakteam Roerdalen. Foto louisa vergozisi
AUTO
Ook kunnen mensen aangeven of ze
de taart willen ophalen, of dat deze
bezorgd moet worden. „We hopen
echt dat mensen zich melden en gebruikmaken
van onze diensten, hoewel
we snappen dat het niet makkelijk
is om aan te geven dat je het financieel
niet breed hebt”, zegt Dorien.
„We helpen ontzettend graag.”
Het initiatief is pas enkele weken geleden
gestart en richt zich – voorlopig
– alleen op gezinnen uit de gemeente
Roerdalen. Inmiddels telt het team
naast Dorien en Wendy twee andere,
even enthousiaste dames die vanuit
hun eigen huis aan de slag gaan. „We
kunnen nu zo’n vier taarten per
maand bakken, die ten minste veertien
dagen van tevoren moeten worden
aangevraagd. Hopelijk kunnen
we ons team snel verder uitbreiden
met meer thuisbakkers en daardoor
meer gezinnen helpen. Ieder kind
verdient immers een mooie taart op
zijn of haar verjaardag.”
Interesse of meer info? Kijk op de Facebookpagina
Bakteam Roerdalen of stuur een mail
naar bakteamroerdalen@gmail.com.
Wie verjaart krijgt een taart. Toch?
Nou, niet altijd, want door omstandigheden
van uiteenlopende aard
is het lang niet in ieder gezin
vanzelfsprekend dat er bij een
kinderverjaardag een lekker stukje
gebak op tafel verschijnt. Het
Bakteam Roerdalen wil daar in
haar regio verandering in brengen.
Autotest
Pionier blijft perfectioneren met Honda CR-V
prijsd dan de ZR-V, maar is hij met
een vanafprijs van 63.185 euro voor
de e:PHEV duurder dan menig concurrent.
Voor de instapper e:HEV
2WD moet 55.185 euro worden overgemaakt.
Eindoordeel
Zeer goede ruime PHEV met zeer
comfortabele en efficiente aandrijflijn.
Mooie techniek en hoge bouwkwaliteit
hebben wel fors prijskaartje.
SPECIFICATIES
Honda CR-V e:PHEV Advance Tech 2WD
Prijs: € 63.185,-
Topsnelheid (elektrisch): 195 km/h
Acc. 0-100 km/h: 9,4 s
WLTP-verbruik gem.: 0,8 l/100 km
CO2-emissie: 18 g/km
Accucapaciteit: 17,7 kWh
Elektr. actieradius (WLTP): 82 km
AC-laden: 6,8 kW
Laadtijd 0-100%: ca 2,5 u.
Verbrandingsmotor: vier-in-lijn, 1.993 cc
Max. vermogen: 148 pk (109 kW)/
6100 min-1
Max. koppel: 189 Nm/4500 min-1
Elektromotor: synchroonmotor perm.
magneet
Vermogen: 184 pk/ 335 Nm
Max. systeemkoppel: 335 Nm
Transmissie: cvt
Aandrijving: voorwielaandrijving
CR-V heeft een automatische transmissie
waarin twee elektromotoren
zijn verwerkt. Verder heeft de aandrijflijn
een koppeling die gebruikt
wordt als er een directe verbinding
nodig is tussen de verbrandingsmotor
en de wielen. De bak heeft twee
overbrengingen, de ene voor stadse
snelheden, de andere voor de hogere
snelheden. Zowel in de PHEV als de
HEV is het samenspel tussen de elektrische
motor en verbrandingsmotor
zo goed geregeld dat je nauwelijks
iets merkt van de schakelmomenten.
Het hele technische arrangement
van de Honda-aandrijflijn is erop gericht
om het brandstofverbruik onder
alle omstandigheden laag te houden.
Ook als er nauwelijks meer elektrische
assistentie gebruikt kan worden,
omdat de accu zo goed als leeg is.
De officiële WLTP-score voor de
e:PHEV is 1 op 125.
Welke CR-V u ook kiest, het is altijd
een bovengemiddeld goed gebouwde
auto. Dat zie je aan mooie en zachte
materialen in het interieur en ook het
knoppenwerk voelt solide aan en ziet
er mooi uit. Ook de praktische kant
van deze SUV is dik in orde. Veel aflegruimte,
royale bekerhouders, een
veelvoudig verstelbare achterbank
en de nodige connectiviteit maken er
een aangename reisgenoot van. De
cockpit is rustig en overzichtelijk
vormgegeven met twee schermen,
Honda CR-V. Foto
Manuel Portugal
die met scherp gedefinieerde graphics
goed informatie geven. Zowel
voor -als achterin zit je letterlijk
goed.
De CR-V zit desgewenst ook boordevol
rij-assistenten, met een camera
die aan de voorzijde een bereik van
100 graden heeft. Vier radarsensoren
maken er een observatiefeestje
rondom van. Alle mogelijk ADASsystemen
zijn leverbaar, zoals niet alleen
adaptieve cruise control, maar
ook Active Lane Change Assist, dat
inhalen voor je regelt als je richting
aangeeft tijdens het ‘cruisen’. Het exterieurdesign
is niet spannend, maar
dat kun je ook tijdloos noemen. Helaas
is deze CR-V minder scherp ge-
Nu de Chinese invasie op zijn
hevigst is, verdedigt Honda zich
met verve. Deze CR-V is in korte tijd
het derde model dat de Japanse
fabrikant introduceert.
Door Jaco Bijlsma
Deze CR-V heeft een aandrijflijn met
maximaal 184 pk en 335 Nm, waarin
de 2,0-liter Atkinson-verbrandingsmotor
samenwerkt met elektromotoren.
Bovendien heeft het systeem
koppelingen die desgewenst de overbrengingen
kunnen fixeren. De CR-V
is overigens ook als ‘gewone’ hybride
zonder stekkermogelijkheid leverbaar
(ook als 4WD).
De SUV is een dik 4,70 meter lange
auto, die in het C-segment opereert.
De 1,86 meter brede en 1,76 hoge SUV
groeide ook iets en heeft nu een wielbasis
van 2,70 meter. De maximale
bagage-inhoud varieert nogal: van
587 liter voor de 2WD e:HEV tot 617
liter voor de e:PHEV. Het maximum
trekgewicht ligt bij de e:PHEV veel
hoger. De plug-in mag 1.500 kilo geremd
trekken, de e:HEV slechts de
helft, ook de 4WD-versie. De e:PHEV
die hier dik 63 mille moet gaan kosten,
heeft een rijklaar gewicht van
1.920 kg. Dat is 110 kilo meer dan de
2WD e:HEV. Bij deze CR-V is de elektrische
actieradius 81 kilometer; prima,
maar niet baanbrekend. De
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Het initiatief komt van Dorien van
Meel uit Herkenbosch en Wendy
Jong uit Herten. Beiden zijn fervent
hobbybakker en staan regelmatig in
de keuken. Daar wordt de kennis die
in de loop der jaren tijdens diverse
cursussen en trainingen is opgedaan,
omgezet in de lekkerste taarten, cup
cakes en andere lekkernijen. „Ik bak
sowieso altijd iets voor de verjaardag
van mijn kleinkinderen”, vertelt Dorien.
Lachend: „Die reageren altijd
heel enthousiast op oma’s creaties.”
Maar helaas is niet iedereen in de gelukkige
omstandigheid om bij een
kinderfeestje een taart of vlaai op tafel
te kunnen zetten. Terwijl zo’n zoete
lekkernij toch eigenlijk niet mag
ontbreken op zo’n feestelijke dag. Er
zijn nog een heleboel gezinnen waar
zo’n traktatie er financieel gewoon
niet inzit, weten Dorien en Wendy.
„Niet iedereen kan bovendien zelf
bakken, en in de winkel of bij de bakker
betaal je al gauw enkele tientjes
voor een taart.”
Het Bakteam Roerdalen, dat goede
LIMBURG
Verhalen uit de provincie
Door Rob van Deurzen
Voor u geselecteerd!
Op deze pagina presenteert de
redactie van VIA opmerkelijke
verhalen uit Limburg
contacten heeft met het Sociaal
Team van de gemeente en sinds begin
dit jaar actief is, springt in de bres
voor gezinnen die het financieel wat
moeilijker hebben. „Kortweg komt
het erop neer dat wij geheel belangeloos
een mooie verjaardagstaart bakken
voor kinderen waarvan de ouders
of verzorgers daar niet zelf voor
kunnen zorgen”, legt Dorien het concept
uit.
Middels een formulier op de Facebookpagina
kan de taart worden aangevraagd.
„Mensen kunnen daarop
naast de naam en leeftijd van het kind
ook aangeven wat de hobby’s zijn, in
welke kleur ze de taart willen hebben,
met welke decoratie en in welke
smaak. Er kan gekozen worden uit
een drietal formaten”, vertelt Wendy.
/auto
link